Update, Match #6 - Au Pair in America

Igår när jag gick på stan med en kompis så ringde telefonen, och det var ett utländskt nummer. Första gången jag svarade så hörde jag ingen, så jag la på. Sen ringde samma nummer igen, och då var det någon som pratade. Det var värdpappan som ringde, även fast vi inte hade bestämt tid.
Jag visste innan samtalet att det här inte var rätt familj för mig, just för att jag tycker att fem barn är för många. Men jag gav honom i alla fall en chans.
Men det var ett väldigt märkligt samtal. Det var som om han satt med ett papper framför sig och sen läste hela det innantill. Jag fick in några enstaka ord ibland, men annars var det han som pratade hela tiden.
När han hade pratat i ca 15 minuter så frågade han om jag hade några frågor. Han hade inte några frågor till mig, utan sa bara att han och hans fru gillade min ansökan just för att jag hade mycket erfarenhet med att ta hand om flera barn samtidigt.
I slutet av samtalet sa han att de gärna skulle vilja ha mig som deras nya au pair.
Helst så hade han velat ha ett svar på en gång, men jag sa att jag kunde inte bestämma mig direkt, utan sa att jag skulle tänka på det tills senare på kvällen.
Fick sen ett mail av värdmamman igår kväll, och det stod att det sista de ville göra var att pressa mig på ett beslut, men de behövde ett beslut senast idag. De behövde någon som kom i juli, och idag var sista dagen för dem att bestämma sig, för annars skulle inte deras nya au pair kunna komma i juli.
 
När jag pratade med värdpappan fick jag reda på att de hade haft au pairer tidigare. De hade varit med Cultural Care, och de var inte alls nöjda med dem. Så därför böt de till Au Pair in America.
De hade haft två au pairer tidigare som hade stannat två år var, och sen hade de haft två, tre stycken som det inte hade funkat bra med av olika anledningar.
Enligt värdpappan så sa han att han tyckte att kvaliteten på au pairer med Cultural Care inte höll samma mått, och att de inte verkade gå igenom samma kontroll som med Au Pair in America. Att Cultural Care mer verkade bry sig om volymen på deras verksamhet och inte på kvaliteten på deras au pairer.
Är det något som man berättar i ett första samtal?
Jag sa att det hade jag inte alls hört något om tidigare.
Jag tänkte säga att jag har varit med Cultural Care tidigare, och att jag var nöjd med den servicen jag fick av dem.
Men jag sa aldrig det.
 
Idag skickade jag ett mail till dem och skrev att de inte kändes som den rätta familjen för mig.




Louice

Löjligt. Kontrollen som au pairer går igenom är exakt samma med alla organisationer och är bestämd av amerikanska regeringen. Jag förstår dock varför han nämnde det om de var missnöjda med servicen de fick av dom. Med tanke på vad värdfamiljerna betalar så förväntar man sig att au pairerna ska vara prima. Men det finns de som inte lever upp till förväntningar i alla organisationer, varesig CC, APiA, STS, osv. Varför det är vanligare med CC har inget med au pairerna i sig att göra, utan enbart att CC är en mycket större organisation än APiA, och det finns då mycket fler au pairer = större chans för någon man inte passar ihop med.

Svar: Det var precis så jag tänkte också...
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2013-07-01 00:31:55

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: