Fråga & Svar

Fick en fråga av Emelie, som jag tänkte svara på här...
 
Jag tyckte det var en väldigt bra fråga, så jag tänkte svara på den här, istället för att bara svara på kommentaren. Jag skriver lite om vad man ska fokusera på när man gör sin ansökan, skillnaden på hur ansökan är med CC och SI. Och vad man ska tänka på när man pratar med värdfamiljer...
Det här är mina personliga åsikter, alla tycker inte som jag gör. Men det är så här jag har upplevt det, och skillnaderna som jag har märkt med CC och SI.
Kanske kan det hjälpa någon?
 
Vad är dina göra och inte göra-tips till andra när man är i matchningsprocessen? :)
 
Svar:

Viktigaste är brevet! Här ska man få med allt som man vill att en familj ska veta om dig. Så låt det ta den tid det tar att skriva det. Det är bättre att det tar lite tid, och att man verkligen blir nöjd med det, än att man skickar in sin ansökan med ett brev som man inte är nöjd med.

 

Med CC så skriver man ett personligt brev, men man svarar också på olika frågor som är med i ansökan, så är det inte med SI. Med CC så får man inte ändra sitt personliga brev. Man får lägga till barnerfarenhet, men man får inte ändra något annat i sin ansökan. Så det gäller att man är nöjd med sin ansökan innan man skickar in den.

Med SI så är det bara brevet man skriver, så då är det viktigt att man får med allt som man tycker är viktigt att familjerna ska veta om en. Jag vet ännu inte om man får ändra något i sitt brev hos SI, för jag har inte gjort det än. Kanske någon här har gjort det?

 

Videon är viktig! Det är lite skillnad att göra en video med SI och med CC.

Med CC får videon vara ca 3 minuter, och med SI får den bara vara 1-2 minuter. Ett tips är att le och se glad ut. Och prata tydlig engelska. I videon får familjerna ett intryck av hur du är som person, och hur bra engelska du har.

Man kan prata om sig själv, sina intressen, barnerfarenheten man har, varför man vill jobba som au pair, och varför de ska välja just dig. Det som du vill berätta om dig själv, och som du vill att familjerna ska höra. Man kan även lägga till bilder och bakgrundsmusik om man vill. Var kreativ och använd fantasin!

 

Med SI, skriv Alla barntimmar du kan komma på! Och det kan även vara tid där du inte har varit ensam med barnen. Det kan vara från dagis, barnvakt, pysselgrupper...

Med CC så skriver man bara barnerfarenhet man har referenser till. Det är det som är skillnaden mot CC och SI.

 

När man pratar med värdfamiljer - var inte rädd för att du pratar dålig engelska. Generellt så pratar svenskar/svenskor bra engelska om man jämför min andra länder. Det var en sak som jag var lite orolig över i början, men jag har fått höra flera gånger att jag har bra engelska. Så det ska man försöka att inte tänka på så mycket. Och det gör inget om man får "tunghäfta" ibland.

Våga ställa frågor. Det är ändå kanske en familj som du ska bo och jobba hos i ett år, så det är viktigt att ställa frågorna om det du tycker är viktigt att veta.

Fokusera mer på frågor om familjen och barnen, och området de bor i, istället för att fokusera mer på saker man kan göra på fritiden. Visst, det är viktigt också, men inte det viktigaste. Och kanske inte det man ska fråga om först. Det viktigaste är ändå familjen, och barnen du ska ta hand om. Familjer vill ha en au pair som är där för att jobba, och inte är där för att vara på semester och att festa!

Våga chansa! Men lyssna på magkänslan!

 




Elin

Jag åkte med CC och man får visst skriva in barnerfarenhet man inte har referenser till, det gjorde jag och det var ingen som sa något om det, så det stämmer inte :)

Svar: Okej... Men på CC´s hemsida står det så här: Du verifierar din barnerfarenhet med att be barnens föräldrar/en kollega ifrån skolan/ansvarig ledare du arbetat med eller liknande fylla i en referens för dig.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-07-05 02:14:40
emelie

Tack för svaret! Hur har det gått med familjen?:)

Svar: Varsågod! Nu skrev jag mest om hur man kan tänka när man håller på med sin ansökan. Vill du att jag ska skriva mer om vad man kan tänka på när ansökan har blivit godkänd och man är inne i matchningsprocessen, säg till, så gör jag gärna det också...
Familjen valde tyvärr en annan au pair.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-07-05 23:05:36
Din blogg/hemsida: http://emelindbergaupair.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: