Washington DC

På fredagen så åkte jag in till Washington D.C. 
Först gick jag till United States Holocaust Memorial Museum. Den största delen av museumet fanns det inte några biljetter kvar för förrän sent på eftermiddagen, och jag ville inte vänta i fyra timmar. Men museumet var uppdelat i olika delar, och de andra behövdes inga biljetter för. Jag började med att gå till en utställning som hette Remeber The Children - Daniel´s Story. Den handlade om en pojke som hette Daniel som överlevde koncentrationslägret, och om hans familj. Det var uppbyggd hur hans hus såg ut i Tyskland, hans hus i Ghettot som familjen skickades till, och hur han och hans familj fick leva för att de var judar i Tyskland under andra världskriget. Bilderna nedan är från Ghettot, där Daniel och hans familj bodde när de var tvungna att lämna sitt hus. Daniel skrev dagbok, och i varje del av utställningen fanns det översatta texter hur hans liv förändrades. Dagboken förlorade han när han och hans familj skickades till koncentrationslägret, men han har återskapat allt han kommer ihåg. För att hans och andra barns historia ska leva vidare, och inte glömmas. 
Gick sen till en annan del av museumet, och där var det massor av tända ljus och en eld för att minnas alla som miste deras liv i olika läger runt om i Europa. 
När jag kände mig klar på museumet så gick jag till Sculpture Garden och fikade. 
Efter fikat så gick jag runt lite vid National Mall och sen till National Museum of American History, där bland annat USAs första flagga finns, Julia Childs kök och Batmobile.
På väg tillbaka till tågstationen så blev det en tur förbi Washington Welcome Centre, där jag
köpte lite godis. 
Lördagen åkte jag till Burke Lake Park med värdfamiljen. Där flög vi drake, kastade freebe och spelade minigolf. 
Lördagen var min sista bildag, så när E ändå skulle sova så åkte jag till Bed, Bath and Beyond vid Fairfax Corner och till Walmart vid Fair Lakes Shopping Centre och köpte lite saker. Passade även på att åka förbi Fair Oaks Mall och köpte en cheesecake vid The Cheesecake Factory. 
På söndag förmiddag så lämnade vi tillbaka min hyrbil, så då kunde jag inte ta mig så lång. Det var därför jag passade på att åka runt till lite olika ställen på lördagen. Och jag känner mig nöjd med allt jag har köpt under denna USA-resa. 
Efter vi hade lämnat bilen så gick jag en promenad runt området där de bor. 
Det var fars dag på söndagen i USA, och som tack för att jag fick bo hos dem och för att jag vet att det är en favorit, så bakade jag semlor till hela familjen. Det var så uppskattat! Även S och E fick en varsin semla med sylt i, och S åt upp hela och tyckte det var jättegott. Även E tyckte det var gott. 
På måndag eftermiddag åkte jag hem. S ville inte att jag skulle åka hem och E frågade om jag kunde komma och hälsa på igen. Så härliga och snälla barn! 
Min värdpappa skickade mig till flygplatsen, och det var så långa köer just den där tiden på flygplatsen, så när jag väl kom till Gaten så ropade det ut Final Boardingcall. När vi alla hade gått på och planet var redo att åka, så ropar kaptenen ut i högtalaren att det är oväder norröver och att de har stängt luftrummet där just vårt plan skulle flyga, så vi fick vänta. När planet väl fick godkännade att lyfta så hade det gått över 1 timme. Flygningen gick bra efter det, sov dock inte så mycket, men det gick bra ändå. Och jag hann som tur med flyget från Danmnark också, så det var bra. 





Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: