Update Match #78

Jag pratade med värdmamman över Skype igår...och idag fick jag ett mail om att de gärna vill ha mig som deras nya au pair.
 
När jag läste det, så började jag att gråta, och jag vet inte riktigt varför?! Många tankar började flyga runt i mitt huvud.
Och det var ingen annan hemma just då, så jag hade ingen att prata med här hemma.
Även nu, 5 timmar efter jag läste det första gången, så kan jag fortfarande få tårar i ögonen. Vet inte varför riktigt? Ska det vara så?
När man får ett sånt här besked, borde man inte vara jätteglad och hoppa runt av glädje? Det gör jag inte.
Jag har väldigt många olika känslor i kroppen just nu.
 
Räcker ett samtal till för att tacka ja till en värdfamilj som man ska bo hos i ett år?
Är det här rätt familj för mig?
Är jag äntligen redo att åka till USA?
 
Jag gjorde så att jag gjorde en lista med alla mina tankar jag har, det positiva, det mindre positiva, och vilken av spalterna som blev mest skrivet i.
Jag gillar den här matchningen, men jag har fortfarande olika funderingar, om den här matchningen.
Det blev en del skrivet på de positiva, det jag gillar med matchningen. Men det blev mer skrivet på det mindre positiva.
 
Några funderingar som jag har är:
Jag kommer inte ha tillgång till egen bil, och det ser jag som en nackdel.
Det finns inte så många andra au pairer i området.
Ingen egen TV på rummet. det ser jag ockå som en nackdel. Det kan nog bli tråkigt ibland om jag inte har någon tv.
Kan jag ta hand om en bebis själv? Vill jag ta hand om en sådan liten bebis? Vill jag hellre ta hand lite äldre barn?
Mamman jobbar hemifrån 50% av tiden. Är det en nackdel?
Om jag tackar nej till den här familjen, vad händer då? Kommer jag att hitta en ny som vill ha mig som deras au pair?
Är jag redo att åka redan om en månad?
 
Jag har till imorgon att bestämma mig. Antingen ringer jag till Stockholmskontoret och bekräftar att jag vill tacka ja, eller så tackar jag nej.
Jag har väldigt mycket att fundera på just nu...
 
Jag har skickat ett mail till värdmamman som jag hoppas att jag får svar på idag.
 
Hur skulle ni göra? Ska man tacka ja även fast man har lite funderingar?
 




Carro

Åhhh vad kul att höra =D
Det e klart att du ska tacka ja till den här familjen. Jag tror absolut att du är redo att åka även om det "bara" är 1månad till avresa.
Kram-kram =D

Svar: Jag ska fundera riktigt nu, och så ska jag bestämma mig till imorgon. Update på bloggen kommer imorgon, när jag har bestämt mig hur jag ska göra...Många tankar i huvudet just nu...Även om jag tackade ja till en familj nu, så trodde jag inte att det ville att jag skulle komma till USA om en månad, jag trodde att det skulle ta lite längre tid...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-08-20 23:37:27
Anonym

Elisabet, ta inte illa upp nu. Men tycker du inte själv att det är lite dumt att tacka nej till den första familjen som vill ha dig som aupair? INGEN ANNAN har ens kommit i närheten av så många matchningar som dig... Tänk om dethär är din enda chans?
Du har snart försökt hitta en familj i 1 år, känns det inte lite som att det här kanske är din enda chans? Vad händer om det tar 78 matchningar till innan en familj vill prata med dig igen? Ingen aupair känner 100% inför en familj, och de flesta blir överraskade oavsett vad familjen sagt innan... Ta chansen eller ge upp!!!!!!

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 02:29:24
Mathilda

Jag säger precis som föregående kommentar, ta inte det här på fel sätt nu. Men som sagt oavsett vilken familj man än väljer så blir man rätt överraskad när man kommer till en helt ny familj och som man ska bo i, de har sitt sätt att leva och så är det bara. Och du säger att du vet inte om du är redo? du har ju snart haft ett helt år att förbereda dig och helt ärligt så tror jag inte man riktigt känner sig 100 % redo när det väl är dags. Jag fíck reda på nästan 6 månader innan jag skulle åka och inte fasen kände jag mig 100 hela tiden, det är ju alltid en liten risk man tar när man flyttar till andra sidan atlanten. Men sitter man och letar efter en HELT perfekt familj och har en del krav om egen bil och egen tv på rummet så tror jag tyvär inte man hittar den.. Så jag tycker verkligen du ska tacka ja, du har inget att förlora, go for it!

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 02:43:34
Din blogg/hemsida: http://mathildapraiser.spotlife.se
Anonym

Jag tycker att du ska tacka nej om det finns så pass många saker du är osäker på. När min familj tackade ja till mig kände jag samma sak som du, och nu sitter jag i USA och önskar att saker och ting vore annorlunda. Följ magkänslan - antalet matcher spelar ingen roll!!!!

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 04:25:36
Anonym

HEllo. JAg bodde ett tag i Asburn i VA, man kan EJ bor dar utan bil tyvarr :( Aven om du har vantat i ett ar ar, sa borde du vanta tills du far en match med en familj som kannns 100 % bra, jag akte till VA med en familj som ej kanndes 100% bra och hamande i re-match....

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 04:36:54
Anonym

Foresten, har du nagonsn funderar pa att akt med sts istallet? alskar deras matcning prosses, dar familjer sjalva valjer au pairer, inte ett foretaget. jag fick ca 20 matningar pa en manad :)

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 04:38:56
Anonym

Tycker också att du borde chansa och ta familjen. Ingen av mina matchningar kändes 100 % för det alltid någon lite grej man tycker annorlunda om. Inte ens familjen jag bor hos idag, har varit här i 7 månader nu, kändes det 100 % med. Men jag chansade och har det toppen här borta. som många också skrivet om du är redo eller inte, det är man nog aldrig, det ligger väll naturligt att så fort något blir definitivt backar man ur. Jag skulle inte chansa på att tacka nej och vänta 80 matchningar till eller kasnke inte komma iväg alls.. men valet är ju såklart ditt!

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 05:14:49
Linn - blivande au pair

Men hur känns kemin med familjen då? För det tycker jag är det viktigaste. Det här med tvn är ju liksom inte det viktigaste om du känner att med den här familjen skulle du få ett jättebra år med eller utan tv på rummet! Följ din magkänsla helt enkelt! :)

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 08:42:59
Din blogg/hemsida: http://linnsomaupair.blogg.se
Sofia

Alltså nästan ingen av mina au pair vänner har tv på rummet eller telefon. Men man har ju sin mobil och dator. Samma sak med bil. Det kan bli jobbigt, men alla fmiljer kan ju inte ha en egen bil till au pairen. Oftast blir det så att de som har bil gärna hämtar upp andra och så. Man ställer ju upp för varandra och alla vill ju träffas. :) Det är vanligt att man har det så som din familj har det. Jag tycker du ska ringa/spypa och prata med dem igen. Om de ändå inte behöver dig exakt nu kan du ju tänka lite till. Det är nämligen inte kul att hamna i fel familj. Å andra sidan så tycker jag att du borde prova. Nu har du varit i processen för länge. Antingen tar du denna familjen eller så går du ur cultural care och provar något annat. För detta går ju inte längre..

Lycka till! Ska blivspännande att följa detta.. :)

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 14:30:03
Anonym

Jag vill bara tillägga att jag bara har dåliga erfarenheter av familjer som frågar om man vill bli deras aupair efter enbart ett samtal. För mig känns det för fort och som om de har någonting att dölja och därför inte vill prata mer.. Men jag tror att du kommer fatta rätt beslut - oavsett vad det blir - så kommer det bli bra! Och jag tycker inte du ska känna dig tvungen att tacka ja eftersom detta är första familjen som vill ha dig som aupair. Du har pratat/haft kontakt med många familjer nu när du blivit infant qualified! Lycka till i alla fall!

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 19:04:42
Tess

Hej.
Ett samtal racker garanterat for att hitta den perfekta vardfamiljen om det verkligen ar ratt, jag pratade bara med min vardfamilj en gang. Det var sex ar sedan, just nu sitter jag i USA igen tillbaka for fjarde gangen och halsar pa. Ibland klickar man bara. Med tanke pa att du haft sa manga matchningar tycker jag att du bor overvaga att soka med ett annat foretag ocksa om du valjer att tacka nej.

Med tanke pa de andra funderingarna du hade. I mitt omrade fanns inte heller sa manga au pairer, men det ar latt att hitta nya vanner, amerikaner eller au pairer som kanske inte bor i din direkta narhet utan kanske 30 minuter bort.
Vet inte hur det funkar med bil och sadar i den staden, men som nagon skrev, au pairer hjalper ofta varandra om det ar nagon som behover skjuts till nagot mote eller liknande.
Nar det kommer till tvn kan det vara en av de fanigaste sakerna jag last. Min familj hade inte ens tv, och om det fanns tre andra tvn i huset sa ar det inte direkt sa att du aldrig kommer fa titta eftersom barnet knappast kommer titta pa tv nar det ar sa litet.

Kommentaren skrevs den: 2012-08-21 20:46:49
Emma

Du är inte i usa för att titta på tv så jag fattar inte hur du kan se det som ett problem. Jag har ingen bil, klarar mig fint på att åka tåg, mina kompisar som har bil hämtar mig gärna om vi ska göra nått också. Och vad det gäller bebisen, varför skrev du upp dig på infant om du inte ville ha en bebis? Jag tycker du ska ta chansen! vem vet hur lång tid det tar innan du får nästa chans? Go for it!

Svar: TVn är inget problem. Det är bara något som värdmamman berättadem därför skrev jag det här på bloggen. det är absolut inget som kommer att avgöra i detta fallet.Och bilen, det tänker jag lite mer på, just för att det inte finns någon buss som går där på helger, men som du säger, ska man någonstans då finns det säkert någon som kan hämta en. Och jag fick låna någon av värdföräldrarnas bilar, om det inte använde någon av dem.
Jag vill ta hand om en bebis, och yngre barn.
Och som du sa, vem vet när jag får nästa chans igen?!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-08-22 01:08:25
Ninni - guide hos Fritidsresor

De med egen bil tycker jag inte att du ska se som ett hinder. Om de har två bilar tror jag med säkerhet att du ofta kan låna den när du vill. Jag var lyckligt lottad att ha en alldeles egen bil. Sen att de inte finns ngr au pairer i ditt område, de vimlar med au pairer i USA. Sen så har du au pair mötens varje månad, där kommer du träffa många.

Jag tror visst att man kan hitta rätt på ett samtal. Jag hade världens bästa magkänsla efter mitt första samtal med min familj. Och jag hade världens bästa. Ska tillbaka och hälsa på i 3 månader ny i höst.

Tv tycker jag bara är löjligt. De ska du inte äns tänka på.

Svar: Känns det rätt från början, så är det ingen nackdel att ha bara ett samtal med värdfamiljen innan man tackar ja. För mig räcker det inte just nu, jag har för många frågor kvar som jag vill ha svar på innan jag tackar ja.
TVn tänker jag inte alls på längre.

Vad roligt att du ska åka tillbaka och hälsa på! Och i 3 månader, vad roligt!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-08-22 21:43:57
Din blogg/hemsida: http://ninniandersson.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: