Pratat med Match #12 - Au Pair in America

Igår så pratade jag med värdmamman på telefon.
 
Vi pratade i ca 40 minuter och jag tyckte samtalet flöt på bra hela tiden.
Hon tyckte att jag hade väldigt bra engelska, vilket var roligt att höra.
Det började med att hon berätta lite om familjen och barnen, och ställde frågor till mig, och sen fick jag ställa frågor till henne.
 
De vill ha en au pair som vill vara en del av deras familj; som vill äta middag med dem på kvällarna, som tycker att det är roligt att följa med dem om de åker på utflykter. Hon berätta att det är au pairens eget val såklart, men det är något som de skulle tycka vara trevligt. Att au pairen vill umgås med dem om hon vill, även när hon inte jobbar.
 
Au pairen skulle ta hand om bebisen på dagarna, och ansvara för att hämta och ibland lämna tvillingarna på förskolan.
Och ta hand om alla tre barnen tills någon av föräldrarna kommer hem från jobbet.
Några au pairer som bor i deras samhälle, tar hand om lite äldre barn, så de jobbar oftast några timmar på morgonen, och sen är de lediga på dagarna, tills de hämtar barnen i skolan. Och i deras familj skulle de inte bli så, utan i deras familj jobbar au pairen hela dagar, eftersom hon tar hand om bebisen på dagarna. Hon berättade om det, just för att au pairen är förberedd på att det kommer att vara så. Men det var självklart för mig, just för att de har en bebis.
Au pairen är ledig på helgerna. 
 
De vill gärna inte att au pairen går själv med alla tre barnen till lekplatser, vilket jag kan förstå, eftersom lekplatser kan vara ganska stora, och det kan vara svårt att ta hand om bebisen och hålla koll på tvillingarna samtidigt. Bara ta med tvillingarna var okej, och skulle alla barnen med så vill de att någon till vuxen följer med.
Men de har en stor bakgård där de bor, och tvillingarna gillar att vara där, så det skulle nog inte bli några problem.
 
Jag fick reda lite mer om samhället där de bor, och att det var lätt att ta sig till Washington DC. Det gick även bussar så man kunde åka till New York City.
 
De har haft au pairer tidigare, så tvillingarna är vana att det kommer en ny tjej som ska bo i deras hus, och som ska hjälpa till att ta hand om dem. De har gillat au pairerna som de har haft tidigare, och pratar om dem ibland.
 
Värdmammans "great grandmother"(gammelmormor eller gammelfarmor) är från Sverige, så hon vet lite om Sverige.
Hon gillar Lucia, och hon önskade att de firade det även i USA.
 
Efter samtalet så fick jag ett mail med fler frågor som hon ville ha svar på. Hon skulle prata lite med sin man, och så skulle vi försöka hitta en tid att skypa, och då skulle jag kunna få prata med hennes man också.




Louise Johansson - Au pair i NJ

Den här familjen verkar ju kanon? :)

Svar: Samtalet med värdmamman gick bra i alla fall. Och det jag gillar är att de verkligen vill att au pairen ska vara en del av deras familj. Du tar ju hand om tre små barn. Hur är det? Det positiva? Det negativa?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-08-05 00:09:00
Din blogg/hemsida: http://louiseaupair.webblogg.se
Isabelle

Åh men du, låter asbra!

Svar: Får se hur det går... Ska eventuellt prata igen någon gång den här veckan.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-08-05 18:46:22
Louise - Au Pair i USA

Jajamen det gör jag! Det går faktiskt väldigt bra. Då jag har tre små barn i ungefär samma åldrar är det relativt enkelt att hitta på saker med alla tre tillsammans eftersom de tycker om ungefär samma saker. Så det är en av de positiva sakerna. En annan sak är att de två äldsta (3 och 5) går på camp nästan alla dagarna i veckan och då har jag den yngsta (2) med mig alltid, alltså har jag heldagar, men då jag alltid har lillen så är jag ju inte ledig när de andra är på camp, alltså har jag ett bra schema, ca 8-4 (så himla skönt att sluta vid 4 då jag kan göra grejer efter)
En till bra sak, de två yngsta tar nap varje dag, ibland även den äldsta, vilket gör att man får ett litet break iallafall mitt på dagen, bara det att man behöver vara hemma. Perfekt tid att prata med famijen i Sverige tex.

Det som jag tycker är mest negativt är att de är i en jävla trotsålder haha. Men ja, ska jag vara ärlig så trivs jag kanonbra med att ha tre småbarn. Visst, det är svårt att ta sig iväg alltför långt från huset pga blöjbyte/toalettbesök ofta, nap, lunch, snack m.m., men jag trivs kanonbra med det. Det är också kul att se hur de utvecklas i den här åldern!

Det blev en väldans lång kommentar, men vill säga att det finns absolut fler fördelar än nackdelar med småbarn!

Svar: Tack för bra svar! Har du tillgång till egen bil?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-08-06 03:31:17
Din blogg/hemsida: http://louiseaupair.webblogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: