Väl valda ord

Början på den här veckan har varit riktigt jobbigt.
Både hemlängtan och bebisen har gjort så mina dagar inte varit så roliga.
 
Jag har haft jobbiga dagar tidigare, de kommer och går.
 
Mina värdföräldrar har ändrat bebisens sovschema den här veckan, för att få en bättre sovrutin på dagarna och nätterna, och det har gjort att han skriker en hel del mer än tidigare. Det tar nog ett tag för honom att vänja sig också vid något nytt, så får helt enkelt stå ut.
Men att han har dåliga dagar gör ju inte mina dagar bättre direkt.
 
Igår skypade jag med mina föräldrar. Både med mamma och pappa. Det var väldigt skönt att få prata med dem, speciellt eftersom de senaste dagarna här inte varit de bästa.
 
Idag när jag hade slutat, så kände jag att jag behövde komma ut ur huset ett tag, så då gick jag till Starbucks, som ligger en 15-20 minuters promenad bort.
Var där för första gången sen jag kom till USA. Bara satt där en stund, fikade, läste en bok, och pratade med olika personer på facebook.
 
De senaste dagarna har varit jobbiga, och då har jag mailat och pratat med mina föräldrar och med vänner om det.
Mina värdföräldrar vet också om att jag har lite dåliga dagar.
Då har jag fått höra eller läst några ord som jag verkligen uppskattar, och det betyder mycket ska ni veta.
Det hjälper, och det får mig att kämpa vidare! Så tack till alla som stöttar mig i min resa, jag har tur att jag har er!




tess

Ett tips om du har hemlängtan skriv ner på ett papper allt som du har kvar i usa du vill göra innan du åker hem ! Och skriv på ett annat papper allt negativt du kan komma på med att åka hem ! Ös på med negativa saker !
Boka en trip någonstans en dags trip/ en resa vad som helst behöver ibte hända nu boka den nu men åk om 3 månader då har du något att se fram emot !
Det hjälper !

Svar: Tack så mycket för tipset! :) Det var ett bra tips, och jag kommer nog kanske att göra det någon gång när hemlängtan är som värst.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-19 12:16:26
Anonym

Har du någon tidigare erfarenhet av att ta hand om nyfödda, små bebisar? Det låter som att det kom som en chock för dig att barnet skriker och gråter mycket.

Svar: Jag har en del erfarenhet med bebisar. Mesta av mina erfarenhet är med barn som är 1 år och uppåt, men har äve en del erfarenhet med bebisar. Och det är ingen chock att bebisar skriker och gråter. Det tar bara ett tag att vänja sig vid alla nya rutiner.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-19 18:03:28
Hanna

När jag var hade hemlängtan eller dåliga dagar försökte jag fokusera på saker att se fram emot och att hitta små vardagsgrejer som jag blev glad av. Framför allt blev jag glad av att träffa andra au pairer och få prata av sig eller bara umgås och ha det bra tillsammans, men också att träna. Om jag hade för mycket tid själv eller bara umgicks med familjen några dagar blev jag tokig. Så mitt tips är att försöka vara igång mycket - träffa människor, utforska staden genom promenader och hitta på små projekt. Och kom ihåg att man inte måste vara på topp jämt, det är okej att ha dåliga dagar också - men försök att inte låta dem styra dig :)

Svar: Tack så mycket för kommentaren! :)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-19 19:44:04
Amanda

Anonym, det verkar som om du inte förstår att det kan vara väldigt jobbigt att vara au pair. Låt Elisabet skriva av sig och berätta hur det känns. Förstår inte vitsen med att du ständigt påpekar det hon skriver

Svar: Tack så mycket för kommentaren! :)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-20 00:14:50
Anonym

Jotack, jag är själv aupair så jag vet det mycket väl. Jag tar dock hand om barn i åldrar jag har erfarenhet utav och deras beeende kom inte direkt som en chock för mig. Självklart får hon tycka att det är jobbigt, det gör alla.
Men jag tycker det är lite märkligt när det hon klagar på är att barnet skriker, något som år naturligt i barnens värld. Så om man hat erfarenhet av den åldern borde man veta om det och därför inte komma som em chock.

Svar: Som jag skrev i tidigare kommentar så har jag en del erfarenhet med bebisar. Visst, hade jag fått välja hade jag valt ett värdbarn som är 1 år, för en ettåring är så mycket lättare att ta hand om än en nyfödd. Ettåringar är en härlig ålder! Jag klagar inte på att han skriker och gråter, jag tycker bara att det är jobbigt ibland.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-06-20 05:44:12

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: