Match #39



Idag fick jag min trettionionde match.

Match #38 hörde aldrig av sig. Jag kollade i morse och då hade matchen försvunnit från min profil. Och på eftermiddagen hade jag fått en ny matchning.

Det tycker jag är bra med Cultural Care Au Pair, att så fort en matchning har försvunnit från min profil, så har jag fått en ny matchning samma dag, beroende när på dygnet den förra matchningen har tagits bort från min profil. Annars har jag fått en ny matchning dagen efter eller dagarna efter.
Jag önskar bara att flera familjer hörde av sig.
När man har haft många matchningar som jag har haft, och det inte är så många som hör av sig, så känns det lite hopplöst ibland. Ibland känns det som om jag aldrig kommer att åka iväg. Men de tankarna försöker jag att få bort, för jag vill så gärna åka. Än så länge har jag inte gett upp!
Tankarna jag har nu är att, kommer jag iväg till sommaren så blir jag glad!

Familjen bor i: West Hartford, Connecticut.
Familjen: Pappa, Mamma och två barn.
Barnen: Flicka 15 år, Pojke 8 år.

Den närmaste större staden är Hartford. Det tar 10-15 minuter att åka dit.
Familjen beskriver deras community sommycket varierande, det finns något för alla!
Båda barnen går i skolan.
Au pairen gör barnen redo för skolan på morgonen, fixar dem frukost och skjutsa sedan dem till skolan. Au pairen hämtar även barnen från skolan på eftermiddagarna. Gör mellanmål till barnen efter skolan, sen har de olika aktiviteter och läxor.
Föräldrarna kommer ursprungligen från Indien. 

Jag har flera funderingar om den här matchningen. Det känns ganska säkert att det här är inte den rätta värdfamiljen för mig.
Jag ringde till Stockholmskontoret och berättade att jag var lite fundersam till den här matchningen.
Men vi kom överens om att jag skulle vänta tills imorgon, och kände jag likadant imorgon, så skulle jag släppa matchningen.
Det är helt mitt beslut om jag vill släppa en matchning eller inte, men att jag skulle ge dem en chans att höra av sig om de var intresserade att prata med mig.
Jag fick ett tips om att känslan man får när man läser familjens profil, kan ändras när man pratar med familjen. 
Pappan i familjen ringde till mig på kvällen. Det var ett väldigt kort samtal, han berättade vem han var och sa att familjen undrade om jag var intresserad att prata på skype någon dag. Han frågde vilken dag som jag kunde och vilken tid som skulle passa. Jag frågade vilken dag som skulle passa bäst för dem. Han svarade att han skulle skicka ett mail till mig om info om familjen, och att jag gärna fick läsa igenom deras ansökan.
Eftersom det var ett så kort samtal så hann jag inte riktigt få någon annan uppfattning om familjen.

Jag har bestämt att jag ska ringa till kontoret imorgon, och be om en ny matchning. Eftersom jag har fler funderingar om den här matchningen, så vill jag hellre fokusera på en ny matchning. Och hoppas att det är den rätta matchningen!

Det skulle vara så roligt om den rätta matchningen kunde komma för mig också!




Ellen

PRATA MED DEM! :)

De är en sak jag ångrar i min matchningsprocess, att jag tacka nej till familjer utan att ha pratat med dem ordentligt. Ju fler familjer du pratar med, desto mer förberedd är du. Det kan ju inte skada, eller hur? Ge dem en chans! Och är det inget för dig har du verkligen försökt + fått mer erfarenhet!!

Kommentaren skrevs den: 2012-04-13 08:10:02
Din blogg/hemsida: http://dream-live-remember.blogspot.com
Elisabet

Ellen: Med den här familjen så ringde pappan i familjen till mig igår. Som jag skrev, så blev det ett väldigt kort samtal. Det blev jag också lite fundersam till. Han hade ju kunnat ställa frågor om han hade varit intresserad av att veta mer om mig.



Jag vet att uppfattningen man får av familjen när man läser deras profil kan ändras när man pratar med dem.



Jag tackar aldrig nej till en matchning på en gång. Jag ringer till Stockholmskontoret med tankarna jag har om matchningen. Om jag gillar deras profil och gärna skulle vilja prata med dem, eller om jag är lite fundersam. Även om jag har en matchning som jag är lite fundersam till, så väntar jag alltid några dagar innan jag släpper den.

För då har familjen en chans höra av sig om de är intresserade.

Kommentaren skrevs den: 2012-04-13 23:19:59
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/
Clara

Jag håller med Ellen! :) Jag kan tänka mig att orsaken till varför samtalet var så kort var att han helt enkelt inte hade tid att prata längre. Han ville ju sätta tid och datum för att prata igen så det är väl ett bra tecken, eller? :)



Jag är just nu matchad med en familj som jag egentligen inte var så intresserad av från början, men efter att ha pratat med mamman igår kväll har intresset verkligen växt! Man får en bättre bild av familjen genom samtal eftersom deras ansökan ibland inte är up to date. Ska skypa med barnen och kanske deras nuvarande au pair imorgon och även fast jag inte alls är säker på om jag vill till dem så är det verkligen en bra erfarenhet att ha med i bagaget.

Kommentaren skrevs den: 2012-04-14 14:45:02
Din blogg/hemsida: http://clarasofie.blogspot.com
Elisabet

Clara: Jag håller med både dig och Ellen. Som jag skrev i tidigare kommentar, så vet jag att känslan man får när man läser familjens profil kan ändras när man pratar med dem.

Jag släpper aldrig en matchning på en gång, utan jag ger den några dagar även om jag är fundersam. Så är familjen intresserade så har de chans att höra av sig. Är det en matchning som jag gillar, så ger jag den flera dagar. Jag vet såklart att en familj jobbar, och inte kan höra av sig på en gång, därför ger jag dem alltid några dagar.



Och är en familj intresserade att prata på skype eller telefon, så såklart pratar jag med dem.



Just med den här matchningen, så blev jag fundersam just för att det blev så kort samtal. Om han inte hörde vad jag sa eller inte riktigt förstod vad jag sa, det vet jag inte. Och förstår också att han hade kanske inte riktigt tid till att prata just då.

Men pappan i familjen skickade ett mail till mig, och jag ska svara på det. Kanske min uppfattning om familjen ändras när/om jag får svar tillbaka.



Jag har en ny matchning nu. Som jag verkligen gillar!



Men svarar match #39 på mailet, så svarar jag självklart tillbaka. Jag tackade nej till den här matchningen igår, men är familjen fortfarande intresserade att matchas med mig, och min uppfattning om familjen ändras, då får vi ta det då.

Kommentaren skrevs den: 2012-04-14 15:43:18
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/
Ellen

Har du fått en ny matchning?

Kommentaren skrevs den: 2012-04-14 18:32:00
Maja

Berätta om din nya match!!:D

Kommentaren skrevs den: 2012-04-14 22:02:58
Elisabet

Ellen: Ja, jag fick en ny matchning igår eftermiddag.

Som jag verkligen gillar!

Kommentaren skrevs den: 2012-04-15 00:18:36
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/
Elisabet

Maja: Min nya matchning är en familj i Scarsdale, NY. Familjen har tre barn som är 3, 6 och 8 år.

Jag gillar verkligen den här matchningen, och jag hoppas verkligen att familjen hör av sig!

Läs mer om matchen i senaste inlägget. Match # 40.

Kommentaren skrevs den: 2012-04-15 00:22:28
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: