Match #15 - Au Pair in America

 
Sen jag skrev inlägget om att det inte händer så mycket just nu, så har det hänt ganska mycket...
 
Idag fick jag min femtonde match med Au Pair in America.
 
Tre nya matchningar igår, och en ny matchning idag.
Så just nu har jag fem familjer som är intresserade av min ansökan, och som har mailat till mig.
 
Familjen bor i: New York City, New York.
Familjen: Pappa, Mamma och två barn.
Barnen: Pojke 2,5 år, Pojke 2 månader.
 
Familjen bor just nu på Manhattan, men ska flytta till Riverdale i höst. Riverdale ligger i stadsdelen Bronx.
Bronx är en stadsdel i nordöstra delarna av staden New York.
Båda föräldrarna jobbar mycket, och några dagar i veckan jobbar de hemifrån.
Några dagar i veckan så ansvarar au pairen för att hämta och lämna den äldsta killen på förskolan.
Som det ser ut nu så kommer au pairens schema att se ut så här:
Måndag ledig. Tisdag, hjälp några timmar på eftermiddagen och kvällen.
Onsdag och Torsdag 6-16. Fredag 9-19.
Lördag 8-13. Söndag 17-22.
Som det ser ut nu så kommer au pairen att jobba alla helger, förutom den helgen som man ska vara ledig.
De har en katt.
 
Det här känns inte som familjen för mig...
 
Familjen bor i en lägenhet nu, och kommer även flytta till en ny lägenhet i Riverdale.
En lägenhet med 3 sovrum, det blir då tre vuxna och två små barn. Det känns lite som att det inte kommer att finns så mycket plats att kunna vara för sig själv ibland.
Och schemat känns inte så roligt... Jobba långa dagar, och även alla helger(förutom en).
 
Och de vill att au pairen ska börja i December. Så länge vet jag inte om jag vill vänta på att få åka...




Josefin

haha samma familj igen ;) Tackade nej till den familjen av just de anledningarna du skrev! :)

Svar: Okej. Jag har också valt att tacka nej till familjen nu.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-07-30 22:56:01
Din blogg/hemsida: http://josefineaupair.blogg.se/
Malin

Hittade in på din blogg för några veckor sedan och måste säga att det är intressant att läsa. Du har nu varit i matchningsprocessen väldigt länge, pratat med över 100 familjer, så jag blir nyfiken -Vad är du egentligen ute efter? Hur ska en familj vara, se ut för att du ska tacka ja? Vad är dina krav? Om inte en endaste familj av dessa 100 har känts rätt så undrar jag om du någonsin kommer hitta en famiilj. Jag är själv au pair och har varit iväg lite mer än halva tiden och jag kan säga utifrån egen erfarenhet och genom att prata med andra au pairer så är det väldigt få som kan säga att de har den perfekta värdfamiljen. Det kommer alltid finnas småsaker som inte kommer va helt bra. Jag är inte bästa vän med mina värdföräldrar och barnen är inte alltid små änglar, men allt omkring, allt det andra gör det så himla värt det!!

Jag tycker du bara ska tuta och köra. Så fort du hittar en familj som uppfyller dina krav (antal barn, schema, tillgång till bil osv), chansa!! Vad är det värsta som kan hända? Att du får gå i rematch? Men om du verkligen vill åka så är det väl bättre än att inte komma iväg alls?

Menar självklart inte att du ska ta en familj som itne känns bra, men hur är det möjligt att ha pratat med över 100 familjer utan att en enda har varit värd att ta chansen för?

Svar: Jag har inte pratat med hundra familjer! När jag var med CC så fick jag väldigt många matchningar, men väldigt få av dem hörde av sig. Den tiden jag var i matchningsprocessen med CC så kanske det var ett tiotal som hörde av sig. Det känns som om jag har pratat med fler familjer nu den tiden jag har varit med i SI, än hela den tiden jag var med CC, (vet inte om det är så eller inte, det är bara för att det har hänt mer på kort tid med SI, än med hela tiden med CC). Jag hade en familj med CC som jag var beredd att chansa på, en familj med tre tjejer, 2-4 år. Då var det saker som jag var lite fundersam till, mest att det var tre tjejer som var så små, men jag var beredd att chansa, för jag trodde ändå att jag skulle klara av det. Men de valde en annan au pair. Familjen som jag väljer, det ska kännas rätt. Jag vill ha en bra känsla om familjen, och som många au pairer säger, man ska lyssna på magkänslan. Jag vet att det inte finns någon "perfekt" familj. Men jag kan säga så här, om det är någon familj som väljer mig, och jag har en bra känsla om familjen, då tänker jag tacka Ja! Även om det är saker som jag funderar på, känns magkänslan rätt, då chansar jag!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-07-31 15:09:07
Din blogg/hemsida: http://malinhelena.blogg.se
Anonym

Instammer med Malin. Tuta och kor!!!

Svar: Som jag svarade i tidigare kommentar, är det någon familj som väljer mig,
och jag har en bra känsla av familjen, då tänker jag chansa!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-07-31 15:20:36
Anonym

Tänkte bara höra hur du resonerar när en av anledningarna till att du väljer bort en familj är pga att "schemat känns tråkigt", att du ska jobba alla helger utom en, "långa" dagar, osv. De flesta familjerna skriver i sina ansökningar att de vill att au pairen ska jobba varje helg, bara för att förbereda för att det kan bli så. Jag är själv au pair, och både jag och mina vänner jobbar oftast några timmar varje helg, men då endast ett fåtal timmar. När man går in i hela "au pair-processen" så vet man att de är så reglerna är, och om du väljer bort familjer på grund av deras scheman kommer du ha ytterst svårt att hitta rätt familj. Allt handlar om att ge och ta, och om du redan i nuläget inte är villig att kompromissa och överväga ett visst schema, då tror jag att det kommer bli väldigt svårt när du väl hittar en familj. Schemat som familjen ger dig, skriftligt eller muntligt, följs sällan till punkt och pricka, eftersom saker och ting påverkar dagarna som följer.

Svar: Schemat var något jag tänkte på, men det var inte avgörande i detta fallet. Och jag vet att schemat inte alltid kommer att vara som familjerna skriver i sina essay. Och jag har Aldrig valt bort någon familj på grund av schemat.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-08-02 04:07:53
emelie

Brukar du reflektera över varför en familj inte väljer dig? Ifall no skypear och du inte blir vald, brukar du då fundera på varför? Hur du presenterar dig själv i tal och skrift? När ni pratar på skype eller telefon? Första intrycket är viktigt. Ifall du har jättemycket erfarenhet och pratat bra engelska så borde det ju inte vara nåt problem? Tycker att du utifrån det verkar vara en bra au pair, men efter såhär lång tid har du kanske funderat på vad som är fel?

Svar: Jag brukar ibland tänkta på varför en familj inte väljer mig, speciellt om det är en familj som jag gillar. Jag har frågat Peter på Malmökontoret om vad han tycker jag kan göra med min ansökan för att den ska bli bättre, och hittills har jag inte fått något direkt svar, utan han tycker att jag har en bra ansökan. Men jag har tänkt på hur jag skulle kunna ändra mitt brev. Ska ringa till Malmökontoret igen på måndag och kanske få några tips och idéer...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-08-02 22:47:05
Din blogg/hemsida: http://emelindbergaupair.blogg.se
Ida

Jag hade en skitbra magkänsla för min värdfamilj innan jag åkte till Usa. Nästan den perfekta familjen tänkte jag!
När jag väl kom hit så ändrades det direkt. Jag gick i rematch. Pratade med min nuvarande familj EN gång innan vi bestämde oss. Jag var osäker meen det är konstigt hur allting fungerar för det är såå fan mycket bättre här och kidsen är awesoma..
Ta en chans, allting löser sig tillsist!

Kommentaren skrevs den: 2013-08-05 04:03:35
Din blogg/hemsida: http://idagron.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: