Pratat med Match #15

Idag pratade jag med match #15.
Sista minutrarna innan de ringde var jag lite nervös, och satt mest och väntade på att telefonen skulle ringa. Jag hade skrivit upp några frågor som jag ville ha svar på.
Sen ringde de från CC, och kopplade mig sedan till familjen. Jag pratade både med pappan och mamman i familjen. Även tvillingarna ville vara med, då de jollrade och skrek till ibland i telefonen.
 
Den mesta av nervositeten släppte när de ringde.
De började med frågorna som de hade, och några av frågor var; om jag var utbildad i första hjälpen barn, ett krav som de hade var att deras nya au pair skulle vara utbildad i första hjälpen barn.
Vilka aktiviteter jag brukar göra med barnen, de vill att au pairen ska hitta på olika aktiviteter med barnen under dagarna, och barnen blir ganska snabbt uttråkade, de håller på med något, och efter ett tag så vill de göra något annat.
De är judar. Hur jag såg på det? Mamman i familjen förstod att julen är den högtid då de flesta au pairer längtar hem, hur jag då skulle göra eftersom de inte firar jul?
Hemlängtan? Hur jag skulle hantera det?
 
Jag fick också ställa frågor, men jag hade fått svar på det mesta frågorna jag hade under samtalet.
Schemat för au pairen skulle bli måndag-fredag, ca 8.15-16.45.
De har två hundar, och de skrev i ett mail tidigare att det inte är en del av au pairens uppgifter att ta hand om dem. Men hon får naturligtvis leka med dem och klappa dem när hon vill.
De vill inte gärna att au pairen kör bil med barnen. De är så små, och de har inte något behov att åka någonstans. Au pairen kommer inte ha tillgång till egen bil, men de stannar bussar ca hundra meter från deras hus, som man enkelt kan ta och åka in till Seattle tex.
 
Men de behöver inte att deras nya au pair börjar förräns i juni. Det är över ett halvår tills dess...
 
De älskar verkligen deras nuvarande au pair. Värdmamman sa det flera gånger under vårat samtal att de verkligen älskar henne och att barnen älskar henne. Att hon är så duktig och att hon hjälper till även fast hon inte jobbar. Så den nya au pairen som tar över efter henne, verkar få stora skor att fylla.
 
Det som jag blev glatt överraskad var att värdpappan sa att jag pratade väldigt bra engelska, han sa att jag pratade lika bra engelska som han gjorde, och han hade bott i USA i flera år. Det tyckte jag var väldigt roligt att höra. Jag har själv tyckt att jag inte pratar så superbra engelska, jag skriver bättre, men om man pratar med någon för allra första gången, och man får höra att man pratar väldigt bra engelska, det var verkligen roligt att höra.
 
Vi ska skypa någon dag i helgen.
 
Jag har blandade känslor om den här matchningen. Både positiva, och några saker jag fortfarande funderar på. Ska skypa i helgen, och se vad magkänslan säger efter det.
 
Någon som läser här, hur är det att ta hand om två barn som är under 2 år? Lämna gärna en kommentar.




Louice

Jag skulle akta mig väldigt mycket för det där med att deras nuvarande au pair hjälper till även när hon inte jobbar... Antagligen så är au pairen de har nu även deras första au pair, vilket är varför de troligen älskar henne så mycket. Generellt tycker jag det verkar vara en trevlig familj, och om de inte behöver en au pair förens i juni så kommer barnen vara lite äldre då och det finns mer saker att göra med dom då. Synd bara på att du inte skulle ha tillgång till bil. Det är något jag inte skulle kunna hantera. Fast Kirkland verkar iofs ligga väldigt som, mitt i smeten nästan. Om jag vore du skulle jag prata med nuvarande au pairen, och fråga hur det funkar för henne. Och kolla upp online hur bussarna i området funkar. Om det går bussar var tionde minut och det går lite här och var så är det säkert att det funkar, men om det går typ en buss i timmen är det nog kanske inte så kul... Sedan att ta hand om barn under två är kan vara väldigt roligt, men se till att du inte "är fast" i huset hela dagarna. Det var en sak som fick mig att må väldigt dåligt i min första värdfamilj, att jag aldrig var utanför huset under dagarna. Kolla om det finns parker i närheten, om det organiseras play groups i området, om det finns bibliotek och så vidare. Saker som du kan göra för att dagarna inte ska bli en enda lång rutin av leka med leksaker, äta, sova, byta blöjor. Det är varken bra för dig eller för barnen i längden, då du blir uttråkad och olycklig, och barnen får inte en chans att se nya saker och utvecklas.

Svar: Det stämmer, den au pairen som de har nu är deras första au pair. Tvillingarna kommer att vara 16 månader när de vill att den nya au pairen ska börja. Jag har kollat lite, och det går bussar in till Seattle. Om jag har tittat rätt så går bussarna in till Seattle var 30:e minut, till en gång i timmen. Det beror vilken tid på dagen man åker. Det är synd att inte ha tillgång till bil, och anledningen till det är att de inte vill att au pairen ska köra med barnen i bilen. Au pairen kommer att vara "fast" i huset, på vintern. De har en lekplats precis utanför deras hus, där barnen kan leka, men man kan inte vara där med barnen från oktober-februari/mars. För det är generellt dåligt väder då. Då vill de att au pairen är inne i huset med barnen, och leker med dem och hittar på olika aktiviteter. Och det är något som de vill att au pairen känner sig okej med. Så på vintern finns det inte så mycket att göra med barnen. Eftersom de inte vill att au pairen kör bil med barnen, så får man vara inne i huset mycket på vintern. Även på sommaren så finns det inte heller så mycket att göra, inom gångavstånd. Det är lekplatsen utanför deras hus, men sen finns det inte så mycket mer. Men på sommaren kan man vara ute mer än på vintern. Det är något som jag har funderat en del på, att det inte finns så mycket att göra med barnen. De skulle höra av sig i helgen, men än så länge så har det inte hört av sig...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-01-11 13:32:53
Din blogg/hemsida: http://vaknadeuppinorrland.blogg.se/
Fanny

Håller med Louice. Jag skulle vara väldigt försiktig med det faktum att den nuvarande aupairen hjälper till trots att hon inte jobbar. Dessutom, om detta är deras första aupair som gör sånt otroligt bra intryck så är detta de förväntningar de kommer ha på alla aupairer.
De låter som en väldigt trevlig och givmild familj. Men jag tycker det är lite skumt att de nämner att den nuvarande aupairen hjälper till trots att hon inte jobbar...då blir jag lite misstänksam om detta är något som du förväntas göra också. Jag kan säga direkt att det är inte nånting du vill ta på dig. Nu gillar inte jag min värdfamilj till 100% så jag skulle aldrig gå med på det. Men även mina vänner som trivs som fisken i deras familjer så vill man ändå ha egentid.

Men inget säger ju att du behöver säga Ja nu, jag skypade/pratade i telefon med min värdfamilj säkert 6ggr innan vi tackade ja. Så ta dig tiden att prata mer med familjen.

Sist, det faktum att de behöver aupair först om 6 månader är bara positivt. Det betyder att de är en familj som gillar att vara ute i tid, planera och ha koll på saker. En familj som behöver en aupair nästa vecka är ju en familj som letat aupair i minst 4 månader men har inte tackat ja till nån. Bara det kan vara en varningsflagga (Behöver inte vara), men möjligheten finns.

Svar: Det har jag tänkt på också en del, att de nästan kommer ta för givet att deras nya au pair kommer att hjälpa till lika mycket som deras nuvarande au pair gör. Som du skrev, ibland vill man ha sin egentid. Att de inte söker någon ny au pair förräns om 6 månader, ser inte jag alls som något negativt. De skulle höra av sig igen i helgen, men de har inte gjort det än.
Skulle jag kunna få användarnamnet och lösenordet till din blogg? Skulle vara roligt att läsa om din tid i USA.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-01-12 02:22:57
Din blogg/hemsida: http://settledinwashington.blogg.se
Anonym

Hur går det? Någon ny matchning?

Svar: Har forfarande kvar samma matchning, men funderar på att släppa den.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-01-16 15:41:11

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: