Många tankar och funderingar

USA eller Australien?

Det är det jag tänker på mest just nu. Jag måste bestämma mig vilket land jag vill fortsätta matchningsprocessen med just nu.
Jag kan ändra mig sen också, men jag vill bestämma mig vilket land jag vill inrikta mig på just nu.
Är man matchad med familjer i Australien så är man inte matchad med familjer i USA. Och tvärtom.
Man inriktar sig alltid på en familj i taget. Och ett land i taget.

USA har alltid varit min dröm. Att åka som au pair till USA har varit en av mina drömmar sen jag var 14 år. 
Och det är något som jag verkligen vill göra.

Men nu har jag också gått med i matchningsprocessen i Australien. 
Australien har jag också tänkt på lite, men USA har alltid varit i mina tankar mest.
Jag skulle vilja åka till Australien också någon gång.

Min största fundering var pengar. Det kostar betydligt mycket mer att åka som au pair till Australien än att åka som au pair till USA.
Men det fick jag reda på idag att så blir inte fallet för mig.
Eftersom jag var inskriven i matchningsprocessen i USA först, så skulle jag få rabatt om det blir så att jag åker till Australien.
Det kommer kostar mig ungefär lika mycket att åka till Australien som det skulle kosta att åka till USA.
Det visste jag inte innan. Så nu är pengafrågan inget jag behöver tänka på så mycket längre. 
Nu ska jag bara bestämma mig till vilket land jag vill åka till.

Au pair i USA är man i ett år. Sen kan man förlänga med 6, 9 eller 12 månader. Man har också en resmånad efter sitt år som au pair.
Au pair i Australien är man i 6 månader. Sen kan man förlänga med 6 månader, med en annan familj, om man vill.
Men visumet man får gör att man får vara i Australien i ett år. Vara au pair i 6 månader, sen får man möjligheten att resa runt i Australien i 6 månader om man vill. Man får resa 2 dagar, 3 veckor, och upp till 6 månader. Det bestämmer man själv.
Men man får också vara au pair i 12 månader om man vill det istället.

Vad förväntar jag att mitt au pair år?
Vad vill jag få ut av mitt au pair år?
Är det några speciella platser jag vill besöka? I USA? I Australien?  

Så just nu har jag en del att fundera på.
Jag har tills på fredag att bestämma hur jag vill göra.
Ska jag fortsätta med den matchningen jag har? Fortsätta vara matchad med familjer i Australien?
Eller ska jag inrikta mig på USA som var tanken från början?
  

 




Maja

Jag hade nog valt USA eftersom du har velat åka dit från början men det blir nog bra vilket som!:) Vad valde du att göra?:)

Kommentaren skrevs den: 2012-02-18 12:24:20
Din blogg/hemsida: http://mmajaae.blogg.se/
Elisabet

Maja: Mamman i familjen skulle ringa igår, men vi ändrade tid till idag. Men hon har inte ringt. Så nu har bestämt att jag tänker släppa den här matchningen. Jag gillade den här familjen, men...Jag vill inte slösa dagar på att familjen inte hör av sig. Då vill jag hellre gå vidare och fokusera på nästa matchning.



Jag har funderat och funderat, och bestämt mig nu för att välja USA i första hand. Som du sa, det är dit jag har velat åkt från början. Så jag vill ge det en chans igen.

Ska ringa till Stockholms kontoret på måndag och säga att jag vill gå in i matchningsprocessen i USA igen.



Blir det många matcher i USA igen och ingen hör av sig, då får jag fundera igen hur jag vill göra. Men det bestämmer jag när den dagen kommer i så fall.



Men nu vill jag fokusera på USA.

Kommentaren skrevs den: 2012-02-18 18:49:23
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: