Match #59



Idag fick jag min femtionionde match.

Familjen bor i: Brookline, Massachusetts.
Familjen: Mamma och tre barn.
Barnen: Flicka 19 år, Pojke 18 år, Flicka 16 år.

Den närmaste större staden är Boston. Det tar 10 minuter att åka dit.
Boston är den största studentstad i världen. 58 universitet och högskolor - så finns det miljontals av möjligheter att göra roliga saker; det finns restauranger, caféer, butiker, biografer och teatrar. Det finns också många au pairer i området. Det är även nära till New York, om man vill åka dit när man är ledig.
Barnen är mycket intresserade av sport: tennis, skidåkning och basket.

Det här är inte den rätta familjen för mig. Jag skulle inte vilja vara au pair i en familj med barn som är bara några år yngre än vad jag själv är.
Jag ska ringa till Stockholmskontoret imorgon och be om en ny matchning.

Mitt preliminära avresedatum är nu 16 juli. Jag hade förhoppningar av att hitta den rätta värdfamiljen så att jag kunde åka till sommaren. Men det verkar inte bli så. Jag hade hoppats att fylla 22 år i USA, men det bli nog inte så. Det kan fortfarande bli så, och jag hoppas fortfarande att det kan bli så. Men det är inte så stor chans. Blir det så att jag fyller 22 år i Sverige, och åker till USA sen, så gör det inte så mycket. Då hoppas jag att jag fyller 23 år i USA istället, och det blir nog minst lika bra.
Just nu hoppas jag bara på att jag hittar den rätta värdfamiljen för mig! 




Maja

Vill bara säga att jag tycker att det är jättebra att du inte ger upp!! Du kommer hitta en familj :) Lycka till med allt!

Kommentaren skrevs den: 2012-06-07 20:57:27
Elisabet

Maja: Tack så mycket!

Jag tänker inte ge upp! Visst känns det lite hopplöst ibland, men jag är inställd på att även jag kommer att hitta en värdfamilj. Även om det tar lite längre tid än vad jag hade räknat med.

Kommentaren skrevs den: 2012-06-08 21:39:49
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/
Au pair i Boston

Hej!

Ser att du har sökt som au pair ett tag och jag tycker de är bra att du inte ger upp! Jag är själv au pair men jag tror inte att familjerna skulle uppskatta att du lägger upp så mycket information om familjerna, när de själva inte godkänt det? Bara ett tips liksom!

Kommentaren skrevs den: 2012-06-09 01:52:22
Elisabet

Svar: Tack!

Jag har varit i matchningsprocessen sen i slutet av september, så det är ett tag. Men som jag har sagt, jag tänker inte ge upp.



Jag har funderat lite på hur mycket jag ska skriva om matchningarna jag får. Jag vet att man inte får skriva vad familjen heter eller någon annan personlig information. Om inte familjerna har godkänt det. Jag har funderat att skriva lite mindre om matchningen, och mer om mina tankar. Jag ska läsa igenom det jag har skrivit om mina matchningar,och kanske ta bort lite information. Tack för tipset!

Tror du att det är okej att jag skriver var familjen bor, familjen-antal barn, och ålder på barnen? Eller ska jag ta bort det också?



Har du en blogg? Skulle vara roligt att läsa. Och få lite inspiration.

Hur gamla är barnen du tar hand om? Hur länge har du varit i USA?

Kommentaren skrevs den: 2012-06-09 11:18:42
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/
Blivande au pair

Hej!

Jag har följt din blogg ett tag nu och gillar den verkligen! Även om jag tycker att det är jätteroligt att läsa om dina matchningar så har jag också funderat på det där om att familjerna kanske inte uppskattar att du lägger upp så mycket information om dem. Många familjer googlar säkert au pairerna de blir matchade med. Ser de att du har fått 49 matchningar så kanske de börjar ifrågasätta dig och väljer bort dig bara därför. (Att man har fått så många matchningar kanske inte låter så positivt för dem). Så därför föreslår jag att du sätter ett lösenord på bloggen så att vi som älskar att följa din matchningsprocess kan fortsätta med det. :)

Kommentaren skrevs den: 2012-06-09 16:51:27
Elisabet

Svar: Tack! Roligt att höra att du gillar min blogg. :) Som jag skrev i tidigare kommentar så ska jag fundera på hur mycket jag ska skriva om matchningarna, och skriva mer om mina egna tankar jag har om matchningen. För jag vet att man inte får skriva namn på familjen eller något annat personligt.

Jag vet också att många familjer kanske googlar på au pairens namn.



Jag har frågat Stockholmskontoret när en matchning har försvunnit från min profil, om familjen hade någon speciell anledning till att de tackade nej. Och de allra flesta matchningarna har varit att de har försvunnit automatiskt efter 48 timmar. Eller så har jag bestämt att släppa en matchning, för att det har gått flera dagar och familjen inte har hört av sig. Någon har också varit att de inte tyckte att jag hade tillräckligt mycket barnerfarenhet för just deras familj.

Jag skulle uppskatta att fler familj berättade varför de tackade nej till mig, för då vet jag vad skulle kunna förbättra.



Jag ska även fundera på att eventuellt lösenordsskydda min blogg. Tack för tipset.

Kommentaren skrevs den: 2012-06-10 01:25:39
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/
Louice

Du kanske ska fundera på att ansöka med någon annan organisation också? Jag åker själv med SI till New York om lite mindre än en månad, och det jag gillade med SIs matchningsprocess var just att alla familjer man hade var familjer som själva sagt att de var intresserade av en, så de hörde alltid av sig. Inte som med CCs matchingsprocess där du blir ihopmatchad med familjer som sedan säger om de är intresserad eller inte (vilket är vad jag fattat att CCs matchningsprocess är iaf). Dessutom kan man prata med flera familjer samtidigt med SI, inte bara en. Visst skulle det säkert vara ganska jobbigt att behöva gå igenom ansökningsprocessen igen, men det kanske det kan vara värt? Om du vill kan du läsa min blogg under kategorierna Ansökan, Matchingsprocessen & Förberedelser inför USA. Där snackar jag om att åka som au pair med SI :) Och har du några frågor är det bara att fråga!



Jag tycker för övrigt att din matchningsprocess är väldigt intressant att följa, men hoppas verkligen du hittar en familj snart!



//Louice

Kommentaren skrevs den: 2012-06-10 10:28:47
Din blogg/hemsida: http://vaknadeuppinorrland.blogg.se/
Elisabet

Louice: Jag har funderat ett tag på att eventuellt söka med ett annan organisation också, i så fall med SI.

Matchningsprocessen med CC är så att man bli matchad med en familj i taget, och man måste tacka nej till den matchningen innan man får en ny matchning. Skillnaden är att au pairen blir matchad med en familj i taget, medans familjerna får en matchning med tre olika au pairer. Min profil finns även öppen så att även andra familjer kan se den. Men man blir bara matchad med en familj i taget.

Det är det som är skillnaden mellan matchningsprocessen med CC och SI. Som du sa, med SI kan man vara matchad med flera familjer, och prata med fler familjer samtidigt. Det kan man inte med CC.



Det är det jag har funderat på, om jag orkar gå igenom ansköningsprocessen en gång till, men som du sa det kan vara värt det till slut.

Men jag har alltid tänkt att jag ska åka med CC, och jag har fått mycket tips och stöd därifrån under min tid i matchningsprocessen.

Jag ska fundera under veckan hur jag ska göra. Om jag ska anmäla mig till SI eller inte... Jag tror i alla fall att jag ska ringa till SI i veckan, och lära mig mer om deras program...Vi får se efter det hur jag ska göra...



Jag håller på med en ny au pair video, jag hoppas att den blir klar under veckan, och att det kan hjälpa att fler familjer hör av sig.

Jag ska även lägga till en ny barnreferens. Jag praktiserar just nu på ett dagis, och har fått ihop mer än 350 timmar, där 200 timmar är med barn under 2 år. Jag hoppas att det kommer att stärka min profil ytterligare.



Jag har läst en del av din blogg idag, och kommer absolut fortsätta att läsa den ibland.



Jag hoppas också att jag hittar en familj snart!

Kommentaren skrevs den: 2012-06-10 22:21:32
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/
Alexandra

Jag åkte iväg som au pair i januari, efter en 4 månaders lång matchningsprocess med CC. Vilket jag tyckte var väldigt långt, så jag hann påbörja en ansökan med SI också. Dock hann jag aldrig göra intervjun innan jag fick min familj, men vart jag vill komma är att deras ansökan är så otroligt mycket lättare och kortare att fylla i. Det var nästan så att man kunde göra klart den på en dag.



Hoppas du kommer iväg snart! Kram

Kommentaren skrevs den: 2012-06-12 04:12:38
Din blogg/hemsida: http://lofgren.blogg.se/
Elisabet

Alexandra: Jag har varit i matchningsprocessen sen i slutet av september. Det är 7 ½ månad nu. Det är inte alls så länge som jag hade tänkt innan, för mitt förstas avresedatum var 16 januari. Så just nu går jag och väntar på den rätta matchningen för mig så att även jag kan åka iväg, och börja mitt au pair äventyr i USA.



Jag ska vänta tills min nya referens kommer upp på min profil, och vänta några matchningar, och har ingen familj hört av sig, då ska jag fundera mer på SI.

Kommentaren skrevs den: 2012-06-17 01:15:07
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: