Informationsmöte om Skandinaviska Institutet/Au Pair in America

I onsdags var jag på informationsmöte i Stockholm, på Münchenbryggeriet.
 
Hon som höll i mötet hette Fanny, och hon hade varit au pair i en förort till Washington DC, 2010/2011.
 
Hon berättade om SI och AuPair in America.
 
Jag fick bra svar på alla frågor och funderingar jag hade.
 
Jag känner mig förväntansfull att göra klar min ansökan hos SI, och gå in i matchningsprocessen igen...
 
Här är lite information om Skandinaviska Institutet/AuPair in America:
Skandinaviska Institutet/Au Pair in America är stiftelser dvs ”non-profit” organisationer vilket till skillnad från kommersiella organisationer inte är vinstdrivande.
 
Sedan 1964 organiserar ”The American Institute for Foreign Study” (AIFS) och dess världsomspännande familj av företag kulturella utbytesprogram över hela världen. Under denna tid har vi hjälpt mer än 1 miljon unga människor att uppfylla sina drömmar om utlandsupplevelser. 1986 utsågs ”Au Pair in America”, en division av AIFS, av ”United States Information Agency” (USIA) att som första program sända unga människor till Förenta staterna för att arbeta som au pairer i amerikanska familjer. Mer än 2 decennier senare är vi det största och mest framgångsrika programmet med över 4,000 deltagare varje år. Vi har byggt upp vårt renomè genom att tillhandahålla ett strukturerat, säkert och omfattande kulturellt utbytesprogram.
 
Au Pair in America är ensamma om att kunna erbjuda 3 olika program.
 
Du betalar inga depositioner eller avgifter för att kunna påbörja din placering. Avgifter för läkarbesök, visum etc, tillkommer först när du har fått en placering och bestämt dig för att åka som Au Pair.
 
Det är viktigt att du känner dig trygg med din försäkring när du reser som Au Pair. Alla Au Pairer som reser till USA genom SI skyddas av en allomfattande försäkring som täcker sjukvård, olycksfall, ansvar och baggage.
 
För att du ska kunna bekanta dig med din roll som Au Pair, arrangerar Au Pair in America ett 4 dagars orienteringsprogram i New York City. Hotell ligger mitt på Manhattan och vi står för boende och helpension. Du kommer att tillbringa fyra dagar med att gå på föreläsningar/workshops och träffa andra Au Pairer. I orienteringsprogrammet kommer vi att behandla ämnen som amerikansk kultur, barnomsorgsfrågor, förväntningar, kursval etc. Amerikanska Röda Korsets representant kommer att ge dig värdefull information gällande barnsäkerhet i USA. Detta är en utmärkt introduktion till livet i USA och vad du kan förvänta dig under året som ligger framför dig. Under orienteringen kommer du ha tid att koppla av med sightseeing och shopping. När dina fyra dagar av träning är över hoppas vi att du reser till din familj fylld av självförtroende och väl förberedd för året som ligger framför dig!
 
Läs mer om Skandinaviska Institutet/Au Pair in America på deras hemsida:
http://www.scandinavianinst.se/au-pair/
http://www.aupairinamerica.com/




Martina

Har du någon plan för ungefär när du tänkt åka? :) Jag ska också åka som Au Pair via SI, har egentligen bara brevet kvar, ska annars bara skanna och lägga in mina referenser också. Skulle helst vilja komma iväg strax efter sommaren aug/sep men det beror ju såklart till största delen på familjen! Lycka till och hoppas du hittar din familj :)

Svar: Tack! Vad roligt att du också håller på med din ansökan hos SI! :) Jag hoppas att jag kommer iväg i sommar/höst. Som du skrev, det beror ju såklart till största delen på värdfamiljen, och när de vill att deras nya au pair ska börja. Vi har kommit ungefär lika långt i ansökan. Jag har skannat in mina barnreferenser, nu fattas bara en personlig referens. Och håller på med brevet nu, men är inte klar än...

Lycka till med din ansökan! Och hoppas du hittar din värdfamilj! Vem vet, vi kanske kommer att åka samtidigt? Eller hamna i närheten av varandra i USA? Man vet aldrig...;)

Har du någon blogg, där du skriver om ditt au pair äventyr?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-04-23 12:29:43
Din blogg/hemsida: http://ouatfansite.com
Martina

Ja man vet aldrig! ;D Ja det har jag faktiskt, råkade visst länka till fel blogg! :) [email protected]

Kommentaren skrevs den: 2013-04-24 09:10:04
Din blogg/hemsida: http://johanssonmartina.blogg.se
Martina

*johansson.martina.blogg.se skrev visst min e-post nu ist också haha! x)

Svar: Kommer absolut att kolla in din blogg då och då för att se hur det går för dig...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-04-24 09:10:44
Din blogg/hemsida: http://johanssonmartina.blogg.se
Louise Johansson - Blivande au pair i NJ

Hur går det? :)

Svar: Är nästan klar med ansökan, ska finslipa lite på brevet, sen är jag klar. Väntar nu på att min intervjuare ska kontakta mig så vi kan bestämma en intervju-tid.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-05-01 21:17:26
Din blogg/hemsida: http://louiseaupair.webblogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: