Washington DC

På fredagen så åkte jag in till Washington D.C.
Först gick jag till United States Holocaust Memorial Museum. Den största delen av museumet fanns det inte några biljetter kvar för förrän sent på eftermiddagen, och jag ville inte vänta i fyra timmar. Men museumet var uppdelat i olika delar, och de andra behövdes inga biljetter för. Jag började med att gå till en utställning som hette Remeber The Children - Daniel´s Story. Den handlade om en pojke som hette Daniel som överlevde koncentrationslägret, och om hans familj. Det var uppbyggd hur hans hus såg ut i Tyskland, hans hus i Ghettot som familjen skickades till, och hur han och hans familj fick leva för att de var judar i Tyskland under andra världskriget. Bilderna nedan är från Ghettot, där Daniel och hans familj bodde när de var tvungna att lämna sitt hus. Daniel skrev dagbok, och i varje del av utställningen fanns det översatta texter hur hans liv förändrades. Dagboken förlorade han när han och hans familj skickades till koncentrationslägret, men han har återskapat allt han kommer ihåg. För att hans och andra barns historia ska leva vidare, och inte glömmas.
Gick sen till en annan del av museumet, och där var det massor av tända ljus och en eld för att minnas alla som miste deras liv i olika läger runt om i Europa.
När jag kände mig klar på museumet så gick jag till Sculpture Garden och fikade.
Efter fikat så gick jag runt lite vid National Mall och sen till National Museum of American History, där bland annat USAs första flagga finns, Julia Childs kök och Batmobile.
På väg tillbaka till tågstationen så blev det en tur förbi Washington Welcome Centre, där jag
köpte lite godis.
Lördagen åkte jag till Burke Lake Park med värdfamiljen. Där flög vi drake, kastade freebe och spelade minigolf.
Lördagen var min sista bildag, så när E ändå skulle sova så åkte jag till Bed, Bath and Beyond vid Fairfax Corner och till Walmart vid Fair Lakes Shopping Centre och köpte lite saker. Passade även på att åka förbi Fair Oaks Mall och köpte en cheesecake vid The Cheesecake Factory.
På söndag förmiddag så lämnade vi tillbaka min hyrbil, så då kunde jag inte ta mig så lång. Det var därför jag passade på att åka runt till lite olika ställen på lördagen. Och jag känner mig nöjd med allt jag har köpt under denna USA-resa.
Efter vi hade lämnat bilen så gick jag en promenad runt området där de bor.
Det var fars dag på söndagen i USA, och som tack för att jag fick bo hos dem och för att jag vet att det är en favorit, så bakade jag semlor till hela familjen. Det var så uppskattat! Även S och E fick en varsin semla med sylt i, och S åt upp hela och tyckte det var jättegott. Även E tyckte det var gott.
På måndag eftermiddag åkte jag hem. S ville inte att jag skulle åka hem och E frågade om jag kunde komma och hälsa på igen. Så härliga och snälla barn!
Min värdpappa skickade mig till flygplatsen, och det var så långa köer just den där tiden på flygplatsen, så när jag väl kom till Gaten så ropade det ut Final Boardingcall. När vi alla hade gått på och planet var redo att åka, så ropar kaptenen ut i högtalaren att det är oväder norröver och att de har stängt luftrummet där just vårt plan skulle flyga, så vi fick vänta. När planet väl fick godkännade att lyfta så hade det gått över 1 timme. Flygningen gick bra efter det, sov dock inte så mycket, men det gick bra ändå. Och jag hann som tur med flyget från Danmnark också, så det var bra.

Roer´s Zoofari

Gårdagen spenderade jag på Roer´s Zoofari, som tidigare hette Reston Zoo. Där fick jag möjlighet att mata små getter och fåglar. De som ville fick också öppen buss genom safariområdet, och där fick man också möjlighet att mata djuren som kom fram till bussen när den stannade några gånger under färden. De hade lite annorlunda djur här än vad jag är van att se på djurparker som jag har varit till i Sverige.
På eftermiddagen åkte jag till Target vid Fair Lakes Shoppingcenter, och köpte lite godis som jag ska ta med mig hem till mina föräldrar.
Idag regnade det på förmiddagen, så då blev det en tur tillbaka till Potomac Mills, för att byta ett linne jag köpte. Fick också två nya toppar med mig hem från Marshalls och köpte också lite köksattiraljer till min mamma. Sen åkte jag vidare till Tyson´s Corner och mötte upp Tereza. Vi åt en sen lunch på Panera Bread och sen fikade vi på la Madeleine. Köpte även en bok till min kusin på Barnes & Nobles.

Georgetown och Washington Harbour

Igår regnade det här i Reston på förmiddagen, så då fick det bli en shoppingdag. Jag åkte då till Potomic Mills i Woodbridge. Jag kom dit 12.30, och stannade i 5 timmar. Det finns många butiker där som jag gillar, och med mig hem igår fick jag en Washington Capitals-keps till min pappa, BH och body mists från Victoria´s Secret, linnen och en topp från Loft.
Idag åkte jag till Georgetown, DC. Har inte varit där på flera år, så tänkte det kunde vara roligt att åka dit igen. Jag började med att gå längs Historic District, där det finns många gamla byggnader och hus, lite olika butiker, café och restauranger. Jag köpte en cupcake på Georgetown Cupcakes och tog med mig. Jag satte mig och fikade vid Washington Harbour och sen gick jag ner till Georgetowns Waterfront. Först gick jag förbi House of Sweden (svenska ambassaden) och sen gick jag längs hamnen och Georgetown Waterfront Park. Efter totalt 4,5 timmar kände jag mig ganska nöjd, så då åkte jag tillbaka.

Chidren´s Science Center

I fredags tog jag sovmorgon och sov tills jag vaknade, för att lättare kunna ställa om mig till USA-tid.
Vid 12.30 så kom barnens mormor hit för att ta hand om barnen, för au pairen hade jobbat sina timmar för veckan. Min värdmamma frågade dagen innan om jag kunde tänka mig att hjälpa till lite under dagen, för hennes mamma är inte van att ha båda barnen själv för så många timmar. Eftersom jag inte hade något planerat, så kunde jag självklart hjälpa till med barnen.
Det blev att jag var med barnen och deras mormor i över fem timmar, tills mina värdföräldrar kom hem från jobbet. Sen åkte vi alla och köpte och åt middag på The Whole Foods.
Min värdmammas mamma sa sen att hon var så tacksam att jag var där och hjälpte till!

Igår lekte jag med barnen på förmiddagen. De cyklade, lekte i lekstugan och vi ritade en hoppa hage. Sen tänkte jag åka till Fair Oaks Mall, och då kom min värdmamma på att vi kunde åka till Children´s Science Center som ligger i Fair Oaks Mall. E skulle i sova, så då åkte jag, min värdmamma och S dit, och vi var där i 3 timmar. Det fanns massa saker att göra där, och flera olika rum som hade olika teman och aktiviteter. Vi gjorde en vulkan och slajm, vi byggde en bollbana, vi byggde olika saker för att se om de kunde flyga i en vindtunnel, programmerade en robot att spela noter, spelade piano med hjälp av aluminiumfolie och slajm, och mycket annat...
Sen åt vi middag på The Cheesecake Factory. Jag brukar oftast beställa samma sak, så nu fick S bestämma vad jag skulle äta. Jag slog upp en sida, och då fick han peka på något som han trodde att jag skulle tycka om (Var det något som jag inte alls skulle tycka om, så skulle han få peka igen). Men jag beställde det han pekade på först, och det var riktigt gott! Det blev kyckling panerad i ströbröd, örter, vitlök och potatismos.

Idag ritade och målade jag med S på förmiddagen, och sen efter lunch så åkte jag till Fair Oaks Mall. Det regnade idag i alla fall, så det fick bli en shoppingeftermiddag.
Jag gick där i 4 timmar, och jag hittade underkläder och parfym på Victoria´s Secret och doftljus, bodylotion, bodymist och duschgel Bath and Body Works. Åkte även förbi Old Navy och köpte nya jeans.

Jag är i USA!

Det är fortfarande några få som tittar in på denna blogg lite då och då, och det är roligt.

Nu är jag i alla fall i USA igen! Kom till värdfamiljen i eftermiddags. Åkte med SAS, och mellanlanda i Köpenhamn. Resan dit gick bra, men sov inte så mycket. Tittade på tre långfilmer istället.
Jag tog en taxi från flygplatsen eftersom inegn av mina värdföräldrar hade hunnit komma hem från jobbet än.
S blev jätteglad när han såg mig, och jag fick en stor kram. E var lite blyg till en början, men det gick över ganska fort. Vid middagen så ville hon först sitta i mitt knä istället för på egen stol, och det ser jag som ett gott tecken. E var ju bara 1,5 år när jag var här förra året, så hon kommer såklart inte ihåg mig lika bra som S gör. Att hon var lite blyg i början var självklart förståeligt, men det var roligt att det släppte så fort. Innan barnen skulle gå och lägga sig så fick jag kramar av både S och E, och sen kort därefter så ritade S en liten teckning till mig som han sköt under min dörr, där det stod: I <3 YOU.

Jag har inte riktigt bestämt var jag ska hitta på under dessa dagar riktigt än, men hittar alltid på något... Jag stannar till den 18 juni, och kan gissa att de dagarna kommer bestå av mycket lek och gos med barnen, umgås med hela värdfamiljen, shopping, en och annan cheesecake, och så ska jag försöka åka någonstans där jag inte har varit än!

Imorgon så ska jag sova tills jag vaknar och ställa om mig till USA/Washington-tid, och sen på eftermiddagen ska jag ta hand om barnen tillsammans med deras mormor.

Rymdmuseum

Hade helt glömt bort att skriva om den sista heldagen som jag var i USA sist.
Det var söndagen, och då fick S bestämma vad vi skulle göra. Och då valde han Smithsonian Space Museum som ligger en bit från flygplatsen. Jag, min värdmamma, och S och E gick där på förmiddagen, och avslutade med lunch på McDonalds innan vi åkte hem för att E skulle sova.

När vi hade kommit hem till huset så åkte jag sen till Capitals Iceplex, Washington Capitals träninsglokal, där de också har en souvenierbutik. Jag ville gärna ha en Capitals topp, eftersom de vann Stanley Cup, och jag hittade en som jag blev nöjd över.

Sen på måndagen var det dags att åka hem för denna gången...
Deras dåvarande au pair skjutsade mig till flygplatsen och jag sa hej då till S och E som var med i bilen.
12 dagar gick alldeles för fort!