Match #25 - Au Pair in America

 
Igår kväll fick jag min tjugofemte match med Au Pair in America.
 
Familjen bor i: Santa Monica, California.
Familjen: Pappa, Mamma och tre barn.
Barnen: Flicka 11 år, Flicka 9 år, Pojke 4 månader.
 
Den närmaste större staden är Los Angeles. Det är 27 kilometer från Santa Monica till Los Angeles, och det tar ca 20 minuter, upp till 1 timme att åka dit, beroende på hur mycket trafik det är.
Det finns flera saker inom gångavstånd från deras hus, som t ex caféer, restauranger, och två parker. Man kan även gå till stranden inom 45 minuter.
De har två katter.
 
Au pairen kommer inte ha ansvar för alla tre barn samtidigt, utan de kommer att ha en au pair, och så kommer de att anställa en nanny eller en barnvakt också.
Mamman tycker att det blir så mycket att göra med alla tre barnen samtidigt, eftersom det är en bebis som kräver mycket uppmärksamhet, och två tjejer som har skola och olika aktiviteter efter skolan. Så då tycker mamman att det är bäst att man är två stycken som delar på ansvaret.
Så au pairen kommer att ansvara för bara bebisen, eller bara för tjejerna.
Jag vet inte riktigt hur jag skulle känna att vara två stycken som tar hand om barnen.
 
Jag har fått ett mail från värdmamman där de står att de gärna skulle vilja prata mer med mig. Jag ska fundera lite hur jag ska göra, om jag ska ge dem en chans eller inte.




Evelina fransson

Det är vanligare än man tror man en au pair plus nanny! Bodde i Californien och några st av min vänner hade det så, och dem ÄLSKADE det eftersom man är två st att dela ansvar. plus man kan ju få en extra vän och någon att snacka lite skit med, många nannys var sjukt snälla och tog extra hand om au pairen. PLUS i kanten, santa monica är abslout min favoirt plats i usa, varmt och skönt! Cali människor är mycket mer varma och öppnare än öviga usa ;) haha. Missa ej denna familjen :) Låter toppen!

Svar: Kommer man bra överens, så ser jag bara positivt med att man delar på ansvaret.
Har precis skickat ett mail till värdmamman och skrivit att jag gärna skulle vilja vet mer om dem.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-09-29 08:53:53
Anonym

Santa Monica tillhör Los Angeles, däremot menar du kanske downtown LA, (vilket man sällan hänger i, då downtown LA är skitkass)

Svar: Jag läste att Santa Monica tillhör Los Angeles, men jag sökte på google, avståndet mellan Santa Monica och Los Angeles, och då fick jag upp 27 km. Det är kanske downtown LA, de menar då...
Är downtown LA inte bra? På vilket sätt?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-09-29 10:11:41
Anonym

Du har alldeles för många tankar kring de familjer du får. Chansa och dra när någon är intresserad. Ställ inte så sjukt höga krav. En familj kan låta antingen bra eller dålig på papper, men du vet aldrig hur det är förrens du är där och lever deras vardag. Sluta säga att "det här är inte rätt familj för mig". Förstår inte hur du orkat vara i matchning i två år.

Svar: Jag är kvar i matchningsprocessen för det här är något som jag verkligen vill göra!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-09-29 13:59:37
Olivia

Håller med anonym här, även om orden kanske lät lite hårda. Men jag förstår faktiskt inte heller hur du har haft över hundra matchingar, och även om en del familjer inte väljer dig så väljer du bort väldigt många också.

Det blir aldrig som man tror även om man tänker så, både på bra och dåliga sätt. Jag har många au pair vänner som varit i rematch både en och två gånger, fast de trodde att deras första familj var perfekt. Allt är inte som det verkar, och man kan aldrig lära känna en familj genom deras profil.

Vet att det är lätt att säga, men bara CHANSA. Man börjar ju fundera på om du verkligen vill det här, efterosm det verkar som att du kastar bort alla chanser du får.

Svar: Sen jag gick in i matchningsprocessen med SI så har jag knappt valt bort någon. De familjer som jag har valt bort på en gång är familjer som haft mer än tre barn, för de tycker jag är för många, men annars så har jag gett alla familjer en chans.

Jag kan skriva här, att nästa familj som vill ha mig som deras nya au pair, och som jag tycker känns bra, då kommer jag att chansa. Jag vill verkligen det här!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-10-01 15:38:54
Din blogg/hemsida: http://fourboysandme.blogg.se
Anonym

LA downtown finns ingenting mer än kontorer, shopping hittar du i santa monica, the grove, hollywood är nattklubbar, beverly hills är lyx osv! men downtown LA finns inget mer än höga byggnader och kontor och typ korea-town, bodde ett år i LA men var där en gång för att se hockey ;D

Kommentaren skrevs den: 2013-10-01 16:55:23
Anonym

Vid det har laget - ta vilken familj som helst, sa du kommer ivag! 2 ar for att matchas ar VALDIGT lange!

Svar: Jag vet är två år är väldigt länge...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-10-02 00:23:29
Isabelle

Tycker inte att någon har rätten att säga att man ska ta en familj för att en redan pratat med många. Det ska kännas bra för båda parter och dessutom ska familjen välja en också. Det är inget beslut som påverkar någon annan(annat än familj och vänner då man flyttar för ett år) alltså är det helt upp till en själv. Snälla, låt Elisabeth bestämma själv när hon ska åka och vilken familj. Vet själv att mitt undermedvetna troligen stoppat mig från att göra annat än anmäla mig till aupairprogrammet i nästan 2år. Jag var nog inte redo, men nu ska jag ta mig igenom det. Skit i att andra tycker att du är kräsen osv. det får man faktiskt vara! Bara man själv orkar med det i och med att det troligtvis förlänger matchningsprocessen. Det är ju DU som ska åka. All lycka till dig nu! :)

Svar: Tack så mycket för din kommentar! :)
Vad roligt att du också ska åka som au pair!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-10-04 18:08:28

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: