Skype med Match #28 - Au Pair in America

Idag har jag pratat med match #28.
 
Jag pratade med värdmamman först, sen kom värdpappan efter tag. Vi pratade i ca 38 minuter.
Barnen var även med ibland, det var första gången de skypa så lilla tjejen var lite nyfiken, och att hon kunde se sig själv på datorn. Hon ville inte sitta still så länge, så ibland så gick hon iväg en liten bit, sen kom hon tillbaka och ville sitta i mammas eller pappas knä.
 
Jag fick reda på ganska mycket om familjen, barnen, Frisco, och vad de förväntar av en au pair.
 
De berättade att tjejen har precis kommit in i trotsåldern, så hon testar ganska mycket, och får hon inte som hon vill så har hon nu också börjat gråta. Så de gäller att man har tålamod, och att man håller sig till reglerna, t ex har man sagt nej, så är det de som gäller. De berättade att hon förstår vad man säger, men just nu gillar hon att testa gränserna.
 
Bebisen är ganska lugn, men som med alla bebisar så kräver han mycket uppmärksamhet.
 
Det berättade att det finns ganska mycket att göra i Frisco, men att man måste köra bil för att komma någonstans.
Så au pairen måste vara bekväm med att köra bil.
 
Värdmamman trodde att det fanns ca 10 andra au pairer i Frisco-området.
 
Sen har jag en fråga till er som är au pairer, ska även ringa in till Malmökontoret imorgon.
Visst får man bara jobba max 45 timmar i veckan?
Även om familjen vill att man jobbar fler timmar ibland, och de betalar extra, så får man inte det. Visst är det så?
För mamman frågade om jag var flexibel med schemat på det sättet, om jag ibland var villig att jobba mer, om jag fick mer betalt? Det skulle inte hända så ofta, men det kunde hända att de har långa arbetsdagar ibland, och då behöver de att au pairen jobbar lite mer vissa veckor.
 
Annars tyckte jag samtalet gick ganska bra, det var lite svårt att höra ibland, men annars tyckte jag att det gick okej.
Men jag blev lite tveksam till det när hon frågade om au pairen kan jobba mer än 45 timmar i veckan ibland.




Matilda

Det handlar om att ge och ta! :) om det händer någon gång så är det bara mänskligt. När jag bytte familj så fick jag frågan om jag kunde jobba cirka 54 timmar varje vecka hela sommaren och få mer betalt de var ärliga och sa det så jag var ärlig och svarade tillbaka att jag kunde göra det ett par veckor men inte hela sommaren :) de valde mig sedan ändå och löste det på annat sätt genom camps :) så var ärlig mot dom du också och säg att det är okej ett par gånger men inte regelbundet, accepterar de inte det så anser jag att man inte kommer orka med den familjen då man får väldigt lite fritid då! :) lycka till!!

Svar: Tack! Jag vet att det handlar om att ge och ta när man jobbar som au pair, och att det är viktigt att vara flexibel.
Jag var ärlig och sa att jag är okej med det om det skulle hända någon gång ibland, men inte om det skulle hända ofta.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-10-31 08:25:55
Matilda

Glömde bara att säga att det stämmer som du säger, Max 45 timmar men det handlar som sagt om att ge och ta! Ibland kanske det blir kortare dagar istället :)

Kommentaren skrevs den: 2013-10-31 08:27:22
malin

nej i regel får du inte det, men en gång jobbade jag 55-60 timmar en vecka, och fick därav en hel långhelg ledigt och nån "present" som tack! så haka inte upp dig på det, som ovanstående säger, så handlar det om att ge och ta, jobba du över nån vecka, så får man ju hoppas och antar att du får nåt i gengäld för detta och det bruka alltid gå bra :)

Svar: Jag ville prata mer med familjen om det här, hur ofta de tror att det skulle hända, och om jag skulle få något för det, t ex mer betalt, extra ledig dag, eller jobba kortare någon annan vecka. Men tyvärr så har de inte hört av sig än...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-10-31 09:48:35
Din blogg/hemsida: http://wakoo.blogg.se
emelie

Jag tror att reglerna är sådana att ifall man jobbar mer än 45 så ska man få extra betalt. Självklart vill familjerna ibland ha lite extra hjälp men det ska ju inte hända för ofta :)

Svar: Jag kontaktade Londonkontoret om det här, och man får inte jobba mer än 45 timmar i veckan, även om man skulle få mer betalt.
Men som några har kommenterat, så tror jag det är mycket att familjen och au pairen kommer överens om vad som är bäst för just dem. Behöver de att au pairen jobbar mer någon vecka vecka, så kanske man får jobba mindre någon annan vecka. Men vill man inte jobba mer än 45 timmar i veckan så ska man inte behöva det.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-10-31 12:28:52
Din blogg/hemsida: http://emelindbergaupair.blogg.se
cemilla

Ja det stämmer, man får inte arbeta mer än 45h/vecka, men som de övriga sagt, så handlar detta arbete om att ge och ta. Det finns många au pairer som jobbat mer än 45h i veckan och inte fått extra betalt för det, så om du får det är det ett gott plus! Du som au pair måste vara flexibel. Det händer absolut alla att man någon gång jobbar övertid, och det är OK fastän lagboken säger annat!
Känns familjen bra, tycker jag att du ska köra på dem! Texas är sjukt häftig och du kommer def få uppleva ett typiskt amerikansk liv!

Svar: Som jag svarade i tidigare kommentar, så ville jag gärna prata mer med familjen om det här, men de har tyvärr inte hört av sig än...
Jag vet att man måste vara flexibel när man jobbar som au pair.
Bor du/har du bott i Texas?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-10-31 13:34:54
Din blogg/hemsida: http://cemilla.blogg.se
Anonym

Precis som ovanstående har sagt så är reglerna så att man inte får jobba mer än 45 timmar i veckan oavsett om man får extra betalt eller inte. I min värdfamilj ville de först att jag skulle jobba 55 timmar i veckan men jag pratatde med min lcc om det också pratade hon med familjen. Vill man inte så behöver man absolut inte jobba fler timmar, Det finns ju en anledning till att reglerna säger max 45 timmar i veckan.

Svar: Precis, vill man inte jobba mer än 45 timmar i veckan, så behöver man inte det.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-03 17:26:41
victoria

det är jättevanligt med au pairer som jobbar extra för extra pengar, trots att det är mot reglerna. Många au pairer tycker att det är skönt att tjäna extra pengar då de där 200 dollarna försvinner ganska snabbt. Jag däremot har alltid tyckt att 45 är tillräckligt, och värderar min fritid högt. behöver liksom vara ledig för att orka jobba när jag väl jobbar!

Svar: Jag känner lite så också. Visst, kan förstå att det är skönt att få lite extra pengar, men man vill ju inte jobba mer än 45 timmar i veckan varje vecka. Jag tror att det är viktigt med en fritid också, då man kan träffa vänner eller göra andra saker.
Hur många barn tar du hand om? Hur gamla är de?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-04 03:01:02
emelie

Hur går det med familjen? Är du matchad med någon just nu? Vilket datum hoppas du komma iväg just nu? Tycker du att SI är bättre än CC än så länge? :)

Svar: Familjen i Texas finns fortfarande kvar på min profil, men de har inte hört av sig mer...
Jag fick en ny matchning igår, men de har inte hört av sig än. Och jag fick en ny matchning idag, och fick även ett mail från värdmamman. Ska skriva ett inlägg om den familjen nu. Jag gillar deras essay, och vi ska troligtvis skypa imorgon.
Eftersom mitt första avresedatum med SI har passerat, så hoppas jag att jag kommer iväg så fort som möjligt. Jag hade hoppats att komma iväg innan jul, men till jul är det inte så många veckor kvar, så det kanske inte kommer att hända. Annars så hoppas jag att jag kommer iväg i början på nästa år.
Den största skillnaden är att man kan vara matchad med flera familjer samtidigt med SI, det kan man ju inte med CC.
Nu är jag fortfarande i matchningsprocessen, men jag tycker att jag har fått den hjälp jag har behövt, både från SI och CC.
Nu kom jag inte iväg med CC, men jag tyckte att jag fick bra hjälp från personalen på Stockholmskontoret.
Åker du med CC? För jag läste på din blogg tidigare att du höll på med din ansökan hos SI. Skickade du in den, eller hittade du din värdfamilj hos CC innan?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-04 11:37:49
Din blogg/hemsida: http://emelindbergaupair.blogg.se
emelie

Okej, jag förstår. Det krånglade lite med mina referenser hos SI, så jag hittade min familj hos CC, innan jag hann skicka iväg min ansökan till SI :)

Kommentaren skrevs den: 2013-11-05 19:40:34
Din blogg/hemsida: http://emelindbergaupair.blogg.se
sarah

jag kan säga som såhär att du får generellt inte jobba mer än 45 timmar i veckan MEN som i min familj så anser jag att det är lättare för mig att jobba någon extra timme än att ta in en extra nanny som ska överlappa mig.
Jag får ibland betalt för övertid och ibland får jag ut det i ledig tid beror lite på hur många timmar det handlar om osv.
Jag jobbar väldigt olika varje vecka men många gånger har jag jobbat över 50-60timmar.
Au pair livet handlar egnetligen bara om att ge och ta och ställa upp även om det handlar om att ens egna plner går åt skogen!!

Svar: Tack för kommentaren!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-11-14 06:08:13

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: