Niagara Fallen, NY!

Nu är jag tillbaka i Fairfax, efter en riktigt bra semester!
Jag har haft semester också, så idag har jag mest tagit det lugnt. Jag tog sovmorgon, sen gick jag till Panera och köpte fika och satt där en stund. Gymmet med PTn på kvällen.
 
Min semester började i lördags, då jag började min resa till Crowne Plaza, Elizabeth, NJ, där busstouren skulle utgå ifrån på söndagsmorgonen. Det blev många byten mellan bil, metro, buss, tåg, och hotellshuttle, men allt gick bra.
Först bil till Vienna Metro, sen metro till Union Station, buss därifrån till NYC. Tog NJTransit(tåg) till Newark International Airport. Och därifrån airtrain till terminal(P4), och sen shuttle till hotellet. Som sagt, många byten, men det var väl skyltat hela tiden, och min värdmamma hade skrivit tydliga instruktioner var jag skulle gå på och av vid varje byte, så det var inga problem alls.
Åkte från Fairfax vid 11-tiden, och var framme vid hotellet vid 20-tiden. Så det tog ett tag, men jag har inga problem med att åka buss, så det gjorde inte så mycket. Det var betydligt billigare än att flyga, så valet var enkelt.
Väl framme vid hotellet så beställde jag roomservice för första gången i mitt liv, jag tänkte, jag är ju ändå på semester, så jag kan väl lyxa till det lite i alla fall, efter en lång dag på resande fot...
 
På söndagsmorgonen träffade jag resten av gruppen och Mark, tourguiden som också skulle med på resan. Vi var nio personer sammanlagt.
Efter att ha fyllt i alla papper, så begav vi oss på den 65 mil långa resan upp till Niagara Fallen!
Första stoppet blev vid Delaware Water Gap.
För lunch så stannade vi vid Stella´s Diner i Syracuse, NY. Det var ett klassiskt amerikanskt diner, som taget ur en film.
Man fick skriva upp sitt namn och hur många man var, sen fick man vänta tills de ropade upp namnet, då det fanns ett bord ledigt. Vi fick vänta i ca 30 minuter tror jag, för det var riktigt mycket folk där, men det var det värt. Maten var riktigt god. Jag beställde våffla med grädde och jordgubbar.
Sen var det dags för att köra de resterande milen upp till Niagara Fallen!
Innan vi checkade in vid hotellet Byblos Niagara i Grand Island, NY, så stannade vi vid Niagara Fallen en stund.
Sen åkte vi till hotellet, och tog det lugnt ett tag. Middag blev det sen på Hard Rock Cafe, och sen när det hade blivit mörkt, så gick vi till fallen, för att se de upplysta. Varje kväll så tänder de upp fallen, så det blir olika färger. Det var riktigt häftigt att se!
 
På måndagsmorgonen blev det frukost på Di Camillo Bakery, ett lokalt café som en av Marks kollegor hade rekommenderat. Sen släppte han av oss vid Niagara Fallen, och man fick några timmar att göra vad man ville. De som kunde gick över bron till den kanadensiska sidan, men jag och en annan kille kunde inte det, så vi stannade på den amerikanska sidan. Vi gick till Niagara Falls Visitor Center, och kollade lite souvenier, kollade på en film om historien om Niagara Fallen, från då det upptäcktes till idag, vi åkte trolley runt öarna, och sen gick vi ut på observation deck och såg fallen ännu närmare. Så häftigt och mäktigt att se!
Vid lunchtid så åkte vi vidare till Seneca Falls, NY, där vi skulle spendera en natt på hotellet Holiday Inn. På vägen så stannade vi vid Varick Winery & Vineyard, för vinprovning för de som ville, och vi stannade även vid Finger Lakes en stund.
Middag blev det på hotellet, då vi även firade Mark lite, eftersom han fyllde år på tisdagen. Servitrisen kom in med en bit cheesecake, och vi sjöng för honom.
Sen gick vi till Walmart, för att köpa lite frukost, och andra saker som man ville ha med sig på bussresan tillbaka till NJ dagen efter.
 
På vägen tillbaka på tisdagen så stannade vid Woodbury Common Outlet i några timmar, och jag köpte två nya toppar.
Touren avslutades i Liberty Park, NJ. Och vi tog sen färjan över till NYC.
 
Efter att vi alla sagt hej då, så tog jag taxi till min värdmammas bror lägenhet, där jag skulle få sova för natten. Efter att ha tagit det lugnt en stund i lägenheten, så tog jag en promenad och gick till Chelsea Market. Det var ett mysigt ställe, men många små butiker och affärer.
 
På onsdagsmorgonen var det dags för mig att åka tillbaka till DC. Bussen gick kl.11 från NYC.
På vägen till bussen så såg jag FIKA, så självklart gick jag in där och köpte frukost och sötsaker till bussresan.
Köpte yoghurt med hallonsylt och müsli(parfait) till frukost, sen köpte jag chokladboll och mazarin till resan.
Resan kunde inte ha slutat på ett bättre sätt!
Efter en fem timmar lång bussresa var jag tillbaka i DC igen...
 
Det här var en riktigt bra resa! Vi var en bra grupp, alla kom bra överens, och tourguiden var riktigt trevlig!
Även fast det blev många timmar i minibussen, så tyckte jag inte att det gjorde så mycket. Vi lyssnade på musik, pratade, och hade roligt. Jag önskar att resan hade varit lite längre... Vi alla sa det, även tourguiden, att han hade gärna haft med oss alla på en längre resa.





Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: