Fråga & Svar

Jag fick en fråga för ett tag sedan här på bloggen, men jag har inte svarat än, för jag har inte haft något riktigt bra svar.
Men nu har jag tänkt på frågan, och svara nu på den.
 
Jag tycker det är en ganska bra fråga, så därför så svarar jag här...
Och jag svarar så ärligt jag kan.
 
Av Anonym:
Skulle vara intressant att läsa om hur länge du har tänkt hålla på med matchningsprocessen. Jag menar du kanske borde börja fundera på att göra något annat snart eftersom du inte hittar någon familj som passar dig. Så tänkte jag i alla fall när jag var i matchningsprocessen att om jag inte hittar någon familj innan en viss tid så kanske jag borde ha en reserv plan som att börja plugga eller göra något annat istället. 

Förresten så fattar jag inte varför du kommenterar på massa bloggar och frågar om de vet om någon familj. Fokuserka på familjerna du får istället, du har inte problemet att du inte får några familjer i alla fall. Om du verkligen vill komma iväg så kan du inte vara så pass kräsen som du är.
 
Av Emelie:
Jag håller delvis med anonym här ovanför. En plan B skadar aldrig, och jag kan tänka mig att det är väldigt jobbigt att vänta.  
Men jag var i matchningsprocessen i ungefär 3 månader och du har vart där betydligt längre.  Du har massa mer erfarenhet än mig så det är ju inte där skon klämmer. 
Försök att bli bättre vid skypesamtalen. Kolla med din förmedling ifall dem kan hjälpa dig.
 
Svar: Det är inte roligt att vara i matchningsprocessen så länge som jag har varit, det kan jag säga. Ibland har det varit jobbigt, speciellt när det har gått en tid och ingen familj har hört av sig. Och när det är en familj som jag gillar, väljer någon annan au pair.
Vissa här på bloggen har skrivit kommentarer om att de tycker att jag skulle ha gett upp för länge sedan, och att jag inte kommer att hitta någon värdfamilj. Sådana kommentarer är inte så roligt att läsa. Men jag har en öppen blogg, så då får alla som vill kommentera.
Men sen får jag positiva kommentarer också, om att jag inte ska ge upp, och att de hoppas att jag kommer att hitta min värdfamilj, och önskar mig lycka till. Sådana kommentarer uppskattas väldigt mycket ska ni veta!
Hittills har jag inte haft tankar på att ge upp, än. Även fast det har varit jobbigt ibland, så har jag inte gett upp!
Och jag tänker fortsätta tills att någon säger åt mig att jag inte får fortsätta i matchningsprocessen.
Jag vet och inser att jag har inte så lång tid kvar i matchningsprocessen med Au Pair in America, men jag hoppas verkligen att jag hittar min värdfamilj innan dess!
Och än så länge får jag fortsätta...
Men såklart så skulle jag ville ha åkt till USA för länge sedan. Det är självklart. Som jag skrev tidigare, så har det varit jobbig periodvis, men när det är något jag vill, så ger jag inte upp.
Just nu tar jag en månad i taget. Just nu tänker jag januari ut, och hoppas att jag hittar en värdfamilj innan februari.
 
Jag har tänkt på saker som jag skulle kunna göra om jag inte skulle få åka till USA, men det vill jag helst inte tänka på. För jag vet att skulle jag ge upp det här frivilligt, så vet jag faktiskt inte vad jag skulle göra annars.
Och jag vet att jag skulle inte gå in i det helhjärtat, för jag vet att det är inte det jag helst vill göra. Men jag förstår det ni säger, men en reservplan. Det får jag ta då, om det blir så.
 
Det du skrev om jag kommenterar på en massa bloggar om de vet om någon familj. Just då så hade jag inte kontakt med någon annan familj, och det var två bloggar jag frågade på, inte en massa.
Jag fokuserar alltid på de familjer jag får, jag ger alla familjer en chans, och jag säger aldrig nej till en familj innan jag har pratat med dem.
 
Jag har funderat på skypesamtalen, och om hur jag kan göra ett bra intryck. Och jag har fått bra tips här på bloggen om det, det uppskattar jag!
Jag har även pratar med Peter på Malmökontoret om det.
 
Det blev ett ganska långt svar, men jag ville skriva så ärligt jag kan, och berätta mer om hur jag tänker...




Jenny - Blivande au pair i Riverside, CT

Tycker det är bra att du står på dig och svarar på det i ett inlägg, så slipper du förhoppningsvis fler negativa kommenderar om det.

Av ren nyfikenhet.. Vad har du för sysselsättning nu i väntat på att åka som au pair? Jobbar du? :) Tycker det är viktigt att ha något som ger en energi nog att hålla sig motiverad :)

Svar: Tack för kommentaren!
Just nu gör jag inte så mycket. I november 2012 -juni förra året praktiserade jag på en förskola, och det var verkligen roligt! Jag fick mycket erfarenhet och barnen var så snälla och gulliga. Så de dagarna jag var på dagis tyckte jag gick så snabbt och det var roligt att gå upp på morgonen, för jag visste att jag skulle få spendera dagen med härliga barn. Men nu gör jag inte så mycket, och dagarna känns mycket längre igen.
Jag tycker också att det är viktigt att ha något som ger energi att hålla sig motiverad. Jag har funderat om jag ska börja praktisera på en förskola igen, för det är i alla fall bättre än att gå hemma på dagarna.
Nu har ju du hittat din värdfamilj, men vad gjorde du som höll dig motiverad?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-01-05 00:56:19
Din blogg/hemsida: http://aupairjenny.blogg.se
Tessie

Tycker definitivt inte att du ska ge upp! Bra att du står på dog och försvarar dig själv. När jag läste alla matchningar du hade gått igenom osv, tyckte jag att det var väldigt strongt gjort utav dig att inte ge upp, även efter så många matchningar. Jag hoppas innerligt att allting löser sig för dig! Ha det bra. :)

Svar: Tack för kommentaren!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-01-09 00:01:12

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: