Match #21

 
Idag fick jag min tjugoförsta match.
 
I eftermiddags innan jag hade slutat praktiken och innan jag hann ringa till Stockholmskontoret, så hade jag fått en ny matchning. Så Match #20 måste ha bestämt att jag inte var den rätta au pairen för deras familj,
 
Familjen bor i: Needham, Massachusets.
Familjen: Pappa, Mamma och två barn.
Barnen: Pojke 5,5 år, Flicka 3 år.
 
Den närmaste större staden är Boston. Det tar ca 30 minuter att åka dit.
Pojken går i förskolan måndag-fredag, 8.30-11.00.
Det är en aktiv familj som gillar att hitta på olika saker tillsammans. De tycker om att gå till lekparken, gå till Zoo, cykla tillsammans och att hitta på olika aktiviteter utomhus.
 
Jag hoppas de hör av sig...
 
Jag håller på att få en ny barnreferens till min ansökan, men det verkar ta lång tid...De fick in min  nya barnreferens på posten förra måndagen(28/1), och de pratade med referensen i tisdags(5/2), men den har fortfarande inte kommit upp på min ansökan än. Eftersom de pratade med referensen i tisdags, så tycker jag att den borde ha kommit upp på min ansökan nu. Ska ringa till Stockholmskontoret imorgon och fråga varför den inte har blivit uppladdad än.




Anonym

Jag är av uppfattningen att du lägger fokus på fel saker. Vilken familj bryr sig om en referens hit eller dit? Alla familjer bryr sig främst on videon, hur du verkar som person? Du verkar få mycket matchningar, men dem försvinner snabbt och många hör inte av sig. Du kanske inte är aupair material. Du har ju sammanlagt haft över hundra matchningar, något som absolut inte är normalt, har du någonsin tänkt på varför du aldrig hittar någon familj? Jag tror du måste kämpa lite mer, kompromissa och anstränga dig! Kanske söka med någon annan organisation. Du säger att du ska göra det men det händer inget, då gör du ju inte allt för att komma iväg. Nu är det väl 2 år sedan du ville vart iväg egentligen?

Svar: Nya referenser är väl alltid bra att få? Det är väl också ett sätt att visa framtida värdfamiljer att man har jobbat med barn vid flera tillfällen? Jag har en au pair video uppladdad på min profil. Den första videon jag hade var jag inte alls nöjd med, men den jag har nu är jag mycket nöjdare med. Varför ingen värdfamilj har valt mig kan vara flera anledningar. När jag var i matchningsprocessen första gången så hade jag inte lika mycket barnerfarenhet som jag har nu. Det kan vara en anledning... Videon, ålder, antal barn, det kan vara fler anledningar... Jag hoppas jag är au pair material!

Kämpa mer? Hur? Ge mig gärna några förslag på hur jag kan göra det...Jag påbörjade mig ansökan hos SI den 24 september förra året, och fyra dagar senare så avaktiverade jag min ansökan hos CC för att göra en ny. Eftersom CC alltid har varit mitt första val att åka med, så blev det så att jag valde att fokusera all tid på att göra en ny ansökan hos CC. Jag tyckte också att ansökan var mycket enklare att göra med CC än med SI. Jag fick mycket hjälp av rekryteringsledaren Caroline jag hade i Uppsala, att göra en så bra ansökan som möjligt. Men har jag inte hittat den rätta värdfamiljen snart, då ska jag göra klart min ansökan hos SI... För jag jag vill åka!

Även om jag har väntat väldigt länge på att få åka iväg som au pair, så har jag inte gett upp hoppet. Eftersom jag har velat det här så länge så tänker jag inte ger upp! Mitt första avresedatum var 16 januari 2012. Så idag är det nästan 13 månader. Inte 2 år...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-02-12 08:51:33
Susanna

Okej att du gillar cultural Care mer än SI. Jag sökte med cc först i ca 4 månader och fick nog och sökte Sedan med SI. Även om det var lite svårare att fixa ansökan på SI och servisen är inte lika bra som med cc så fick jag efter 3 veckor min värd familj. Så visst håller jag med dig att jag gillar cc mer än SI men för allt med deras bemötande och hjälp. Men nu åkte jag med SI och jag hade nog fått vänta ett bra tag till om jag bara hade sökt med cc. Med SI får du ta ett större ansvar att få din ansökan gjord medan dem på cc ringer upp sig och hjälper dig ofta. Och gå till biblioteket eller något så att du kan scanna in dina referenser. Så enkelt är det. Så om du frågar mig så är SI den bästa organisationen ever!!!!! Fick min dröm värd familj! Gör din ansökan hos SI också. Vad har du att förlora?!?!?!?

Svar: Jag har inget att förlora! Det jag tycker är negativt med att fixa referenserna hos SI är att referenserna peronligen måste signera blanketten de fyller i. Det räcker inte med att de fyller i blanketten på datorn. Men som jag svarade i tidigare kommentar, hittar jag inte min värdfamilj med CC snart, då ska jag fortsätta med min ansökan hos SI.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-02-14 23:58:05
Anna

Jag håller med de förgående talarna. Och jag tror också att du precis som Anonym säger att du lägger energi på fel saker. Visst, "mer barnerfarenhet är bra och visar värdfamiljerna att du har jobbat med barn vid flera tillfällen", men 180 timmar hit eller dit när du redan har typ 1000 timmar spelar nog ingen större roll. Jag hade 210-220 timmar med barn tror jag och jag matchade med min värdfamilj tre veckor efter att jag blev antagen till programmet. Så länge du har vad som krävs för organisationen, är du ju kvalificerad för jobbet.

Om du nu har så mycket erfarenhet med att ta hand om barn (mer än någon annan au pair sökande har haft skulle jag gissa på), varför är du då så orolig över att ta hand om fler än två barn? Varje gång du får mer än ett småbarn är du osäker för att det blir för mycket arbete. Sen när du får äldre barn önskar du att de skulle vara yngre. Du säger att du skulle kunna tänka dig att ta hand om fler barn om några av barnen var i skolan eller mamman var hemma men när du får en sådan matchning är ditt motargument "att du kommer ha ett ansvar över dem ändå".
Sen är det fel på att du inte kommer få ha en bil trots att det finns mycket kommunaltrafik i närheten, att du inte får en tv på rummet och andra petitesser. Det finns ingen perfekt familj! Är ditt liv hemma i Sverige en dans på rosor?

Och för guds skull, försök mer med SI för jag tycker att du har bevisat att det inte går med CC. Signera blanketten personligen är negativt för dig, driver du med mig? Vänta tills att fixa med visumansökan, hälsoundersökningen, polisregisterutdrag med mera kommer. Då kan vi snacka om att det är lite jobbigt. Du har pratat om i månader om att söka med SI "om jag inte hittar min familj snart". Elisabet, du sa det själv - det har gått 13 månader.

Jag har kommenterat några gånger och säger varje gång att jag inte säger detta för att vara taskig utan för att du ska förstå. Det är fortfarande mina intentioner men du behöver en reality check!!!

Svar: Jag uppskattar din åsikt...
Signera blanketten personligen är inget negativt, det jag menade var att referensen måste signera personligen. Den barnreferensen jag har nu med mest timmar är ingen person jag träffar på fritiden. Hon var min handledare när jag praktiserade på en förskola... Men skulle kunna åka och träffa henne igen om det skulle behövas. Jag har redan frågat henne två gånger om hon kan vara referens. Så skulle det behövas igen, så tror jag att hon kan vara referens igen. Om hon inte tycker att det har gått för lång tid. En referens jag hade i min första ansökan ville inte vara referens igen när jag gjorde om min ansökan, för hon tyckte att det hade gått för lång tid efter att jag hade varit där. Det hade då gått 1 år sen jag praktiserade på den förskolan.

Det kan gå med CC...

En reality check?!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-02-16 22:50:36

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: