Skype med Match #9

Avslutade precis skype-samtalet med värdmamman.
 
Eftersom vi pratade på svenska båda två, så gick det ganska bra. Vi pratade i 22 minuter.
Hon hade några frågor till mig, och hon berättade om familjen och barnen, och hur mycket ansvar au pairen skulle ha. Hon berättade även om samhället de bor i, och om de finns andra au pairer i området.
 
Au pairen kommer inte ha fullt ansvar för alla tre barnen samtidigt, förutom en timme då och då. Au pairen kommer mest ha hand om tvillingarna, eller bara om den äldsta flickan. Värdmamman kommer alltid vara hemma och samarbeta med au pairen när alla tre barnen är hemma. Händer det att mamman måste iväg så anlitar de en barnvakt. Så man kommer alltid att vara två när alla barnen är hemma.
Scehmat för au pairen skulle vara mån-fre 9-6. Och en lördag i månaden.
 
Mamman skulle prata med pappan, och hon trodde att han skulle säkert också vilja prata med mig, innan vi går vidare.
 
Vi ska skypa igen på söndag kl. 18.
Tills dess ska jag komma på några fler frågor.
 
Känslan jag har efter att ha pratat med värdmamman är helt okej. Men även om mamman sa att au pairen inte kommer ha hand om alla tre barnen samtidigt, så känns det fotfarande som att det är för många barn för mig. Just för att de är så små. Men jag ska fundera tills på söndag, så får vi se hur det går.




Olivia

Elisabet, jag har lite frågor till dig!

Vad har du för barnerfarenhet om du tycker att tre barn samtidigt delat på två vuxna är för mycket?

Jag vill inte döma dig, men våga utmana dig själv och kasta inte bort familjer bara för att de inte är helt "perfekt" just för dig. Du har ändå varit i systemet himla länge, vad är problemet? Anta utmaningen, för det kommer vara det roligaste du någonsin varit med om.

Är du rädd för någonting, eftersom du ändå har haft över 100 matchningar nu? Det är inte riktigt vanligt att ha så många matchningar utan att tacka ja.

Hur ser idealfamiljen ut för dig? Man kan inte ha för mycket krav för då blir det nästan omöjligt. Jag tar hand om fyra pojkar med särskilda behov, och det var ju inte riktigt min idealfamilj precis, men jag har det hur bra som helst ändå.

Svar: Min barnerfarenhet: Jag har olika barnerfarenheter. Jag har mest barntimmar med barn mellan 1-3 år. En av mina barnreferenser är från en förskola, där jag praktiserade i 3 månader. Där var barnen 1-3 år. Jag tycker inte att tre barn uppdelat på två är för mycket. Jag har aldrig kastat bort familjer. Jag har tackat nej till en vädfamilj, men det var för att de inte hörde av sig på över en vecka. Jag ringde till Stockholmskontoret och vi bestämde det tillsammans. De andra värdfamiljerna som jag har pratat med har tackat nej till mig. Några värdfamiljer som jag pratade med gillade jag verkligen, men de valde någon annan. Hade någon tackat ja till mig, av de värdfamiljer som jag gillade, att de ville ha mig som deras nya au pair, så hade jag självklart tackat ja!Jag är väldigt öppen för alla olika värdfamiljer...Jag har inte alls några stora krav på värdfamiljen.
Hoppas du fick svar på dina frågor!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-12-09 01:47:59
Din blogg/hemsida: http://fourboysandme.blogg.se
Elin

Fast nu måste jag få hålla med Olivia här uppe. Dessutom, i ditt svar till henne så skriver du att du inte tycker att tre barn uppdelade på två personer är för mycket, men det är ju precis vad du skriver i inlägget! "Men även om mamman sa att au pairen inte kommer ha hand om alla tre barnen samtidigt, så känns det fotfarande som att det är för många barn för mig". Du verkar vara väldigt osäker på vad du egentligen vill. Jag förstår att det känns läskigt att kasta sig ut i det okända, men om du ska kunna åka som au pair så måste du våga ta lite risker och inte play it safe hela tiden! Hur många barn/vilken ålder skulle vi vilja ta hand om? Jag frågar inte vad du skrivit i din ansökan utan vad du känner att du skulle känna dig bekväm med.
Jag tror du måste fundera lite på vad du egentligen vill, och om att vara au pair verkligen är något för dig.
Jag menar absolut inte detta som ett påhopp utan jag vill bara försöka förstå lite bättre.
Hoppas att din dröm-matchning dyker upp snart!

Svar: Jag tycker tre barn är för många ibland, och ibland inte. Det beror helt på vilka åldrar barnen är. När barnen är så små som i den här matchningen, så kan jag tycka att tre barn blir för många, men om barnen skulle vara 4,5 år och äldre, då tycker jag inte att tre barn är för många. Ju äldre barnen är, desto mer klarar de sig själva. En liten bebis behöver mer uppmärksamhet och en annan omvårdnad än ett barn som är några år äldre. Förstår du hur jag tänker? Om jag fick välja så skulle jag vilja ta hand om 1 eller 2 barn, som är yngre. Ett barn som är bara några månader till ett barn som är något år.Men jag är öppen för alla matcher jag får...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2012-12-11 20:27:21

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: