Skype 2, Match #4 - Au Pair in America

Idag fick jag en guidad tur av deras hus, genom datorn. De har ett väldigt stor hus, med en stor baksida där barnen kan leka.
Vi skypade i 36 minuter.
Alla barnen var med och den äldsta tjejen ville visa mig allt som fanns i huset, speciellt i hennes rum.
Värdmamman berätta att hon hade varit väldigt förväntansfull av att vi skulle skypa idag, och att hon skulle få visa mig deras hus.
 
Idag fick jag även en ganska bra bild av hur det kan vara att ta hand om en liten bebis och två aktiva små tjejer.
Den lilla sov i bärselen, och de två andra sprang runt ganska mycket. Så det kommer att bli en del jobb...
Värdmamman berättade också lite mer om hur tjejerna är, och att det är den mellersta tjejen som man får hålla reda på lite mer. Hon är just nu lite trotsig, och försöker gärna att testa gränser ibland. Och har en tendens att springa iväg. Tittar man bort en sekund, så kan hon ha sprungit iväg. Därför får man hålla koll på henne ganska mycket. Den äldsta tjejen är ganska självgående och kan göra ganska mycket saker själv. Gillar att kramar och sitta i knä, vilket inte den mellersta tjejen tycker om lika mycket. Den mellersta är mer självständig, och vill göra mycket saker själv. Bebisen är hittills ganska lugn, och skriker mest när hon är hungrig.
 
Har en del att tänka igenom...
 
Jag pratade med Peter på Malmökontoret idag om mina funderingar jag har om den här matchningen... Och han sa att jag skulle känna mig säker på mitt beslut, och inte tacka ja om jag känner mig osäker.
Jag frågade han om det här kunde vara min enda chans, och det sa han att det kommer det inte att vara. Han sa att eftersom jag har så mycket erfarenhet och jag är infant qualified, (det är ungefär dubbelt så många familjer man kan matchas med om man är infant qualified, än om man inte är det), så kommer fler familjer att höra av sig.
 
Det brukar oftast ta ca en månad innan familjer hör av sig, så att jag redan hade pratat med några familjer, var ett gott tecken! Imorgon är det precis en månad sedan min ansökan blev godkänd, och oftast tar det ca 1-4 månader innan man matchar med en familj. Så jag får ha lite tålamod, och hoppas att fler familjer hör av sig. :)




emelie

hej. Jag tycker det låter som en toppenfamilj!

vad menar du med infant qualified? Hur blir man det?

Svar: När man har minst 200 timmar med barn under 2 år, då blir man infant qualified. Det betyder att man kan matchas med familjer som har barn som är under 2 år. Har man inte den barnerfarenheten så får man inte enligt amerikansk lag ta hand om barn under 2 år. Förstår du vad jag menar?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-06-24 21:45:03
Din blogg/hemsida: http://emelindbergaupair.blogg.se
Anonym

Jag tycker du är sjukt petig, jag menar du har haft upp mot över 100-150 matchningar? nog för att man ska vara petig, men har du inte hittat någon än, kanske du inte riktigt vill? kanske du gillar iden om det? men inte vågar riktigt. Har man fortfarande inte hittat "sin" familj på två år, kanske man ska göra något annat. - absolut att man ska vara petig, men Ja som sagt.

Svar: Vem är du, Anonym? Varför tycker du att jag är "sjukt" petig? Du vet inte hur jag känner och tänker. Jag skriver inte allting här på bloggen... Jag hade många matchningar med CC. Men har nu börjat om med SI, och mina förhoppningar att hitta min värdfamilj har ökat. Då är det inte roligt att läsa en sådan här kommentar... Jag vill det här! Tror du att jag skulle ha hållit på så här länge om jag verkligen inte ville det här?!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-06-25 00:19:15
Emelie

Jag tycker familjen verkar jätte bra utifrån vad du har skrivit om dem, men om du känner dig osäker så kanske det helt enkelt inte är rätt.
Hur kul är det att komma dit och inte veta om man klarar av det eller inte och samtidigt känna sig osäker över situtionen, speciellt om man inte har så mycket erfarenhet av så pass många och små barn. Har varit med SI ett bra tag och det kommer alltid nya familjer som är intresserade, du har fått väldigt många familjer under en kort tid, för mig tog det någon vecka innan första matchningen kom.
Du ska helt enkelt känna efter vad som känns rätt för just dig!! :)

Svar: Det var precis så det sa när jag ringde till Malmökontoret om de olika funderingarna jag hade, att jag ska inte tacka ja om jag känner mig osäker. Och att även om jag tackar nej till den här familjen, så kommer det alltid nya familjer som är intresserade!
Jag hittade din blogg för några dagar sen, och det ska bli roligt att följa din blogg. Åker du med CC eller SI?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-06-25 23:26:59
Din blogg/hemsida: http://emelieenstrom.blogg.se
Emelie

Jag söker just nu med både SI och CC men jag vill mycket hellre åka med SI då jag gillar dem betydligt mer än CC.

Kommentaren skrevs den: 2013-06-27 22:30:34
Din blogg/hemsida: http://emelieenstrom.blogg.se

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: