Skype med Match #4 - Au Pair in America

Jag fick ett mail från värdmamman igår kväll att hon gärna skulle vilja skypa med mig. Jag svarade direkt att jag kan imorgon, efter kl. 22.
Den tiden passade henne också, så kl. 22 ikväll så skypade vi.
 
Vi pratade i en timme. Det var lite stelt och lite tyst i början, men sen blev det bättre och bättre.
Även alla hennes tre tjejer var med ibland. Den yngsta tjejen, som bara är tre veckor just nu, låg och sov i hennes knä hela tiden. De andra två kom in i rummet ibland och sa hej, och pratade lite.
Det var ganska roligt att de kom in i bilden ibland. Den äldsta tjejen sa direkt "Hey Elisabet" när hon såg min skype-bild. De verkade vara väldigt sociala barn och ville också vara med och prata en del.
 
Jag fick reda på ganska mycket under vårat samtal. Även jag fick ställa de frågor som jag hade.
Värdpappan jobbar ganska mycket, och är borta under veckorna och är hemma under helgerna.
Värdmammans mamma bor i samma hus som de gör. Hon bor i en lägenhet som sitter ihop med huset de bor i.
Som det såg ut nu så skullen au pairen jobba måndag-fredag, 7-16. Det kan hända att ibland så börjar värdmamman senare så då börjar au pairen senare, t ex 8-17 eller 9-18. Men hon trodde att för de mesta så skulle de bli 7-16. Ledig de flesta helger. Värdmamman är ledig alla helger, och den tiden hon är ledig så vill hon spendera så mycket tid hon kan med familj och barn. Så eftersom hon är ledig, så är au pairen ledig också. Men är självklart välkommen att följa med familjen om de ska någonstans.
 
Värdmamman sa även att jag hade väldigt bra engelska, vilket var väldigt roligt att höra.
Jag ställde en fråga till henne, och det var; Varför är du intresserad av att prata med just mig? Jag fick ett väldigt fint och ärligt svar på den frågan.
Hon sa att hon tyckte att jag hade väldigt bra barnerfarenhet, och så gillade hon att jag var några år äldre.
Det är alltid roligt att höra att man har en bra ansökan.
 
Jag fick ett bra intryck av samtalet vi hade, så jag tänker inte säga nej direkt. Men som en del gånger tidigare, så är jag fundersam till att det är tre barn som är så många. Har ju som sagt tackat nej till andra familjer med tre barn i ungefär samma ålder. Hade värdmamman varit en "stay-at-home-mom", då hade det känts lite annorlunda, men nu kommer au pairen ta hand om alla tre barnen själv hela dagarna.
 
Hon skulle prata lite med sin man, och jag skulle fundera lite. Så skulle vi höras mer på mailen.




emelie

Hej. Jag undrar vad du har för tips för att få ihop sina barntimmar. Tack

Svar: Ett bra sätt att få ihop barntimmar är att praktisera på dagis/förskola. Då kan man få ihop ganska mycket timmar på kort tid. Jag har varit på en förskola sen november förra året, och har ca 780 timmar från det stället. Är man på en förskola 8 timmar per dag, då får man ihop 40 timmar på en vecka. Får man vara på en förskola i 5 veckor, då har man fått ihop de 200 timmar som krävs för att åka som au pair. Så det är ett bra tips... Men det är bra att ha barnerfarenhet från flera olika ställen. Så har du någon kusin eller känner någon som har barn, be om att få vara barnvakt till dem ibland. Åker man med SI så räknas tiden med barnen även om man inte är helt ensam med dem också.
Funderar du på att åka som au pair?
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-06-14 08:20:42
malin

Jag var au pair i en familj med 4 barn, jag hade tänkt mig 2 från början, precis som dig, men när jag fick den matchningen kändes det så himla kul. du har dessutom bra schema och den äldsta går väl i skolan lite då&då? samt jag tror ni kommer få till många playdates och de två tjejerna kommer leka med varandra medans "3-veckors-barnet" kanske blir största ansvaret, jag tyckte inte det var så farligt.
i min andra familj sen (då i england) hade jag tvillingtjejer på 2 år, och ibland hände det väldigt lite och man blev rastlös, tänk på det. känns det rätt så kör bara, de kommer inte bli så pass jobbigt jag tror du föreställer dig :)

Svar: Den äldsta tjejen kommer att gå halvdagar i en förskola, 2-3 dagar i veckan. Och de två yngsta tjejerna är hemma med au pairen. Ja, är man van med 4 barn, då tror jag att man kan bli lite rastlös när man bara har 2 barn att ta hand om. Det är lite skillnad. Hur gamla var de 4 barnen du tog hand om? Jag ska vänta på att höra mer från familjen, sen får jag se hur jag ska göra...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-06-14 11:23:13
Din blogg/hemsida: http://wakoo.blogg.se
matilda

Kör om det känns bra i övrigt! :) Man vet aldrig hur det blir sen ändå även om det självklart är viktigt att åka dit med en bra känsla :) Kolla in på denna blogg http://aupairpaulina.blogg.se, hon har 3 barn i ungefär samma åldrar som denna matchning har så han kanske har några tips! :)

Svar: Just nu inväntar jag mail från värdfamiljen, sen får jag se...

Tack för länken. :)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-06-14 13:01:13
Din blogg/hemsida: http://www.matildaaupair.devote.se
Ellen

Stay at Home mom är det absolut värsta man kan ha! Var glad att mamman jobbar. Svårt att få barnen att lyssna på dig när mamma och du säger olika saker. Se till att komma iväg och testa på det här nu! Annars är set nog dags att satsa på något annat. Funkar de inte kan man alltid åka hem eller rematcha men då har man försökt. Ta tag i din dröm!

Svar: Har du erfarenhet av att vara i en familj med en "stay-at-home-mom"? Jag har hört både positivt och negativt om det. Det absolut viktigaste är ju att man kommer överens med mamman, och att man samarbetar bra när de kommer till barnen. Men det är som du säger, det är nog svårare att få barnen att lyssna på en när mamman är hemma. Au pairen måste veta att mamman också litar på henne/honom när det kommer till barnen. Säger au pairen något till barnen, så är det de som gäller, och att inte mamman säger något annat senare, så som du skrev. Jag vet inte hur jag skulle vilja ha... det tar jag när det kommer i så fall. Men är det en "stay-at-home-mom" som är hemma hela tiden, så skulle jag inte vilja ha...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-06-15 01:34:54

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: