Midsommarfirande i Maryland

Igår var en ganska lugn dag. Gjorde inte så mycket. Tänkte gå till Fair Oaks Mall, men skypade med min mamma i över en timme istället!
 
Idag har jag firat svensk midsommar i USA!
 
Jag har sett reklam för midsommarfirande på facebook-gruppen Svenska Au Pairer i Washington DC, men jag har inte velat köra bil dit själv. Så trodde inte jag kunde åka dit.
Men idag blev det ändrade planer, och jag kunde åka.
Jag åkte med Johanna och Desirée, två svenska au pairer som också skulle dit.
De hade sett att jag hade skrivit på facebook att jag gärna ville ha skjuts, och de skulle ändå åka dit, så de hämtade upp mig.
De skickade meddelande på facebook om jag ville följa med, och självklart ville jag det.
Så på ungefär en halvtimme hann jag gå till affären och köpte jordgubbspaj, och göra mig i ordning.
 
Alla skulle ha med sig en maträtt beroende på vilken bokstav sitt efternamn började med.
A-G, varmrätt, H-R, sallad, S-Z, dessert/efterrätt.
Så eftersom mitt efternamn börjar med W så blev det efterrätt, och det var därför jag fick gå till affären och köpa paj. Och jordbuggspaj var det mest likt svenska jag hittade.
 
Midsommarfirandet var i Carderock Park, Maryland, ca 30 minuter från Fairfax, VA.
Det var ganska mycket folk där. Både från Sverige, USA, och andra skandinaviska länder.
Det var som en park, där det fanns bänkar, en uteplats där man kunde sitta och äta, och även gräsytor där man kunde sitta.
Vi dansade runt midsommarstången, sjöng midsommarsånger, och åt mat och efterrätt.
Det fanns olika sallader, köttbullar, kyckling, potatissallad, pastasallad, pastagratäng, knäckebröd, och olika sorts bröd, m.m.
Till efterrätt fanns det rulltårta, olika kakor, marängpaj, chokladkaka, och mycket annat.
Träffade även två andra au pairer där, en från Sverige och en från Danmark.
Fira svenska högtider här i USA känns speciellt!
 
Även fast det var en vecka för tidigt, eftersom midsommar i Sverige är först om en vecka.
 
 Mitt bidrag till knytkalaset.

 Dans runt midsommarstången.
 




Anonym

Kul att du kommer ut och ser dig om lite mer och traffar mer folk!

Kommentaren skrevs den: 2014-06-16 14:03:45
Sandra

Åh, vad kul! Själv ska jag på midsommar picknick i Hyde Park på lördag :D

Svar: Hoppas du får en bra midsommar!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-16 20:09:44
Din blogg/hemsida: http://sanndrasjobergs.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: