Match #87

 
Idag fick jag min åttiosjunde match.
 
Jag ringde till Stockholmskontoret igår, och fick då reda på att match #86 hade bestämt sig att jag inte var den rätta au pairen för deras familj.
 
Familjen bor i: Bethesda, Maryland.
Familjen: Pappa, Mamma och ett, snart två barn.
Barnen: Flicka 4 år, bebis beräknad födsel 30 november.
 
Mamman i familjen är en "stay-at-home-mom".
De har katter.
Au pairen kommer inte ha tillgång till bil när den är ledig, "off duty".
 
Jag har olika funderingar om den här matchningen.
Känslan jag hade när jag hade läst deras profil, så kändes det inte som den rätta familjen för mig, men jag ger dem en chans, i fall de vill höra av sig.
 
Mitt preliminära avresedatun är nu 15 oktober.




Fanny

Bra att veta om Bethesda är att det kryllar om aupairer så låt inte det med bilen hindra dig där. Dessutom lär du bo hyfsat nära tunnelbana som du kan ta hela vägen in till DC med!
Varför kändes dom inte rätt?

Svar: Bra att veta att det finns ånga au pairer i Bethesda. :) Bra också att veta att det finns tunnelbana i närheten. :) Om man inte skulle ha tillgång till bil... Bra att veta, även om det inte blir den här matchningen, men om jag får en annan matchning i Bethesda.Jag vill inte skriva ut för mycket om familjen, men några saker som jag funderar på är; Att inte ha tillgång till bil - men nu vet jag att det behöver jag inte oroa mig för, sen står det väldigt lite om den här familjen, de har knappt fyllt i något alls i deras profil, bara några rader, sen också att mamman i familjen är en "stay-at-home-mom" - det har jag hört positvit och negativt om. Av de lilla som står om dem i deras profil, så är det väl det jag funderar på... Men jag ger dem en chans...
Har du någon erfarenhet, eller känner någon, som är au pair i en familj där mamman är en "stay-at-home-mom? Hur tycker du/de att det är?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-11 18:51:34
Din blogg/hemsida: http://Settledinwashington.blogg.se
maja

I min familjs ansökan stod det knappt något heller, de var väldigt kortfattade i sina svar osv. Men så fick jag skypa med dom och de är hur trevliga som helst! Så skriv och be att få prata med dom så att du får en rättvis uppfattning om hur de egentligen är :)

Svar: Har de inte hört av sig imorgon, och matchningen ligger kvar, då ska jag skriva till dem...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-11 22:19:05
Din blogg/hemsida: http://ettjavlanamnbara.blogspot.com
Sofia - au pair i Bethesda

Hej! Jag håller med Fanny! Metron funkar jättebra här och måååånga au pairer har inte tillgång till bil.

Hur vill du att den perfekta familjen ska vara? Vore kul att läsa ett inlägg om detta eftersom så många familjer verkar vara fel på något sätt.

Svar: Har nu skrivit ett inlägg om det.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-12 01:37:53
Fanny

Sv: Precis, jag vet att det finns massor med familjer i Bethesda så det ploppar säkert upp nån fler under din matchningsprocess. Isåfall är det ett supermysigt ställe att bo på! Nära till DC.

Jag har en stay-at-home HM, let me tell you, det är PAIN IN THE ASS!!!! Det värsta med såna är att de flesta är kontrollfreaks för dom har så mycket fritid att dom blir tokiga! Om du är en självständig person (som jag) så är det fruktansvärt jobbigt att ha nån hängandes över sig hela tiden. Båda mina barn går dessutom i skola, så det är inte för att hon måste ta hand om nån liten knodd... utan helt enkelt för att hon är lat! PAIN IN THE ASS!!! som sagt... om du inte har tur och blir bästa vän med henne....vilket är föga o-troligt!! (:

Svar: Om stay-at-home-mom: Jag har hört både positivt och negativt om det. Men det flesta är negativa. Får man inte ett bra förhållande direkt med värdmamman så kan det bli jobbigt istället för bra. Det känns som någon "övervakar" det arbetet man gör, barnen vill hellre vara med mamman än med au pairen, och andra saker...Jag är en självständig person, så jag tror att det skulle kännas jobbigt med att vara au pair i en familj med en stay-at-home-mom. Svårt att säga på förhand, men jag tror att det skulle kännas bättre för mig, om föräldrarna jobbar. Jag jobbar när föräldrarna jobbar, och ledig när föräldrarna kommer hem från jobbet. Annars kan det nog bli lätt så att barnen hellre vill vara med mamman...och det gör mitt jobb svårare/jobbigare. Men som sagt, det kan också bli tvärtom, att man kommer jättebra överens med värdmamman, och allt fungerar bra.
Hur länge har du varit i USA? Hur gamla är dina värdbarn? Om du tycker det är så jobbigt, har du funderat på rematch, till en där värdmamman inte är en stay-at-home-mom?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-13 17:59:18
Din blogg/hemsida: http://settledinwashington.blogg.se
Fanny

Jag har vart i USA i 7 månader nu, och ja jag har funderat på rematch flera gånger...anledningen till att har stannar är både för att jag har fått otroligt bra vänner här, jag tror inte jag skulle klara av rematch processen (många värdfamiljer blir arga) och för att jag trivs i familjen övrigt. Det är bara jag och min värdmamma som inte kommer överens. Men hon ska inte förstöra mitt år här...så...jag har precis fått hem förlängningspapperna och dom åker i soptunnan på en gång. Om jag hade vetat om hur det skulle bli så hade jag aldrig åkt till den här familjen. Men jag överlever!

Kommentaren skrevs den: 2012-09-14 02:13:46
Din blogg/hemsida: http://Settledinwashington.blogg.se
Anna

Jag är i precis samma situation som dig Fanny!!! Men Elisabet, det är inte någonting man kan veta i förväg och det går inte att vara så kräsen som du är. Det spelar ingen roll hur många matchningar du letar efter den "perfekta" familjen, det finns ingen 100% garanti för att det kommer att fungera när man väl är där. Men man måste försöka. Jag tror att anledningen till att du alltid hittar något fel med familjerna är för att du egentligen innerst inne inte vill åka iväg. Jag säger det inte för att vara taskig eller sänka dig utan bara för att hjälpa dig att inse att det här kanske inte är det rätta för dig.

Svar: Om jag ska säga så, jag är mycket mindre kräsen nu än tidigare, får jag en matchning så säger jag inte nej på en gång nu, även om jag är fundersam till matchningen, så ger jag alltid familjen en chans att höra av sig nu. Jag ger en matchning minst två till tre dagar innan jag släpper dem. Ibland också längre. Även om jag är fundersam till matchningen. Är det en matchning som jag verkigen gillar så ger jag dem flera dagar på att höra av sig. Och jag letar inte efter den "perfekta" matchningen. Bara det känns rätt när man pratar med varandra, så är jag öppen för de mesta. Inlägget jag gjorde, Min "perfekta" matchning, betyder inte att jag letar efter en matchning som ser ut så...det var en fråga som jag fick, därför skrev jag om det. Och även om jag hittar en matchning som är så som jag skrev i inlägget, så vet jag att det inte behöver bli bra när man väl kommer dit. Och jag kan få en matchning som är helt annorlunda, och bli superbra ändå. Men som sagt, jag är öppen för det mesta. Bara det känns rätt... Om funderingar jag har med olika matchningar betyder inte att jag tycker att det är fel, det är bara något jag funderar på...det kan bli bra ändå. Och jag vill åka! Jag har haft lite olika funderingar, just för att jag har varit i matchningsprocessen så länge, och haft så många matchningar, men jag har inte gett upp hoppet än!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-14 19:37:15
Fanny

Måste bara instämma med Annas inlägg här, det är större chans att den, enligt dig, perfekta familjen visar sig vara helt fel. I en ansökan kan dom skriva vad som helst, men det behöver ju ite betyda att dom är så för det!!!
Har du ansökt hos SI än? Det har ju snart gått en månad sen du skulle göra det?

Svar: Får jag en matchning som passar in på det som jag skrev i inlägget, min "perfekta" matchning, känns det inte rätt, så väljer jag ju inte den familjen. Jag vet att det som familjen skriver i deras ansökan, inte behöver vara sant.
Jag har idag ringt till SI, och gjort en preliminäransökan till Au Pair in America.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-17 04:07:49
Din blogg/hemsida: http://Settledinwashington.blogg.se
Nikolina

Hej! Har följt din blogg ett tag. Håller verkligen tummarna för att du hittar den perfekta värdfamiljen! Några frågor: 1. Har du en personlig blogg? 2. Har du instagram? 3. Vart hittar du USA-kartorna som finns i dina inlägg?

Svar: Tack! Roligt att du följer min blogg. 1. Nej, jag har bara den här bloggen. Därför skriver jag inte alltid ut allt som jag tänker och funderar på, just för att jag vet att vem som helst kan läsa den. 2. Nej, jag har inte instagram. 3. Här hittar jag kartorna: http://www.epodunk.com/
Är du au pair? Planer på att åka som au pair?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-18 13:01:28

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: