Sveriges Nationaldag i USA

Den här jobbveckan har gått helt okej.
Inte allt för mycket hemlängtan, bara en del, och bebisen har varit ganska lugn och glad hela veckan. Några skrikperioder, men inte allt för mycket. Eller så är det bara jag som har börjar vant mig mer, jag vet inte.
 
Bebisen har även tagit sovmorgon varenda dag den här veckan och inte vaknat förrän tidigast kl. 8, så från kl. 6.30 när jag börjar tills han vaknar, så kan jag bara ta det lugnt och vila jag med. Ganska skönt faktiskt.
 
Måndagen var en helt okej dag. Strålade solsken, så när bebisen hade sin andra sovstund så låg jag ute på balkongen med musik i öronen.
I söndags skrev jag brev till farmor, och i måndags skrev jag brev till mormor och morfar. Ska skicka dem, tillsammans med några kort jag har tagit hittills. Eftersom ingen av dem har någon dator, så tänkte jag skriva minst ett brev varje månad och skicka till dem, så de också får läsa om vad jag gör i USA. Det tror jag att de uppskattar.
 
Tisdagen var liknande som måndagen, helt okej.
På eftermiddagen gick jag en promenad, och gick förbi Fairfax Towne Center, och till Safeway, och köpte ost.
För jag har tröttat på att bara ha smör på mackorna. Så jag lyckades hitta en hårdost, som inte är så vanligt i det här landet. En Gouda-ost, och märket var faktiskt Arla. Men den var gjord i Nederländerna.
Men helt okej att äta var den faktiskt. Såklart inte riktigt som osten hemma, men bättre än ingen ost alls.
Jag har inte riktigt vant mig med USAs pålägg på mackorna än, så är glad att jag hittade en ost.
Det allra mest klassiska frukostmackan är vitt bröd med jordnöttsmör och sylt. Inte riktigt min favorit än.
 
Onsdagen var det återigen fint väder. Och jag tog min första promenad själv med bebisen i vagnen.
Det gick bra och han skötte sig bra hela tiden, inget skrik eller gråt, utan han var vaken hela tiden och tittade runt på allt möjligt.
 
Torsdagen var okej den också. Gick promenad idag också. Väldigt skönt att få komma ut ur huset under dagen, och inte bara sitta inne hela tiden. Jag pratar både engelska och svenska till bebisen, men man får inte direkt något svar tillbaka. Man sitter mest och pratar med sig själv. Han gör olika ljud med munnen, men inte direkt något jag förstår. Så då är det skönt att komma ut lite.
 
Idag är det Sveriges Nationaldag!
Bebisen var vaken tidigt idag, när jag började kl. 6.30 var han redan vaken, och hade en del skrikperioder och ville vara i famnen mycket. Men sen när jag la ner honom för hans första sovstund vid kl. 8 så sov han i över tre timmar. Och efter det så var han lugn igen. Så han var troligtvis bara trött.
Jag hade tänkt att baka till mina värdföräldrar idag, eftersom det är Sveriges Nationaldag, men i detta hus finns det ingen elvisp, och jag har inte lärt mig än hur ugnen fungerar. Så jag köpte en tårta istället.
Så firandet av Sveriges Nationaldag här i USA blev tårta, och snart ska jag även se på Nationaldagsfirandet från Skansen, på svtplay.
Vi pratade om bakning när vi åt tårta, och jag sa att jag egentligen hade tänkt baka till dem, men visste ju inte hur ugnen fungerade. Så i helgen ska min värdpappa visa mig hur allting fungerar, så det blir kanske att jag bakar något i helgen.
Skypade lite med familjen idag, men ska prata mer med dem imorgon. För middagen blev klar precis när jag började prata med dem, så ska prata mer imorgon istället.
 
I helgen blir det nog shoppingcenter.
Imorgon kanske jag går till Fair Oaks Mall, eller butikerna som ligger på andra sidan vägen av Fair Oaks Mall, där finns Nordstrom Outlet, Barnes & Nobles - bokaffär, en biograf och ett antal andra butiker.
På söndag följer jag nog med min värdmamma till Fairfax Corner, ännu ett shoppingcenter som ligger ungefär en 30 minuters promenad från där jag bor. Först ligger Fair Oaks Mall, ca 20 minuters promenad från där jag bor, går man på samma väg ca 10 minuter till så kommer man till Fairfax Corner.
 
Tårtan jag köpte. God var den! Och väldigt uppskattat!




Anonym

Elisabet, har du hört av dig till andra au pairer? Visst är det mysigt att du har en bra kontakt med dina värdföräldrar men du behöver umgås med mer människor. Ta promenader med barnvagnen, träffas för en filmkväll, gå till mallet tillsammans, en kaffe, promenad - vad som helst!

Svar: Jag har hört av mig till andra au pairer. Men kontaktar man andra au pairer på facebook som man inte är vän med, så hamnar de i utkorgen, och det är sällan man kollar där. Jag har träffat några au pairer sen jag kom hit.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-07 12:54:00
Anonym

Det finns ju en massa hard-ost i affarerna! Om du har en Trader Joe's eller Whole Foods i narheten, sa har det jattebra utbud. Aven pa Costco och andra storhandlar-affarer, och "vanliga" affarer som Safeway eller Giant, brukar det finnas manga sorter att valja pa. Jarlsberg (fran Danmark) finns i typ varenda affar. Och jag vill aven papeka att vanliga osthyvlar finns i varenda affar som har koksutrustning och aven i manga mataffarer.

En viktig sak om USA ar att det ar ett STORT land dar det finns manga kulturer och satt att leva. Tro inte att det du ser i just ditt hus ar det ENDA som finns i USA och att alla lever och ater precis som din familj gor.

Svar: Det kanske finns ost, men jag har inte hittat dem. Jag har en Whole Foods en bit bort, men har hittills bara varit där en gång. Ska nog gå dit igen någon gång. Visste inte att de hade ost där, så tack. Safeway har jag i närheten, där har de bara några olika sorter. Men helt okej att äta. Osthyvel hade jag med mig från Sverige, så det behöver jag inte tänka på. Jag vet att det som finns i huset jag bor i, inte är det enda som finns i USA. Det vet jag.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-09 16:15:21

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: