Skype med Match #33 - Au Pair in America

Idag har jag skypat med match #33.
 
Jag pratade med värdmamman i ca 31 minuter.
 
Hon berättade om familjen och barnen, och ställde några frågor. Sen fick jag ställa de frågor jag hade.
 
Jag fick mer information om hur de tänkte att schemat skulle bli, och hur det skulle bli när hon är mammaledig.
Troligtvis så kommer au pairen att jobba måndag-fredag ca 8-17, och eventuellt 18 någon dag, och sluta tidigare någon fredag. Båda föräldrarna är lediga på helgerna, så de behöver väldigt sällan hjälp med barnen på helgerna. Tidigare au pairen jobbade en eller två helger på hela året.
 
De familjen funderade på är hur pojken kommer att reagera när bebisen kommer. Och det är inget som man kan veta innan. Eftersom mamman kommer att vara hemma med bebisen, så vet de inte hur pojken kommer att reagera, om han vill vara med mamma hela tiden eller om han är okej med att vara med au pairen.
Han har börjat visa lite tendenser till det nu, att han vill vara med mamma när hon är hemma, men de dagarna då mamman jobbar hemifrån så försöker hon att vara på kontoret så mycket hon kan, så att pojken förstår att det är au pairen som tar hand om honom på dagarna. Men det blir skillnad när hon kommer att vara mammaledig. Det är något som man får ta som det kommer sen när bebisen är född.
När flickan blev storasyster första gången, så gick det bra. Men hon var några år, och de kunde förklara för henne och prata med henne om det. Det är svårare att göra det nu när pojken bara är 18 månader.
 
De har haft tre au pairer tidigare. Och barnen ha snabbt vant sig med de nya au pairerna varje gång.
 
Deras nuvarande au pair har valt att gå in i rematch efter en månad. Anledningen till det enligt värdmamman var att hon tyckte att det blev för mycket jobb att ta hand om ett litet barn själv hela dagarna, så hon söker nu efter en familj med äldre barn.
 
Hon hade prata med flera au pairer idag, och hon skulle prata med sin man senare idag, sen så skulle de höra av sig igen om några dagar.




anna

hej! skulle va kul om du kunde skriva ett inlägg om dig själv, vad du gör nu, vad du läste i gymnasiet och lite såna saker. Vilken match som vart din bästa hittills och ah, det skulle vara intressant tycker jag!

Svar: Jag har funderat lite om jag ska skriva mera, eller om jag bara ska ha det som en au pair blogg. Jag ska tänka lite på vad jag ska skriva om, och vad ni som läser skulle tycka är intressant att läsa. Så får se hur jag ska göra...
Är du ny läsare, eller har du läst min blogg ett tag? Hoppas du fortsätter att läsa...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-07 00:50:39
Emelie

Du skriver alltid att familjen skulle prata med flera andra och höra av sig efter några dagar. Det är du som ska höra av dig, visa att du är intresserad och att du vill komma dit. Om du inte verkar så intresserad så kommer förmodligen inte familjen vara intresserad av att ha dig som au pair. Man kan inte sitta och vänta på att familjerna ska höra av sig hela tiden, för då väljer de hellre någon annan istället som verkligen visar att de vill komma osv.

Svar: Jag skriver så, eftersom de har sagt att de ska höra av sig. Men, har de inte hört av sig på några dagar så skickar jag alltid ett mail till dem och frågar om de fortfarande är intresserade, och beroende på intrycket jag fick när vi pratade, så kan jag skriva att jag fortfarande är intresserad av dem, och att jag gärna skulle vilja prata med dem igen. Det är inte alltid att jag skriver det här på bloggen.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-07 01:41:17
Johanna

Jag tror att familjen skulle uppskatta om du visar att du är intresserad genom att maila efter samtalet och så. När jag mail av min värdfamilj där de frågade om jag ville bli deras au pair så skrev de just det, att de var imponerade av mina uppföljningar och de frågor som jag hade ställt. Vänta inte på att familjen ska höra av sig, är du intresserad så skriv ett mail och berätta det!! :) LYCKA TILL!! Kram

Svar: Tack! Som jag svarade i tidigare kommentar, jag hör alltid av mig till dem igen efter några dagar, om de inte har hört av sig än. Och får jag ett bra intryck av familjen så brukar jag skriva ett mail till dem samma dag eller dagen efter och skriva att jag är intresserad av att veta mer om dem.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-07 21:02:21
emelie

Jag håller med föregående om att det är viktigt att visa framfötterna. Även fast familjen kanske bara känns okej så skadar det ju aldrig att visa intresse

Svar: Som jag svarade i tidigare kommentarer, så hör jag alltid av mig till familjen efter några dagar, om de inte har hört av sig än.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-08 22:51:11
Din blogg/hemsida: http://emelindbergaupair.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: