Update

Förutom match #27, så händer inte så mycket med min ansökan just nu.
 
Match #28, vi skypade en gång och vi mailade några gånger, och jag fick väldigt bra svar på frågorna jag hade.
En fråga som de ville ha ett svar på var om jag hade erfarenhet av att ta hand om två små barn själv någon gång. Och jag var ärlig från början, och berättade att jag har erfarenhet med att ta hand om en bebis, och att ta hand om tvååringar, men att jag inte har någon erfarenhet med att ta hand om en bebis och ett litet barn. Jag skrev också att jag hade lite funderingar till det, om hur det skulle kunna vara att ta hand om två små barn själv. Men jag skrev också att jag gillade dem, och att jag tror att jag skulle kunna klara av det. Att det nog skulle bli tufft i början, men att det skulle bli lättare när man har kommit in i rutinerna.
Och jag fick ett väldigt fint svar tillbaka:
I am confident that you will be an excellent au pair.
I truly respect you for being honest and reflecting on the decision, it shows maturity. You will find a great host family with right kids for you and they will truly be blessed.
De hade inte valt mig, de ville bara veta hur jag kände med att ta hand om två små barn.
Vi bestämde lite tillsammans att jag var inte den rätta au pairen för deras familj.
 
Match #31, de var intresserade av att prata mer med mig, och jag skickade mail tillbaka med några tider som jag kunde, men de hörde aldrig av sig igen.
 
Match #32 hörde aldrig av sig.
 
Match #33, vi skypade en gång, och vi har mailat några gånger. För några dagar sedan så försvann deras ansökan från min profil, och då mailade jag dem och frågade om de fortfaranade var intresserad eller om de hade valt en annan au pair. Jag fick svar att de hade inte tagit bort min ansökan, utan den hade tagits bort automatiskt, och att de fortfarande letar aktivt efter en au pair. Men de har inte hört av sig mer.
 
Match #34 hörde aldrig av sig.
 
Jag har även mailt med Ulrike från Londonkontoret. Och frågat lite om hur jag skulle kunna ändra min ansökan för att fler familjer skulle bli intresserad av min ansökan, och för att jag ska kunna matcha med en familj så snart som möjligt.




Sofia

Hej Elisabet! Nu har jag läst din blogg länge och vet hur gärna du vill det här. Har du funderat på vad det är som gör att det är så många som tackar nej? För du har ju faktiskt fått många matchningar, så jag undrar om det verkligen är din ansökan som du behöver förändra? Det låter som om det är efter skype samtalen som familjerna drar sig ur. Har du funderat på om det kan vara så och varför det blir så? Ställer du fel frågor? Visar du inte nog med energi? Vad visar ditt kroppsspråk? Osv..

Sofia

Svar: Tack för kommentaren. Det stämmer, jag vill verkligen det här! Jag har funderat på det lite grannn... Jag tror att det kan vara så att stämmer kemin mellan oss direkt och samtalet flyter på bra från början, då tycker jag det går mycket bättre. Om familjerna är öppna och ställer många frågor, och verkar intresserade, då blir det lätt så att jag också bli det, mer öppen och nervositeten släpper väldigt snabbt. Samtalet flyter på bra från början, och frågorna blir som inkluderat i samtalet man har. Känns familjen stel och ställer inte så mycket frågor, då blir det lätt så att samtalet blir stelt, och jag kommer inte på frågor lika lätt. Det kan nog vara en av anledningarna. Förstår du vad jag menar? Är det en familj som jag är intresserad av, då försöker jag verkligen att visa det, och ställa många frågor. När jag pratar med en familj första gången så försöker jag alltid att fokusera på frågor som handlar om familjen och barnen först. För det är de som är viktigast. Jag börjar aldrig en samtal med att fråga vad man kan göra på fritiden eller om jag kommer ha tillgång till bil. Det sparar jag till slutet av samtalet. Eller frågar det i ett mail senare. För det är inte lika viktigt att veta i första samtalet. Kroppsspråk tycker jag är lite svårt att visa när man sitter vid datorn, men jag försöker att le mycket och försöker verkligen att visa att jag är intresserad av att veta mer om dem.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-18 14:19:03
Emelie

Du har varit i matchningsprocessen i 2 år, jag tror din ansökan är nog välbearbetad.
Du har hur mycket familjer som helst som hör av sig. Jag tror det mer hänger på skypesamtalen, och om du visar dig vara intresserad. Som ovanstående kommentar säger så verkar det som att det är där det tar stopp. Fundera istället hur du kan ändra/förbättra dig under skypesamtalen och efter.

Svar: Jag ska fundera mer på det...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-20 02:24:50
Anonym

Elisabet - jag har sett din video... Jag haller med ovanstaende kommentarer att du nog ska se over hur entusiastisk du verkar (mindre entusiastisk far man leta efter med avseende pa din video)... Din personlighet utat kanske inte passar for att vara au pair? Kanske inte passar in i det amerikanska mer utatriktade och positiva sattet att agera? Aven som svensk ser jag detta...

Svar: Hur har du sett min video? Jag har inte laddat upp den här på bloggen, eller på youtube.
Hur kan du då har sett den? Vill gärna veta.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-20 02:56:14
Kajsa

Har följt din blogg ett tag och tänkte på om du har laddat upp din video någonstans? Är själv au pair och vet hur jobbigt det kan vara i matchingsprocessen så kanske kan man ge dig några tips efter att ha sett videon :)

Svar: Tack för kommentaren, och tack för att du erbjuder att hjälpa mig. Jag har inte laddad upp min video någonstans. Jag tänkte ladda upp den här på bloggen, men jag vet inte hur man gör.
Var bor du? Hur många barn tar du hand om? Har du någon blogg?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-20 04:12:38
Emelie

Tidigare när du var med i CC så kunde jag också se din video. Om man googlar på "cultural care find au pair" så kommer det upp en sida där man kan se andra au pairers videor. :) Fast du kanske gjort en ny video nu, jag vet inte!

Svar: Jag vet att man kan se andras videos med CC. Jag kollade på en del videos på aupairvideos.com när jag var med i CC för att få lite tips och information. Men jag har en annan video nu med SI än vad jag hade med CC.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-21 01:34:48
Anonym

Jag sag din video pa CC's sida, nar du var med dar. Vem som helst kan ga in och se au pair videor dar.

Svar: Det vet jag att man kan, men som jag svarade på Emelies kommentar, så har jag en annan video nu med SI än vad jag hade med CC.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-21 14:26:05
Kajsa

Jag vet tyvärr inte hur man laddar upp videon på bloggen men använd google för att det finns massor med tutorials där som beskriver precis hur du gör :)
Tar hand om 2 barn i Boston, men har tyvärr ingen blogg!

Svar: Tack för tipset.
Hur länge har du varit i USA? Trivs du? Hur gamla är dina värdbarn?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-21 20:05:12
emelie

Ångrar du att du gick ur CC? För det känns som om du fick fler matchningar där? Jag håller med om att det verkar konstigt att så många familjer tackar nej efter skype, men var bara dig själv och försök visa att du vill detta så kommer det säkert gå bra!

Svar: Jag valde inte själv att gå ur CC. Eftersom det hade gått en tid och jag inte hade hittat min värdfamilj, så valde de att skriva ut mig. Det var inget jag valde själv. Och det stämmer, jag fick många matchningar med CC. Och det har inte blivit lika många matchningar nu med SI. Men hoppas fortfarande att min värdfamilj finns hos SI/Au Pair in America.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-25 16:27:06
Din blogg/hemsida: http://emelindbergaupair.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: