Ambassadbesök bokat

Ambassadbesök bokat, men det var inte lätt!
 
Den 19 mars blev jag klar med DS-160. Och då var det dags att boka tid till ambassaden, men samma dag fick jag mail från Peter på SI, att amerikanska ambassaden hade bytt system. Och allting blev nytt och mer komplicerat tycker jag.
 
Nu måste man betala visumavgiften innan man kan boka tid. Och det var inte det lättaste för mig.
 
Man kan betala på tre sätt, antingen via betalkort, internetöverföring eller via bank. Eftersom jag var osäker på hur man skulle göra så valde jag via bank. Men det var inte det lättaste.
Jag var till banken igår, och hon som hjälpte mig kollade på papprena hur man skulle göra, men vi kom fram till att jag skulle gå hem och prova via betalkort, för det skulle gå snabbare.
Jag provade det hemma, men det ville inte fungera.
Så då fick jag gå till banken idag igen. Då kom de fram till att jag skulle prova med ett Visa-kort, för de är mer världstäckande. Funkade det inte nu heller, så skulle jag komma tillbaka. Det står när man ska betala att de godtar MasterCard, Maestro, och Visa. Men mitt Maestro-kort ville det inte godta.
 
Och idag så provade jag med mammas Visa-kort, och då funkade det. Det var ganska enkelt egentligen, när jag visste var det var som var fel, men det krävdes två gånger till banken innan det blev löst.
 
Så nu ska jag också beställa ett Visa-kort, istället för ett Maestro-kort. Det känns mer säkert att ha ett Visa-kort när jag åker till USA.
 
Men nu är visumavgiften betald, och jag har även bokat tid till ambassaden.
 
Det fanns många tider att välja mellan, så det var bara att välja den tiden som passade bäst.
 
Tisdagen den 22 april, kl 10 ska jag till ambassaden!
 
Det ska vara minst en vecka innan man åker, och jag åker torsdagen den 1 maj, så det är okej.
 
Känns så skönt att ha ambassadtiden bokad, nu så behöver jag inte tänka mer på det.
Och ännu en sak mindre som jag måste göra innan jag åker.




Anonym

Du kommer inte att använda ditt svenska kort i USA, eftersom du kommer skaffa ett amerikanskt. Dessutom skulle jag rekommendera att ta en tidigare tid på ambassaden då det kan ta upp till tio dagar att få hem ditt visum. Skulle det vara något fel på det bör du ha lite tid mellan för att kunna fixa det.

Svar: Jag bestämde mig för att skaffa ett Visa-kort, ifall man använder sitt svenska kort, så är det bra att ha ett som man vet fungerar. Jag var lite osäker på ambassadtiden först, men jag mailade till Peter, och han skrev att så länge som jag hade alla papper med mig till ambassaden så skulle det vara okej att ha den tiden. Hade gärna haft en tidigare tid, men till slut så var det den här tiden som var bäst.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-04-03 10:01:32
Louice

Håller inte med föregående att du inte kommer använda ditt svenska kort i USA. Visserligen kommer du skaffa amerikanskt bankkonto och så, men då jag bodde i USA använde jag mitt ganska ofta ändå. Mitt svenska alltså. Jag hade drygt 20 000 kr sparat innan jag åkte, och det var ju inte direkt som om jag förde över dom till mitt amerikanska konto! Bra att du beställer ett Visa, då jag inte tror särskilt många ställen accepterar Maestro i USA. De flesta bankomater där kan du ta ut pengar med ditt svenska kort ifrån dock (och typ alla ställen accepterar Visa, såklart), men du får oftast betala en liten summa för att få ut dina svenska pengar. Eftersom du har ganska kort tid på dig mellan ambassadbesöket och då du åker så se verkligen till att alla papper stämmer så det inte blir något knas där :) Annars så kan det bli väldigt jobbigt om någonting inte stämmer! Lycka till :)

Svar: Tack för kommentaren. Jag ska verkligen se till så att jag får mer mig alla papper till ambassaden. Ska skriva ut checklistan från ambassaden, och dubbelkolla både en och två gånger innan jag åker till Stockholm.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-04-03 16:32:05
Josse

Skönt att allt ordnade sig till slut! :)

Svar: Ja, det var bra. Såg att du hade lagt upp en checklista inför ambassadbesöket. Bra för mig som snart ska dit, så tack för det! .)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-04-03 17:14:57
Din blogg/hemsida: http://josseaupair.blogg.se
Louise - Au Pair i NJ, USA

Jag har varit här 9 månader och har använt både mitt visa kort och mastercard flertal gånger här, även fast jag har ett amerikanskt. Så det kan vara bra att ha ändå :) har några kompisar som inte har använt sina hem-konton en enda gång, men sen vet jag många som precis som mig själv använt det :)

Svar: Okej, tack för kommentaren! :)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-04-07 04:15:01
Din blogg/hemsida: http://louiseaupair.webblogg.se
Anonym

bodde 1,5 år i USA och använde BARA mitt mastercard med att dra i affärer. aldrig något amerikanskt. :D

Svar: Okej, tack för kommentaren!
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-04-08 17:50:26
Ninni

Det är nog väldigt olika från person till person om man använder sitt svenska kort eller ej. Under mitt år som au pair använde jag inte mitt svensks kort en ända gång.
Jag inbillar mig att visa är bättre utomlands. Blev därför väldigt besviken när Swedbank bytte ut visa till mastercard.
Lycke till med allt!

Svar: Tack! Som du säger, det är nog olika från person till person om man använder sitt svenska kort eller inte.
Men det är nog bra att ha båda, ett svenskt och ett amerikanskt kort.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-04-12 17:34:00
Anonym

Hej Elisabet! Hoppas allt gar bra. Det vore spannande att lasa lite mer om vad som hander och hur du kanner infor att aka ivag sa snart - du har ju vantat sa lange. Haller du kontakt med familjen? Hur gar det med den biten, som ju ar sa viktig innan man aker ivag. Lycka till!

Svar: Allt är bra med mig, håller just nu på med en packlista. Har svarat på dina frågor bland annat i ett ganska långt inlägg.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-04-15 14:43:56

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: