Skandinaviska Institutet, SI

Efter att ha tänkt en del på det så har jag idag har jag ringt till Skandinaviska Institutet.
 
Jag fick prata med en som hette Peter, och jag frågade om mer information om deras au pair program.
Han sa inte så mycket utan sa att den mesta informationen fanns på hemsidan. Och om jag skickar in en intresseanmälan, så skulle jag få mer information då.
 
Jag skickade idag in en preliminäransökan på deras hemsida. Jag har inte fått det bekräftat än, men på hemsidan står det att man inom några dagar kommer få information hemskickad samt instruktioner om hur man kommer igång med sin onlineansökan.
 
Jag har tänkt på att anmäla mig till SI ett tag, men jag har dragit ut på det lite, just för att jag har hoppats att jag ska hitta med blivande värdfamilj hos CC. Men nu har jag varit i matchningsproessen nästan ett år, så nu vill jag öka mina chanser att komma iväg som au pair till  USA.
Jag har fortfarande inte förlorat hoppet på att jag kommer hitta min blivande värdfamilj hos CC, men jag vill nu öka mina chanser.
 
Den största anledningen till att jag valde SI och inte STS var att man inte behöver betala in något till SI innan man har hittat sin värdfamilj. Det måste man göra med STS. Hos STS måste man betala in ansökningsvagiften, för att bekräfta sin ansökan, innan man blir kallad till personlig intervju. Och det behöver man inte med SI. Ingenting är bindade hos SI, man kan hålla på med sin ansökan hur länge man vill, och man kan när som helst dra sig ur.
Och det är billigare att åka med SI.
Det är de två största anledningarna till att jag valde SI och inte STS.
 
I USA så heter Skandinaviska Institutet, Au Pair in America.
 
Är det någon här som har åkt med SI? Vad tycker ni? Positivt? Negativt?
 
Läs mer om Au Pair in America här:
http://www.scandinavianinst.se/au-pair/
http://www.aupairinamerica.com/ 




Fanny

Elisabet! Kan jag få fråga vad det är som inte känns rätt med alla dessa familjer som du blivit matchad med? Du har ju haft 87 matchningar och det har ju alltid vart nånting som du inte tyckt känns helt rätt. Du säger ju att du är öppen för allt, vare sig du har bil eller inte, åldern på barnen verkar ju inte spela nån roll.... Nu har ju matchningarna släppt så då kan du ju skriva om dom! Det är ju bara om du faktiskt ska ha kontakt med dom som man kanske ska vara lite försiktig. Kan du konkret förklara vad som inte känts rätt med vissa familjer bortsett från materiella saker!?

Fråga 2
Hur har du lagt upp dig ansökan egentligen? Du har ju sagt att du helst bara vill ha 1 barn, eller 2, om du ska hitta din familj så tror jag du har större chans om du drar ihop sin ansökan lite. Var mer specificerad. Ändra ansökan till att du vill ha MAX 2 barn, osv. Om man är så kräsen som du så måste man göra då. Cultural care säger att man ska vara öppen för allt. Men du är ju inte det, så då borde du ändra din ansökan helt enkelt!!!

Svar: Jag har haft flera matchningar som jag verkligen har gillat! Men de har tyvärr inte hört av sig...Eller så har de tackat nej till mig, och valt någon annan. Så det är verkligen inte alla som inte har känts rätt. Ett exepmel: Match #65, som jag pratade med flera gånger. Jag bestämde mig för att släppa dem för att jag kände att jag inte skulle känna mig helt säker att ta hand om tre barn som var så små. Tvillingar som var 2 år, och en som var 4 år. Ett annat exepmel: Match #78, som jag pratade med, och som ville ha mig som deras au pair. Jag gillade den matchningen, men jag kände att det inte räckte med bara ett samtal innan jag skulle bestämma mig. Jag hade för många frågor som jag inte hade fått svar på. Både jag och Bostonkontoret försökte få tag på dem i en vecka, men de svarade inte, så då bestämde jag för att släppa dem. Jag har tackat nej till några familjer direkt, och då kan det ha varit att deras profil inte alls stämde överens med min, eller att de hade tre barn som var så små. Jag vill gärna ta hand om yngre barn, men jag känner att tre stycken blir lite för mycket.

Fråga 2: Jag har skrivit i min ansökan att jag vill ta hand om max 3 barn. Jag har pratat med Stockholmskontoret om det en gång tidigare. Om jag ska ändra det eller inte. Jag kan tänka mig att ta hand om 3 barn om de är äldre barn, eller äldre och yngre barn. Till exempel om alla går i skolan, eller om 2 går i skolan och 1 är hemma. Då kan jag tänka mig att ta hand om 3 barn. Om barnen inte går i skolan så vill ha helst ta hand om 1 eller 2 barn. Eftersom jag kan tänka mig att ta hand om 3 barn ibland, så skulle jag låta det stå kvar ett tag. Men ska ringa igen och fråga vad de tycker eftersom de har gått en längre tid nu.
Varför är jag kräsen? Jag är öppen för det mesta. Men magkänslan ska kännas rätt.
Jag ska fundera att ändra min ansökan lite nu när det har gått en tid. Som du sa, vara mer specifik.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-18 02:29:59
Din blogg/hemsida: http://Settledinwashington.blogg.se
Mathilda

Jag tycker du gör rätt som anmäler dig till SI, där blir man väöl matchade med flera familjer samtidigt? Och då kanske det är lättare att känna vilken av familjerna som känns mest rätt och då är det nog lättare att hitta en familj. CC matchningsprocess kan ju kännas rätt långdragen ibland när man bara får en matchning åt gången.

Svar: Ja, hos SI kan man vara matchad med flera familjer samtidigt. De är familjerna själva som väljer vilken au pair eller vilka au pairer de vill prata med. Och man kan vara matchad med flera familjer samtidigt. Och hos CC är man matchad med en familj i taget. Men familjerna får tre au pairer att välja mellan vid varje matchning.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-19 06:54:12
Din blogg/hemsida: http://www.mathildapraiser.spotlife.se
vaknadeuppinorrland.blogg.se

SI är jättebra! Jag åker med dom och tyckte då det var jättebra. En sak som är bra när det kommer till matchingsprocessen med dom är att de familjer man får alltid hör av sig, eftersom att de själva klickat i att de vill snacka med en :) Så man får inte en massa matchningar som sen försvinner och man kanske blir besviken just därför :)

Svar: Varför valde du SI och inte CC, eller STS?? Vad har du fått för stöd av i SI? I Sverige, i USA?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-09-19 18:04:01
Din blogg/hemsida: http://vaknadeuppinorrland.blogg.se/
Louice

STS valde jag bort ganska snabbt eftersom att jag inte ville betala in en avgift och sedan kanske inte kom iväg trots allt för jag ångrade mig. CC anmälde jag mig först till, men jag tyckte inte om hur pushiga jag upplevde dom att vara. De ringde stup i kvarten för att fråga om jag var klar med ansökan osv. Vissa kanske gillar det, men jag tyckte inte om det då jag hellre ville göra ansökan i min egen takt. Sedan läste jag en del saker om CC att de hade lite halvdåligt rykte, och att SI hade ett annat matchningssystem, och dessutom var billigare. Så jag valde SI. Jag tycker man får så mycket stöd som man själv väljer med SI. För mig gjorde jag mycket på egen hand då jag var väl påläst och visste rätt mycket om hur de gick till, och de lät mig göra det men fanns där om jag var förvirrad om något. Att få stöd i Sverige upplevde jag aldrig som ett problem, om jag bad om det. För de fattade väl som att jag föredrog att göra saker i min egen takt och inte behövde någon som hela tiden hörde av sig för att se hur de gick. I USA så spelar det ärligt talat ingen roll vilken organisation du är med, stödet du får här är ingen skillnad mellan organisationerna tycker jag (och då känner jag au pairer från alla de tre största organisationerna). Det beror helt och hållet på din områdesrepresentant, hur "bra" hon/han är. Stödet jag hade innan jag rematchade var inte särskilt bra för jag gillade inte min counsellor, men stödet jag har nu är jättebra för min counsellor är verkligen fantastisk.

Kommentaren skrevs den: 2012-09-20 04:48:30
Din blogg/hemsida: http://vaknadeuppinorrland.blogg.se/

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: