Au Pair-intervju

Igår var jag till Västerås för att göra min au pair-intervju.
 
Jag träffade en ex-au pair som hette Erika.
Det började med att hon gick igenom lite information om programmet, hur jag ansökte om visum, läkarundersökningen, och en del andra saker.
 
Sen fick jag svara på en del frågor, först på svenska och sen på engelska.
Jag skulle berätta lite om min barnerfarenhet, varför jag vill vara au pair, hur jag tror att mitt au pair år kommer att se ut, vad jag ser mest fram emot med att jobba som au pair...
Efter engelska-testet så sa Erika att jag hade väldigt bra engelska. Det var väldigt roligt att höra.
Jag tycker själv att jag inte har perfekt engelska, men ju mer engelska jag har pratat så tycker jag att det känts bättre och bättre. Och igår tyckte jag att engelskan gick bättre än vad jag trodde att det skulle gå. Jag kom på direkt vad jag skulle säga, och jag kände att samtalet flöt på bra hela tiden. Det enda som störde lite ibland, var tågutropen från stationen. Vi var på ett café inne på centralstationen, så varje utrop hördes väldigt tydligt. Men det gick bra ända...
 
Efter det så skulle jag göra ett test på hennes dator. Det var 260 frågor som jag skulle svara på. Det var olika påståenden som jag skulle välja om det stämde in på mig eller inte.
Och det var knappt någon fråga som handlade om barn. Vilket jag trodde att det skulle vara.
Några frågor var tex: Jag tror att det skulle vara roligt att jobba som modedesigner, jag tycker om historia, jag tyckte om att gå i skolan, jag tycker om att dansa och jag skulle vilja jobba som journalist. Då skulle man svara Sant eller Falskt.
 
Nu så ska Erika skriva en rapport om mig, och skicka den till personalen i Malmö. Vilket hon trodde skulle vara klart tills på måndag.
Sen ska personalen på Malmökontoret ringa mina referenser, vilket de kanske redan har gjort, det vet jag inte.
När det sen är klart, då kan jag börja matchas med familjer.




Louice

Det är inte meningen att frågorna ska handla om barn. Det är ett personlighetstest, inte ett test som ska försöka döma hur du skulle ta hand om barn specifikt, utan din personlighet i allmänhet! Skönt att du fick göra det på en dator, när jag tog mitt test var det på papper, haha. Kul att det gick bra! :)

Kommentaren skrevs den: 2013-05-12 20:45:07
Josefin

Hoppas allting går bra med din ansökan :)
Har skaffat en blogg nu, den är fortfarande väldigt ny så har inte hunnit fixa så mycket på den, men tänkte skriva om förberedelserna inför au pair året och sånt :)

www.josefineaupair.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-05-20 18:26:06
Din blogg/hemsida: http://josefineaupair.blogg.se/

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: