Frågor & Svar, Match #78 - Del 2

HEllo. JAg bodde ett tag i Asburn i VA, man kan EJ bor dar utan bil tyvarr :( Aven om du har vantat i ett ar ar, sa borde du vanta tills du far en match med en familj som kannns 100 % bra, jag akte till VA med en familj som ej kanndes 100% bra och hamande i re-match....
Svar: Det tänker jag på en del just nu, jag kommer att få låna någon av värdföräldrarnas bilar, om de inte behöver den, men jag kommer inte ha en egen bil. Vilket inte är ett krav jag har, men... Och jag fick reda på idag att det går en buss till Washington DC, men den går bara på vardagar och inte på helger. Och jag tror att det är på helgerna när man är ledig, man vill hitta på något. Och vill jag åka till DC någon helg, så måste jag låna en bil. Eller få skjuts av någon annan.
Det var nästan precis det jag behövde höra av någon just nu... Känns det inte rätt så ska jag inte vara rädd för att tacka nej. Även fast jag har varit i matchningsprocessen i snart ett år. Jag vill att det ska kännas rätt från början.
 
Foresten, har du nagonsn funderar pa att akt med sts istallet? alskar deras matcning prosses, dar familjer sjalva valjer au pairer, inte ett foretaget. jag fick ca 20 matningar pa en manad :)
Svar: Jag har funderat på att anmäla mig till en till organisation. I så fall blir det till SI. Jag har läst både om STS och SI, och nackdelen som jag tyckte med STS var att man behövde betala programavgiften på en gång.
Men jag ska läsa lte mer om både organisationerna, och sen får jag se vilken jag anmäler mig till. Tackar jag nej till den här matchningen, och ingen annan matchning hör av sig närmaste veckan, då ska jag anmäla mig till SI eller STS också.
 
Tycker också att du borde chansa och ta familjen. Ingen av mina matchningar kändes 100 % för det alltid någon lite grej man tycker annorlunda om. Inte ens familjen jag bor hos idag, har varit här i 7 månader nu, kändes det 100 % med. Men jag chansade och har det toppen här borta. som många också skrivet om du är redo eller inte, det är man nog aldrig, det ligger väll naturligt att så fort något blir definitivt backar man ur. Jag skulle inte chansa på att tacka nej och vänta 80 matchningar till eller kasnke inte komma iväg alls.. men valet är ju såklart ditt!
Svar: Det jag menade med att jag kanske inte är redo, var att det blev så snabbt inpå, att det ville att jag skulle komma till dem redan om en månad. Det tycker jag är lite tidigt.
Jag ska fundera ordentligt hur jag ska göra, om jag ska tacka ja eller inte...
 
Men hur känns kemin med familjen då? För det tycker jag är det viktigaste. Det här med tvn är ju liksom inte det viktigaste om du känner att med den här familjen skulle du få ett jättebra år med eller utan tv på rummet! Följ din magkänsla helt enkelt! :)
Svar: Samtalet jag och värdmamman hade över Skype kändes bra, men jag tycker det känns för tidigt att tacka ja efter bara ha pratat med henne en gång. Jag vill prata med dem minst en gång till innan jag bestämmer mig...Och tvn är absolut inget som kommer att avgöra mitt beslut i det här fallet.




Fanny

Det var inte min mening att låta elak i tidigare kommentar. Men du säger nu att du tror du kommer få fler matchningar eftersom du är infant qualified...ja isåfall kommer ju de familjerna innehålla bebisar. Men du skrev ju i tidigare inlägg att du inte visste om du klarade av att ta hand om en bebis?
Jag förstår inte varför du ska vara infant qualified om du inte känner dig trygg med ett sånt litet barn. Om du sett till att fått det för att få fler matchningar så är det ju av helt fel anledning.
I det fallet spelar det ju ingen roll om du nu får fler matchningar eftersom du trots det inte kommer välja familjen pga så litet barn?
En funderare...

Svar: Det är okej, jag uppskattar dina synpunkter. Jag tror inte att jag kommer få fler matchningar än vad jag får nu, jag skrev att det har varit fler familjer som har hört av sig sen jag blev infant qualified. Jag skulle gärna ta hand om en bebis. Jag har inte lika mycket erfarenhet med bebisar, som jag har med barn som är över 1 år. Därför skrev jag så, men jag känner mig säker att ta hand om en bebis.
Jag praktisersade på en förskola för att kunna bli infant qualified, just för att jag ville ta hand om bebisar och yngre barn.
Just den här matchningen är det andra saker som jag funderar på...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 22:16:18
Din blogg/hemsida: http://settledinwashington.blogg.se
Anonym

Men Elisabet, nu får du ju bestämma dig. Först skrev du att du inte visste om du kunde ta hand om en bebis...men bebisen är ju faktiskt 15 månader =över 1 år! I samma inlägg skrev du att du kanske ville ta hand om äldre barn, och nu skriver du att du verkligen vill ha yngre barn....
Jättebra om du är öppen för allt, men i mina öron låter det mer som att du har en nu ursäkt hela tiden!

Svar: Jag skulle gärna vilja ta hand om yngre barn. Det är det jag har tänkt på mest, och det är det jag har mest erfarenhet av. Det som jag känner mig mest osäker med, med den här matchningen, är att jag har bara pratat med värdmamman en gång. Och det känns för lite för mig just nu...jag har för många frågor kvar jag vill ha svar på innan jag tackar ja. Det är inte att barnet är så liten. Jag kan tänka mig att både att ta hand om yngre och lite äldre barn. Det beror helt på hur det känns när jag pratar med familjen.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-08-22 02:07:43
Din blogg/hemsida: http://settledinwashington.blogg.se
Fanny

Oj, ber om ursäkt, såg att bebisen visst var 2 månader, dumt av mig. Men faktum står fortfarande kvar att du sagt olika saker!

Kommentaren skrevs den: 2012-08-22 02:12:18
Din blogg/hemsida: http://Settledinwashington.blogg.se
E

Förstår inte riktigt, du skriver saker du funderar över, men sen när någon påpekar t.ex. det om tvn så säger du att det inte är avgörande? Om det inte spelade någon roll skulle du ju inte fundera över det? :) Det verkar som att du är osäker på hur du egentligen känner och det måste vara jättejobbigt, så jag tycker att du verkligen ska ta dig tiden att tänka igenom det här, för jag förstår att du blir jättestressad över att du måste lämna ett besked så snart! Klart att du vill tänka igenom det och att du blir förvirrad när folk kommenterar så olika, men kom ihåg att bara du kan bestämma vad som känns bäst för dig, ingen annan vet hur just du känner! :)

Svar: Om bilen och tvn: Det var några av de saker som värdmamman berättade, därför skrev jag upp det på bloggen. Men det är inget som kommer vara avgörande i det här fallet. Tack för de andra orden! Det är såna ord som jag behöver höra just nu...Jag är väldigt osäker just nu, har många tankar och funderingar just nu. Det är lite stressande att jag måste lämna ett besked så snart, men jag har pratat med Stockholmkontoret, och jag har fått några dagar på mig att tänka. Men ska jag tacka ja så måste jag bestämma mig senaste på fredag. Det är väldigt många olika kommentarer här på bloggen, vissa säger en sak och vissa säger en annan sak. Sen får jag vissa kommentarer, som skriver precis det jag behöver höra från någon just nu.
Det är bara jag som vet hur jag känner, och det är bara jag som kan bestämma hur jag ska göra.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-08-22 14:34:29
felicia

Gå med i SI!
Jag var endast med i CC först men SIs matchningssystem är så mycket bättre!!

Svar: Jag ska ringa till SI i slutet på den här veckan, eller i början på nästa vecka. Och fråga lite mer om au pair programmet, och sen kommer jag troligen att anmäla mig till SI också om någon vecka. Om jag inte hittar den rätta familjen innan, vilket jag just nu hoppas, såklart! Jag har gillat matchningsprocessen med CC, just för att jag har fått en ny matchning ganska snabbt efter att en matchning har försvunnit från min profil. Alla har inte lika tur som jag har haft. Men vissa matchningar har inte alls passat in på mig, och vad jag söker. Men de flesta matchningar har jag gillat. Men nackdelen är väl kanske då att man kan bara prata med en familj i taget. Med SI kan man prata med flera familjer samtidigt. Visst är det så?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-08-28 00:10:16
Din blogg/hemsida: http://feliciak.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: