Match #15

 
Idag fick jag min femtonde match.
 
Jag har mailat lite kort med match #14 om vi ska skypa. De skickade ett mail tidigt imorse, om att de tyvärr inte kan skypa under veckodagarna för de jobbar mycket, men att de kunde skypa i helgen. Jag skickade tillbaka svar att jag kunde skypa på lördag. Och nu är match #14 borta, och jag har fått en ny matchning. Har skickat ett mail till dem och frågade varför de valde att släppa mig. Får se om jag får något svar. Skulle vilja veta varför, när de har sagt att de gärna vill skypa med mig, men har hittills inte haft tid.
 
Familjen bor i: Kirkland, Washington.
Familjen: Pappa, Mamma och två barn.
Barnen: Pojke 10 månader, Pojke 10 månader (tvillingar).
 
Den närmaste större staden är Seattle. Det tar 15 minuter att åka dit.
De har hundar.
 
Jag gillar den här matchningen, men det är en del saker jag funderar om, som de skriver om i deras profil.
Som med alla matchningar så ger jag dem en chans att höra av sig.




Anonym

Om du och värdfamiljen inte säger något till CC på 48 h så förvinner ni från varandras profiler. Hände för mig också medans jag höll på att skypea osv med min familj. Men dem hade inte valt bort mig utan vi hade varit för inaktiva.
Kanske är så.

Svar: Jag ringde till Stockholmskontoret idag och frågade om de kunde se om värdfamiljen hade lämnat någon kommentar om varför de valde att släppa mig. Men hon kunde inte se något. Så får fokusera på nästa matchning istället...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-01-04 00:11:12
Anonym

Jag har följt din blogg ett tag och förlåt för att jag säger detta, men vill du verkligen åka? Känns som du kommer på ursäkter och ifrågasätter varenda matchning du får. Du kommer aldrig hitta en matchning som känns 100 % innan du åker, för det stora testet kommer när du flyttar in hos dem. Du ändrar även dina krav ständigt så känns som som sagt att du enbart kommer på nya ursäkter för att släppa den matchningen.
Om du verkligen vill åka så måste du sluta vara så petig, den perfeka familjen är kanske inte perfekt på pappret men är det i verkligheten samtidig som en familj som känns perfekt genom ansökan visar sig vara den totala motsatsen.
Så tänk igenom om detta verkligen är för dig. Att vara au pair kräver så mycket mer än vad du tror, det är inte ett 7-4 jobb, utan är 24, 7 dagar i veckan jobb där det krävs en hel del kompromisser ifrån båda sidor.

Svar: Jag vill åka! Annars hade jag inte bestämt mig för att börja om, och göra en helt ny ansökan...Jag kommer inte med ursäkter och jag ifrågasätter inte varje matchning jag får...När jag skriver att det är något jag funderar på om matchningen, behöver det inte vara något negativt. Och det behöver inte vara något stort. Bara något som jag funderade på när jag läste deras profil. Jag vet att det stora testet kommer när man flyttar in hos dem. Vad har jag ändrat för krav? Jag ger alltid alla matchningar jag får en chans! Jag vet att det krävs mycket när man är au pair. Jag har läst både om det positiva och det negativa om livet som au pair, så jag vet att det krävs ganska mycket. Jag vet att det inte är ett 7-4 jobb. Barnen kommer alltid att finns där, och de kanske vill vara med en när man inte "jobbar". Är du au pair?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-01-04 05:05:18
Alexandra

Jag har följt din blogg ett tag. Jag förstår dig som att du vill hitta den "perfekta" familjen men det går inte, ingen är perfekt! Förlåt men så är de. I ca 2 månader försökte ja hitta en familj som passa mig "perfekt" men jag insåg snabbt att vill jag komma iväg så kan ja inte vara så petig. Jag ville åka så fort som mögligt och någon vecka där efter så hittade jag min nuvarande familj. Jag pratade med mamman i 20 min via telefonen, frågade några frågor via mail och sen bestämde jag mig att tacka ja. Jag visst egentligen inte om detta var rätt familj men det fick bära eller brista. När jag kom till aupair skolan så trodde ja verkligen att detta kommer aldrig skulle fungera, alla verkade ha pratat så mycket med deras familjer.. Men ja tänkte också att vad är de värsta som kan hända? Rematch eller åka hem, bättre att ha provat än att inte komma iväg alls känner jag. Något jag också alltid har haft i huvudet är att detta ska funka, allt går att få fungera om man vill! Om något är fel prata med familjen, var öppen! Nu idag så kunde jag inte ha hittat en bättre familj, älskar ja min familj. Vad jag försöker komma fram till är: Våga chansa! Det går alltid att byta familj eller åka hem om du känner att detta inte är något för dig! Du lever en gång! Lycka till och hoppas du kommer iväg snart!

Svar: Jag vill inte hitta den "perfekta" familjen. Just nu vill jag bara hitta den rätta värdfamiljen. Jag vet att ingen är perfekt. Jag fick en fråga om det tidigare, och skrev ett inlägg om hur min "perfekta" värdfamilj skulle vara. Om du har läst det? Men det är inget som gäller så mycket nu...Efter att jag gjorde om min ansökan, så är jag mycket öppnare till varje matchning jag får, jag ger alltid dem en chans att höra av sig. Och jag har ökat antal barn jag kan tänka mig att ta hand om. Jag blir alltid lika glad när en matchning hör av sig till mig. Och tänker alltid att det här kanske är den rätta...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-01-05 05:24:39
Din blogg/hemsida: http://alexandrawadstrom.blogg.se
Fanny

Elisabeth. Jag har följt din blogg under en längre tid nu, så jag vet att det inte är du som tackar nej till familjerna, det är dem som tackar nej till dig. Har du tagit dig en funderare på varför det är så? Efter att du uppdaterat din ansökan och allt så är det fortfarande ingen som nappar. Jag vet, du har "bara" haft 14 matchningar än så länge, men lilla vän, 14 matchningar är minst 10 för många! Vet du vad min värdmamma sa till mig första gången jag pratade med henne? Hon sa: Vi alla Älskade din video och kände direkt att vi ville prata mer med dig.
Jag är väldigt bra med ord så min ansökan var säkert väldigt bra också, men vem som helst kan få ner ord på ett papper. När värdfamiljen är ute efter en aupair så går de direkt till videon. Om de gillar videon så tittar de igenom ansökan, ser den bra ut så tar de kontakt. Vad jag försöker säga är att videon säger allt om dig, den måste beskriva dig på bästa sätt möjligt.

Nu till verkligheten. Din video är väldigt dålig. Jag är ledsen att behöva vara hård med så är det. Din video är tråkig, mörk, innehålls lös och tråkig. Du måste göra en NY video och fokusera på vad som är unikt med just dig. Värdfamiljen är inte mest intresserad i om du har en hund som heter Oskar eller en katt som heter Kalle. Dom vill veta vad som gör Dig till en bra aupair och varför de borde vara intresserad i just dig.
Några kriterier som du bör följa:
* Välj miljöer. Framför ditt hus, i trädgården, i skogen. Vad som helst men sätt INTE på webkameran i ditt rum. Det är nog det tråkigaste och mest icke kreativa som finns.
* Berätta kort om dig själv och varför du vill vara aupair. Kort distinkt och personligt.
* Filma i din vardag, fotbollsträning, shopping med kompisar, leker med barn, danslektion... FILMA! använd inte kort. Kort är tråkiga och tillgjorda.
* INGA BILDER!!!!!!!!!!
* Använd texter eller din egen röst under videoklippen.
* Var kreativ och påhittig.
* Avsluta med att förklara varför just du borde bli deras aupair och ett "I hope to hear from you soon".

Familjer analyserar din video mer än du tror.
Om du har fler än 1 tagning när du presenterar dig så ser familjen dig som osäker på engelskan
Om du pratar till en webkamera i ditt rum så anses du inte vara kreativ
Om videon inte är personlig och "kul" att titta på så tappar du familjen innan de ens tryckt på play.

Om du vill så skulle jag kunna hjälpa dig att hitta på roliga ideer för din video. Jag lovar dig att det skulle hjälpa så mycket!!
Ta till dig av denna information och gör en ny video, snälla!!
KRAM Fanny

Svar: Att de familjerna jag har pratat med tackar nej till mig, det vet inte jag. Jag har inte fått någon direkt förklaring att det var det, eller det, som avgjorde att de valde någon annan.

Jag vet att videon är viktig... Jag vet att min video inte är bra. Jag gillar faktiskt inte den heller så mycket. Jag har försökt titta lite på andra au pair videos för lite inspiration, men jag vill inte inte kopiera rakt av, och säga samma sak, för då är det inte mina egna ord. Jag försöker komma på något bra att säga, men jag har inte kommit på direkt något bra...

Tack för alla kriterier! Ska absolut tänka på dem när jag gör en ny video. Håller faktiskt på med en ny redan, för jag är inte nöjd med den jag har nu.

Jag uppskattar faktiskt att du är ärlig. Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Så du får gärna komma med ideér!

Jag lovar, jag ska göra en ny video!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-01-06 03:10:21
Din blogg/hemsida: http://settledinwashington.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: