Au Pair-möte #2

Igår på eftermiddagen gick jag till Barnes&Nobles - en bokaffär, för att leta efter en körkortbok, men hittad ingen.
Gick sen till Nordstrom Outlet som låg bredvid. Den affären kan jag garantera att jag kommer att gå till igen snart! Fanns kläder, skor, väskor och smycken.
På kvällen var det planerat att jag skulle på bio med en tjej från Frankrike, men hon var tvungen att jobba längre än planerat, så vi var tvungna att ställa in det.
 
Idag åkte jag med min värdmamma till Fairfax Corner, för hon skulle på spabehandling. Ännu ett område där det finns butiker, caféer, och biograf.
Men nästan allting var stängt när vi kom dit, så jag gick till Fair Oaks Mall och spenderade några timmar där istället.
 
Idag var jag på mitt andra au pair möte.
Jag blev hämtat av den andra LCCn i vårat cluster, för jag vill inte köra själv än.
Det var meningen att vi skulle på utomhusbio vid Lake Anne Park i Reston, som ligger ca 15 miuter från Fairfax.
Men de varnade för regn, så det blev att vi åkte till Reston Town Center, och fikade på Panera istället.
Det var trevligt det med. Jag lärde känna några andra au pairer lite, men tyvärr ingen som bor i Fairfax.
Jag fick reda på idag att det finns ett till cluster inom Fairfax County(kommun). Och i det andra clustret så ingår nästan hela Fairfax, det är bara mitt postnummer som tillhör det clustret jag är med i. Det är därför det inte finns så många från Fairfax i mitt cluster. Jag tror att det är jag och en till som bor i Fairfax.
 
Jag har fått kontakt med några andra au pairer från Sverige som inte bor så långt ifrån mig, men vi har inte hittat någon dag då vi kan träffas, då vi båda är lediga än.




Anonym

Haller med personen som kommenterade pa forra inlagget. Du maste se till att komma ut och traffa folk i din egen alder. Se till att haka pa och sag "Ja" sa for det gar. FRAGA andra och se till att ni kan ses! Ge inte upp, det tar tid och man maste vara talmodig och inte bara fraga en gang och ge upp nar tiderna inte passar.

En annan sak att tanka pa - USA ar stort, och att inte bo i samma "stad" eller forort (som Fairfax) betyder INTE att man inte kan ses! Se hela ditt cluster som folk som - enligt USA-matt - bor nara dig och ar din bekantskapskrets.

Och med tanke pa att allt ar stort, och att kora 30-45 minuter for att ses ar typ "ingenting", se till att du borjar kora pa egen hand sa snart som mojligt (om det ar OK med dina vardforaldrar forstas). Bade pa dagen sa du kan ta med dig bebisen pa baby-aktiviteter och "playdates" med andra au pairer. Och aven pa kvallar/helger sa du kan komma ut och traffa nya vanner. Om du inte kor kommer du inte komma ut och lara kanna omradet och folk!

Detta ar inte Sverige :)

Lycka till!!!

Svar: Jag vill träffa fler au pairer! Planerna jag hade med en tjej från Frankrike, fick vi ställa in, men självklart ska vi försöka hitta en ny tid då vi kan ses.

Självklart betyder det inte att man inte kan träffas! Det vet jag! Jag tyckte bara att det var lite märkligt att det hade delat upp en stad eller förort i två olika cluster.

Jag ska försöka köra mer och mer, för jag vill kunna köra här i USA. Målet är självklart att ta körkort i USA.
Jag har inte en egen au pair bil, men jag kan låna en av värdföräldrarnas bilar om de inte behöver den.
Jag hade minst 45 minuter att köra eller åka buss till mina vänner i Sverige, så det är inte så långt för mig. Så jag är van med det.

Tack!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-09 16:20:01
Anonym

Om det ar nagot du inte hittar i en affar (som bokaffaren, mataffaren, osv), FRAGA de som jobbar dar! De vet var allt finns!!! Ga inte runt och leta och ga darifran utan att hitta vad du letar efter, utan att fraga for 17!

Elisabet - du maste ge lite av dig sjalv och vaga lite mer!!! Ju mer du ger desto mer far du tillbaka.

Kom ihag att i USA gillar (nastan) alla att smaprata och lara kanna dig och fa reda pa lite mer om dig. Go for it! Slapp alla inre hinder och anledningar du kan komma pa att inte prata med folk. Det har ar din mojlighet att kanske bli lite mer utatriktad. Ta chanser, vaga!!!

Svar: Jag gick runt och letade efter en bok själv först, men sen så frågade jag ju också självklart om de hade den. Men de hade ingen. Frågar även i andra affärer om det är något jag inte hittar.

Jag försöker! Jag sitter inte inne varje dag, utan försöker gå ut och göra något. Jag går till något shoppingcenter på helgerna, eller t ex går och köper frozen yoghurt vid Fairfax Towne Center.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-09 16:24:07
Emma

Hej Elisabet,

du kanske redan har koll på det men tänkte ändå tipsa om alla fb-grupper som finns, t.ex. "Au pairs in Fairfax and greater Washington DC area", "Au Pairs in Fairfax County 2014" med flera :)

Jag var själv au pair för 8 år sedan och på den tiden var det resedagboken som gällde, och utan lite hjälp från Internet hade jag aldrig hittat de underbara vänner som gjorde mitt 1,5 år till den bästa tiden i mitt liv. Jag umgicks inte med någon i min grupp/cluster utan bara med dem jag hittat på egen hand så tveka inte att skriva till främlingar etc.

Fingers crossed :)

Svar: Tack för kommentaren!
Jag vet om dem, och är med några grupper på facebook.
Jag har skickat meddelanden till olika au pairer på facebook, men är man inte vänner på facebook, så hamnar det i utkorgen, och det är sällan det är så många som läser dem.
Men jag försöker komma i kontakt med andra au pairer!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-10 10:54:56

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: