Frågor & Svar, Match #78, Del 3

Alltså nästan ingen av mina au pair vänner har tv på rummet eller telefon. Men man har ju sin mobil och dator. Samma sak med bil. Det kan bli jobbigt, men alla fmiljer kan ju inte ha en egen bil till au pairen. Oftast blir det så att de som har bil gärna hämtar upp andra och så. Man ställer ju upp för varandra och alla vill ju träffas. :) Det är vanligt att man har det så som din familj har det. Jag tycker du ska ringa/spypa och prata med dem igen. Om de ändå inte behöver dig exakt nu kan du ju tänka lite till. Det är nämligen inte kul att hamna i fel familj. Å andra sidan så tycker jag att du borde prova. Nu har du varit i processen för länge. Antingen tar du denna familjen eller så går du ur cultural care och provar något annat. För detta går ju inte längre.. Lycka till! Ska blivspännande att följa detta.. :)

Svar: Jag ska skicka ett mail till värdmamman och säga att jag vill prata med henne minst en gång till innan jag bestämmer mig. Det var så att den här familjen behöver en au pair som börjar i slutet på september. Så vill jag tacka ja till den här familjen så måste jag bestämma mig så fort som möjligt, allra senast i slutet på den här veckan. Men även om jag tackar nej till den här familjen så tänker jag inte gå ur Cultural Care!

 

Jag vill bara tillägga att jag bara har dåliga erfarenheter av familjer som frågar om man vill bli deras aupair efter enbart ett samtal. För mig känns det för fort och som om de har någonting att dölja och därför inte vill prata mer.. Men jag tror att du kommer fatta rätt beslut - oavsett vad det blir - så kommer det bli bra! Och jag tycker inte du ska känna dig tvungen att tacka ja eftersom detta är första familjen som vill ha dig som aupair. Du har pratat/haft kontakt med många familjer nu när du blivit infant qualified! Lycka till i alla fall!

Svar: De där orden behövde jag höra just nu, tack! Och det stämmer, jag har pratat med fler familjer nu efter att jag blev infant qualified. Innan jag fick referensen, så hade tre matchningar hört av sig. Och efter att jag fick referensen så har fyra matchningar hört av sig. Den 22 juni blev jag infant qualified, så på två månader så har fyra matchningar hört av sig, och på de nio månaderna innan så börde bara tre matchningar av sig. Så chanserna har ju ökat för mig tror jag. Att även jag ska hitta den rätta värdfamiljen för mig!

 

Hej. Ett samtal racker garanterat for att hitta den perfekta vardfamiljen om det verkligen ar ratt, jag pratade bara med min vardfamilj en gang. Det var sex ar sedan, just nu sitter jag i USA igen tillbaka for fjarde gangen och halsar pa. Ibland klickar man bara. Med tanke pa att du haft sa manga matchningar tycker jag att du bor overvaga att soka med ett annat foretag ocksa om du valjer att tacka nej. Med tanke pa de andra funderingarna du hade. I mitt omrade fanns inte heller sa manga au pairer, men det ar latt att hitta nya vanner, amerikaner eller au pairer som kanske inte bor i din direkta narhet utan kanske 30 minuter bort. Vet inte hur det funkar med bil och sadar i den staden, men som nagon skrev, au pairer hjalper ofta varandra om det ar nagon som behover skjuts till nagot mote eller liknande. Nar det kommer till tvn kan det vara en av de fanigaste sakerna jag last. Min familj hade inte ens tv, och om det fanns tre andra tvn i huset sa ar det inte direkt sa att du aldrig kommer fa titta eftersom barnet knappast kommer titta pa tv nar det ar sa litet.

Svar: Jag håller med dig, ett samtal kan räcka om det känns helt rätt från början för både värdfamiljen och au pairen. Om det blir så att jag tackar nej till den här matchningen, och ingen annan matchning hör av sig den närmaste veckan, då ska jag anmäla mig till SI eller STS.

Som jag har skrivit tidigare, tvn är absolut inget som kommer avgöra mitt val i det här fallet. Det är bara något som värdmamman berättade, att det inte kommer att finnas någon tv i au pairens rum.

 

Det här är lite av hur jag tänker just nu. Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra, om jag ska tacka ja eller inte.

 

Jag vill prata med värdmamman eller värdpappan minst en gång till innan jag bestämmer mig. Jag känner att det har gått lite för fort just nu. Jag fick matchningen för tre dagar sen, och redan nu måste jag bestämma om jag vill tacka ja eller inte. Jag känner att jag vill ha lite mer tid på mig innan jag bestämmer mig.

 

Idag har jag haft 82 unika besökare här på bloggen, det är det högsta numret jag har haft...Så roligt att så många tittar in här. Hoppas att ni tittar in här flera gånger. Och att ni fortsätter följa mig...Uppskattar också alla kommentarer jag får här på bloggen, fortsätt kommentera, jag svarar gärna!





maja

Hej!

Jag fick min första matchning efter två veckor. Första familjen var supertrevliga men det kändes varken bra eller dåligt, så vi tackade nej till varandra. Min andra familj fick jag bara några timmar efter att första tagits bort, och det känns helt fantastiskt att jag ska få åka till dom! Alla pratade om magkänsla men jag fattade inte alls vad dom menade för ens jag fick den familjen jag nu ska till. Från det att vi tackade ja till varandra så var det lite mer än en månad tills mitt avresedatum, så känns det rätt är det väl bara att köra? Du har ju ändå haft ett år att förbereda dig, och om det inte känns 100% nu kanske det inte kommer göra det om en månad heller, men det betyder inte att det är fel sak att göra. Du vill ju uppenbarligen dethär, så kör bara.

Svar: Magkänslan jag har om den här familjen är varken ja eller nej just nu. Känns det helt rätt så är en månad inte alls för kort tid. Då är det bara att köra! Som du säger, känns det inte helt rätt nu, så gör det kanske inte det heller om en månad.
Jag vill verkligen det här!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-08-22 14:35:14
Din blogg/hemsida: http://ettjavlanamnbara.blogspot.com

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: