Prinsparets vigsel i Slottskyrkan

Lördagen den 13 juni vigdes Prins Carl Philip och Fröken Sofia Hellqvist i Slottskyrkan på Kungliga slottet i Stockholm.

Vigseln påbörjades kl. 16.30 och leddes av överhovpredikanten, biskop emeritus Lars-Göran Lönnermark och Pastor i Kungl. Hovförsamlingen, ordinarie hovpredikant Michael Bjerkhagen.

Varmt, känsloladdat och fartfyllt med stående ovationer på slutet. Så upplevdes bröllopet inne från Slottskyrkan, när prins Carl Philip fick sin brud - prinsessan Sofia.

De nygifta möttes av stort jubel av en stor folkmassa utanför Logården, där prinsen tackade för all värme och kärlek.

Flera ur kungafamiljen hade svårt att hålla tårarna tillbaka när prinsparet skulle vigas i Slottskyrkan. Prinsen torkade bort en tår när han stod framme vid altaret, och kronprinsessan Victoria gjorde detsamma när prinsessan Sofia leddes in av sin pappa Erik Hellqvist. Även bruden såg rörd ut.

En spänd förväntan rådde inne i kyrkan före vigseln. Det varma vädret satte sina spår - när ett fönster öppnades och en ljummen bris blåste in hördes ett nöjt mummel bland gästerna. Många viftade med programbladen, och när de kungliga efter en lång väntan till slut skred in revs vigseln av precis enligt plan. Den enda personen som ibland hördes var minsta prinsessan Leonore, som med sin ljusa röst väckte en del muntra skratt.

Prinsessan Sofia var klädd i en brudklänning "i tre toner av vitt" som skapats av den svenska designern Ida Sjöstedt. Hon möttes av den leende prinsen.

Många människor hade samlats utanför avspärrningarna vid Slottskyrkan. Och deras rop och jubel hördes ända in i kyrkan, till exempel steg jublet alldeles innan Sofia Hellqvist skulle svara ja på frågan om hon tar prinsen till sin man.

Musikaliskt blandades gammalt med nytt, från klassiska psalmer till Coldplays "Fix You" framförd av Salem Al Fakir.

Under vigseln sjöng Salem Al Fakir Coldplay´s Fix You, David Pagmar sjöng Paraply, och Samuel Ljungblad sjöng utgångslåten Joyful, Joyful.

Brudnäbbar vid vigseln var Prinsessan Estelle, Tiara Larsson, Anaïs Sommerlath och Chloé Sommerlath.

Kronprinsessan Victoria och Sofia Hellqvists systrar Lina och Sara läste i kyrkan.

Snackisen efter, på Logården, var just musiken. När Gospel-låten "Joyful, Joyful" dånade i kyrkan stod alla gäster upp, fick stående ovationer och alla klappade sedan händerna i takt till musiken. Brudparet gick ut, med breda leenden, och när det bildades kö till utgången drogs låten en gång till.

Högtiden ramades in av blomsterdekorationer i "toner från crème till korall, med hortensia, rosor, nejlikor, hallonkvistar och fuchsia".

Efter vigseln var det dags för kortege genom ett soligt, somrigt Stockholm, och kanske var det vädret som hade lockat ut ovanligt många människor längs gatorna. Vid prinsessan Madeleines bröllop uppskattade polisen antalet till mellan 200 000 och 400 000.

- Jag tror att det är fler nu, säger Stockholmspolisens presstalesperson Kjell Lindgren.

Paret åkte i en öppen vagn, en paradkalesch, som var dragen av fyra hästar från Hovstallet.

Tillbaka vid Slottet höll prins Carl Philip ett tal: "Låt mig få presentera min kära hustru, prinsessan Sofia! Jag vill med stor ödmjukhet tacka för att ni har valt att komma och dela vår glädje. Kanske ett av våra viktigaste och vackraste minnen som jag och Sofia kommer att bära med oss."

Sedan utbringade kung Carl Gustaf ett fyrfaldigt leve för brudparet.

Därefter utbringade kung Carl Gustaf ett fyrfaldigt leve för brudparet och under kvällen väntade middag i Vita havet och dans i Karl XI:s galleri.

Under kvällens middag i Vita havet sade kungen "äntligen" och hälsade nyblivna prinsessan Sofia välkommen till familjen:

- Jag har lärt känna dig som en varm, trygg och öppen person. Du är engagerande och företagsam och också omtänksam. Du visar genuin omsorg om andra människor. Du har arbetat som volontär och biståndsarbetare i flera afrikanska länder och du har på ett imponerande sätt byggt upp Project Playground. Allt detta kommer du att ha nytta av i din nya roll som prinsessa av Sverige. Vi är stolta över dig.

- Det är en alldeles fin känsla att få fira er kärlek här på Slottet, där du Carl Philip är född.

När det var dags för prinsessan Sofias far Erik Hellqvist att tala berömde han sin dotters självständighet.

- När du redan som ung gav dig ut på okänd terräng, och begav dig till platser långt borta, har jag velat bromsa in dig. Men det är inte min roll som pappa.

Han sade att han känner stor tillit till sin dotters val av make, men tillade:

- Carl Philip, jag kommer inte be dig ta hand om min dotter. Det har hon alltid gjort själv.

Prins Carl Philip tog i sin kärleksförklaring under middagen också upp kärlekens utmaningar.

- Sofia, vi valde aldrig den svåra vägen, den valde oss. Varje gång vi försökte välja bort den förde kärleken oss samman igen, sade han.

- Varje gång vi försökte vara ifrån varandra så blev mitt hjärta tomt. Och till sist, till sist, Sofia, valde vi rätt - ett beslut som gör mig till världens lyckligaste man. Sofia, du fyller mitt liv med kärlek och glädje.

- I dag bevisar vi att kärleken övervinner allt.

Prinsen passade också på att tacka svenska folket för den glädje paret mött i samband med bröllopet.

Prins Carl Philip höll ett bejublat tal innan efterrättan bars in. Och när ”persika- och hallontartelett med vit choklad, Champagne- och persikosorbet” hade ätits upp kom en mindre kupp av vår nya prinsessa.

- Precis som min pappa sa tidigare i kväll har jag alltid gått min egen väg, säger prinsessan Sofia.

- Jag ville göra någonting eget, till min make, så jag har skrivit ner några ord som förklarar min kärlek till mig.

Och i stället för att de tre talen som annonserats kom i stället en typ av fjärde tal. Ord som Sofia skrivit och som sedan gjordes till en låt, som framfördes av Molly Sandén, Danny Saucedo på piano, och Marika Willstedt på cello.

”Allt jag är, allt jag har, till mitt sista andetag, ska jag älska dig med hjärtats alla slag” sjöng Molly samtidigt som Sofia sjöng mot sin prins.

Sångkuppen verkade ta prins Carl Philip helt på sängen och det var en uppenbart rörd prins som efter framträdandet inte kunde sluta tindra med mot prinsessan Sofia.

Efter middagen var det dags för den sex lager tjocka bröllopstårtan som skars upp på kungligt vis med en sabel. Prinsen nickade gillande när han smakade av bakverket, som skapats av Svenska Konditorlandslaget, ett gott betyg.

Därefter väntade balen.

Prins Carl Philip och Prinsessan Sofia valde låten Sofias Vals, skriven av Pelle Ahrio, att dansa sin brudvals till.

På festen efterrått uppträdde bland annat Avicii och Icona Pop, och festen höll på till småtimmarna på lördagsmorgonen.

http://www.kungahuset.se/

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20962103.ab

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20963326.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20963061.ab






Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: