Match #34




Idag fick jag min trettiofjärde match.

Match #33 hörde aldrig av sig, men idag hade jag fått en ny matchning.

Familjen bor i: San Diego, California.
Familjen: Pappa, Mamma och tre barn.
Barnen: Pojke 9 år, Flicka 7 år, Pojke 4 år.

Det finns många barnflickor(nannies) och au pairer i området från många olika länder, och de möts på lekplatser under dagen. Det finns också svenska organisationer i området, som Swea och Sweidsh Chamber of Commerce, där au pairer kan träffa andra svenskar (studenter, au pairer, arbetstagare etc.) här i San Diego.
Alla barnen går i skolan. Den yngsta pojken kommer hem från skolan efter lunch. Då brukar au pairen gå med honom till parken, ha playdates eller någon annan aktivitet tills de andra barnen kommer hem från skolan på eftermiddagen.
Några aktiviteter som barnen håller på med efter skolan är fotboll, ishockey, gymnastik och simning. De går också i svenska skolan.
Mamman i familjen är svensk.
De beskriver sig själv som en rolig, aktiv och utåtriktad familj, som gillar att göra saker tillsammans som en familj.
De kommer att göra året så bra som möjligt för au pairen, och välkomnar au pairen som en del av deras familj.
Familjen vill att au pairen berättar för barnen om deras hemland.

Jag gillar de här matchningen.
Barnen är lite äldre än vad jag har tänkt på innan, men det gör ingenting.
Mamman i familjen är svensk, det gör mig ingenting heller. För mig spelar det ingen roll om någon av föräldrarna kommer från Sverige eller något annat land. Det finns både för- och nackdelar med det.
För mig spelar det ingen roll.
Engelska tror jag att man lär sig ändå, även om en av föräldrarna pratar svenska.
En fördel med att ha en värdförälder som kommer ifrån Sverige, är att det inte bli något missförstånd om man ska förklara något. Kommer man inte på någon bra förklaring på engelska, så kan man säga det på svenska istället. Det kan vara bra.
Finns den här matchningen kvar på min profil på måndag, då ska jag ringa till Stockholmskontoret och säga att jag gärna skulle vilja prata med den här familjen.




Mikaela

Hej!



Har sett dina inlägg på CC facebooksida och vet att du varit i matchningsprocessen länge. Vill bara peppa lite och säga att du inte ska ge upp. Det tog 7 månader innan jag kom iväg och jag hade 20 matchningar innan jag hittade rätt familj, Nu är jag i USA hos världens bästa värdfamilj, så ge inte upp! Kram



Kommentaren skrevs den: 2012-03-27 05:25:24
Din blogg/hemsida: http://mikaelastahlen.blogg.se/
Elisabet

Mikaela: Hej!

Tack för kommentaren!

Lite skönt att veta att man inte är ensam, jag vet att jag inte är ensam om att vara i matchningsprocessen längre än vad man hade tänkt, men det är roligt och skönt att höra från något som har gått igenom det som jag går igenom just nu.

Ja, jag har varit i matchningsprocessen sen i slutet på september, så det är nästan precis sex månader nu. Men jag ger inte upp!

Jag har velat åka till USA i många år, så än så länge ger jag inte upp! Jag vill till USA, och min tid kommer. Det vet jag...

Jag har match#35 nu, och ibland så slutar jag räkna matchningar, jag tar bara en matchning efter matchning, jag struntar i om det är match #3 eller match #43. Hittar jag rätt familj så spelar det ingen roll då, om jag har haft 3 matcher eller om det blir 43 matcher.

Jag hoppas att jag också hittar en bra värdfamilj!



Jag följer din blogg, jag gillar den verkligen. Den inspirerar mig att vilja åka till USA ännu mer! Så tack för en bra blogg!

Kommentaren skrevs den: 2012-03-27 23:04:21
Din blogg/hemsida: http://aupairelisabet.blogg.se/
Mikaela

Precis, tror du har rätt inställning! Och nu i efterhand kan jag säga att jag tyckte matchningsprocessen var en av de roligaste bitarna med att åka som au pair. Just för att det är så avgörande för hur ditt år kommer bli!



Roligt att du gillar min blogg! Ska fortsätta följa dig i i din matchningsprocess så hoppas vi på att du kommer iväg snart! :)

Kommentaren skrevs den: 2012-03-28 16:47:10
Din blogg/hemsida: http://mikaelastahlen.blogg.se/
Ida

Hej!
Ser att vi fått samma matchning, lite kul! Jag pratade dock aldrig med denna familjen, var lite fundersam eftersom mamman var svensk. När är det tänkt att du ska åka iväg? :)

- Ida

Svar: Hej,
Är du i matchnigsprocessen med CC? När hoppas du att få åka?
Har du följt min blogg ett tag, eller var det bara av en slump av att du listade ut att det var samma familj, men eftersom det var länge sedan jag fick den matchningen, så kanske du har läst min blogg ett tag? Roligt i så fall!

Jag åker den 1 maj!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-04-08 18:01:16
Din blogg/hemsida: http://idaelviras.blogg.se
Ida

Ja det är jag. Men det går lite trögt dock. Har satt 3 september som arrival date så det är ett tag till!
Läste igenom dina inlägg om matchningsprocessen, då det var därför jag hittade det.

Vad roligt, hoppas du får ett bra år i USA och att du trivs bra med din värdfamilj.

Svar: Ge inte upp, det kan jag säga! Du kommer att hitta din värdfamilj! Tro på det!
Tack så mycket! :)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-05-01 12:02:37
Din blogg/hemsida: http://idaelviras.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: