Svenska Idrottsgalan 2012

Idag var den Svenska Idrottsgalan 2012.

Ida Ingemarsdotter och Charlotte Kalla vann priset som Årets Lag, för deras VM-guld i sprintstafett i Holmenkollen!
Ida och Charlotte prisade laget, längdlandslagets organisation som ger allt dygnet runt för att ge dem bästa möjliga förutsättningar att lyckas.

Marcus Hellner vann, för andra året i rad, priset som Årets Manlige Idrottare, för hans VM-guld i sprint i Holmenkollen! Vann även VM-silver i stafett.
- Jag är grymt glad över det här. Mitt liv som skidåkare kan vara lite speciellt ibland. När man lyckats som jag gjorde i Holmenkollen får man mycket uppmärksamhet, man höjs nästan till skyarna ibland, säger Hellner i SVT:s sändning.
- Då kan det vara bra att ha personer där hemma som ger gratulationer som: "det där var väl inte så dåligt".
Hellner som nyligen kom tvåa i Tour de Ski, tackade sedan alla som hjälpt honom.
- Jag är glad för de som står bakom mig och stöttar mig. Familj, vänner, sponsorer och längdlandslaget. Utan er hade jag inte varit här i dag. Tillsammans är vi dynamit.
Motiveringen till priset som Årets Manlige Idrottare löd:
"Marcus Hellner gjorde det ingen förväntat sig och krossade Petter Northug och alla konkurrenter och tog sitt första VM-guld i sprint. Dessutom blev det ett VM-silver i stafett."

Både Ingemarsdotter/Kalla och Hellner var kandidater till att vinna Jerringpriset.

Vinnarna på Idrottsgalan 2012, för deras insatser och prestationer under idrottsåret 2011.
Årets Nykomling & Lilla Bragdguldet: Moa Hjelmer - (Friidrott)
Årets Lag: Charlotte Kalla & Ida Ingemarsdotter - (Sprintstafett)
Årets Prestation: Therese Alshammar - (Simning)
Årets Tränare: Per Johansson - (Handboll)
Årets Kvinnliga Idrottare: Therese Alshammar - (Simning)
Årets Manlige Idrottare: Marcus Hellner - (Längskidor)

Svenska Dagbladets Bragdguld: Therese Alshammar - (Simning)
Sportspegeln Priset: Patrik Sjöberg - (Friidrott)
Jerringpriset: Rolf-Göran Bengtsson, ridsport, EM-guld hoppning (Vann med 44,6 % av rösterna)

Så slutade omröstningen för Jerringpriset
1. Rolf-Göran Bengtsson
2. Marcus Hellner
3. Therese Alshammar
4. Daniel Sedin
5. Helena Jansson
6. Kalla/Ingemarsdotter
7. Lag Anette Norberg
8. Handbollslandslaget, damer

Stort grattis till alla pristagare!







Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: