Några dagar hemma

Det har inte blivit något inlägg här på ett tag, men här kommer en uppdatering hur det har varit här uppe i fjällen senaste veckan...

Förra veckan var jag hemma i ett par dagar, och då passade jag på att hälsa på farmor och åkte också och fikade hos morfar och mormor. Skulle ha träffat en kompis också, men hennes lilla tjej blev sjuk, så det får bli nästa gång jag åker hem.
Resten av tiden tog jag det bara lugnt hemma...

Jag åkte tillbaka upp till Sälen i onsdags(17/2), och de första dagarna tillbaka på jobbet fick jag gå in och städa, för då var både vaktmästaren och städerskan ledig, så då är det jag som få städa istället.

Och i lördags hade jag både frukosten och middagen till slalomklubben som bodde här under helgen. Jag brukar ha frukostar ibland, men sällan middagar, för det är så mycket mer att göra med det. Men det gick ju bra det med, och det är faktiskt ganska roligt att vara i köket ibland.

I måndags och onsdag hade jag hand om frukosten igen, så då blir det lite tidigare mornar.
Annars har jag jobbat mest på kontoret hittills den här veckan. Med att skriva fakturor och bekfräftelser, och ta hand om gäster.

I tisdags var jag ledig, och då var min moster och kusin här. De var och hälsade på en kompis i Lima nu under veckan för min kusin har sportlov, så då kom de hit och hälsade på mig också. Vi åkte först till Trysil och handlade lite, och sen till Långflon, som ligger vid gränsen till Norge på Sverigesidan.
Sen på eftermiddagen tog de ut mig och åkte längdskidor. Det är nog över 15 år sedan jag stod på ett par längdskidor senast, men jag tog mig framåt och jag ramlade inte en enda gång, och det var väl lite mitt mål, så jag är nöjd. När jag listade ut hur man tog sig framåt någorlunda okej, så började det att bli ganska roligt faktiskt, så jag kommer absolut att åka igen någon gång. 5 km blev det den här gången.
Men vilken träningsvärk jag fick dagen efter!

Imorgon kommer mamma hit och stannar i 10 dagar och hjälper till, och några andra också, för på lördag drar Vasalopps veckan igång, och då blir det fullt med gäster här...
Jag är också ledig imorgon, så då blir det nog slalom eller längdskidor om det är fint väder. (och om träningsvärken har försvunnit)

Biljetter bokade!!

I lördags bokade jag flygbiljetter, så nu är resan till USA bokad!

10-19 maj är jag i USA igen!

Ska bli så roligt att åka dit igen, speciellt att får träffa min värdfamilj igen, men också att träffa vännerna jag har kvar där.
Det går inte en dag då jag inte tänker på min värdfamilj, Fairfax och USA.

Jag får också mail från min värdmamma och bilder på S, där hon skriver att de saknar mig, och att varje gång de kollar i fotoboken som de fick av mig, så pekar S ut alla bilder på mig och säger "Lisbet, Lisbet". Fick till och med ett filmklipp med det bara några dagar efter att jag hade åkt hem. Tårarna började såklart rinna första gången jag såg det. Han är så fruktansvärt söt! Hoppas bara han kommer ihåg mig om tre månader också.

Fettisdagen

I måndags och tisdags hade jag en riktig städardag på jobbet, en grupp hade köpt slutstäd av de tre stora byggnader som de hade hyrt, och för att vi skulle hinna städa allting innan nästa grupp kom, så fick jag städa också.
Plus att jag hade min vanliga sysslor att göra, så som att svara i telefon och mail, och också skriva bokningar och fakturor. Och ta emot varor också mitt i allting. Mycket att göra, men så blir det ibland.

Och i tisdags var det ju Fettisdagen, och då ska det självklart ätas semla, och denna gång blev det semla från Fjällbagarn. På kvällen kollade jag på en film som jag hyrde från biblioteket, och den hette Glada Hälsningar från Missångerträsk, med Ola Rapace och Martina Haag. Den var jättebra, rekommenderar den verkligen!
I onsdags var det lite lugnare för mig, så då spenderade jag mestadelen av jobbdagen på kontoret. Det var bara lite städjobb kvar som jag fick göra den dagen, som tog ungefär en timme.

Igår var jag ledig, och det var fint väder, så då tog jag mig ut i slalombacken igen. Den här gången åkte jag upp till Hundfjället och till Trollskogen. Har bara varit där på somrarna innan, så det var roligt att se det på vintern också,
Efter att ha köpt liftkort, och hyrt skidutrustning, så kom jag upp till backen vid 12.30-tiden. Och sen blev det ca 3 timmar i backen den här gången, för sen stängde liftarna. Och mina fötter var så där lagom fryssna, så tre timmar var alldeles lagom den här gången. Men ni har jag äntligen fixat säsongskort som vi får genom jobbet, så nu kan jag åka lite när jag vill.

Idag var en normal jobbdag för mig. Jag hjälpte till lite med frukosten på morgonen, och sen blev det kontoret resten av jobbdagen, med allt vad det innebär, och fick också ta emot gäster några som kom och ville hyra.

Imorgon blir en vanlig jobbdag på kontoret, och sen åker jag hem på söndag efter att jag har hjälpt till med frukosten. Är ledig till torsdag morgon, så det ska bli skönt att få några dagar hemma, och bara ta det lugnt.

Jag tog lite bilder i backen, men hittar just nu inte sladden till kameran, så laddar upp dem sen...

En dag i backen

Igår var jag ledig, så då bestämde jag mig för att ta mig ut i slalombacken.
Jag hyrde slalomutrustning, och eftersom det var över tio år sedan jag stod på ett par skidor sist, så bestämde jag mig för att köpa en skidlektion i en timme.
Jag mötte upp skidläraren Christoffer vid Experium strax efter kl. 13, och vi började med att åka upp i de lätta slalombackarna, och gå igenom grundera i tekniken, hur man bromsar och plogar. Eftersom jag kunde grundera ändå, och visste lite sen tidigare, så åkte vi upp i den lite längre backen efter bara några åk. Och då fortsatte vi att slipa ännu mer på tekniken, att få ihop skidorna mer, och också få upp mer fart i åkningen.
Timmen gick väldigt fort, och det kostade en del, men jag tyckte att det var värt det ändå. Han var väldigt duktigt och trevlig. Han är också skidlärare i längskidor, och det har jag sagt att jag ska lära mig i vinter, så kanske tar en lektion i det också snart.
Det var fint väder, och roligt var det, så det blev över tre timmar i backen igår. Kommer absolut att åka flera gånger när jag är ledig!

Idag har jag också varit ledig, och jag har knappt gjort något alls idag hittills, förutom att titta på tv och suttit vid datorn. Jag gick också en kort promenad till Fjällbagarn under eftermiddagen och köpte fika till kvällen och till Melodifestivalen...

Frukosten serverad

I söndags var kockerskan ledig, så då ansvarade jag för frukosten på morgonen.
Det blev relativt tidig morgon, klockan ringde 6.30. Men trorts tidiga mornar så är det faktiskt roligt att fixa frukost ibland. Och jag har frukosten på söndag igen, då till över 40 st. I söndags var det bara sex stycken. Så på söndag blir det ännu tididgare morgon, så jag hinner förbereda allting innan frukosten ska vara serverad och klar kl.8.
I fredags var jag ledig, och då åkte jag till Sälen Ski Lodge Massage&Friskvård, för jag hade bokat tid för massage på eftermiddagen. Det var riktigt skönt, och det bästa av allt är att jag fick 15% rabatt eftersom jag jobbar i Sälen. Så dit kommer jag nog gå flera gånger innan jag åker hem.