Mitt besök på Amerikanska Ambassaden


Igår var jag till Stockholm och till Amerikanska Ambassaden, och... My Visa har been approved!
 
Mamma och jag åkte hemifrån vid ca kl. 7.30 och det tog nästan 2 timmar att åka dit.
Jag var vid ambassaden kl. 9.30 och kl. 11.15 var jag ute igen. Mesta tiden var bara att sitta och vänta så det gick ganska bra ändå. Jag vet fler som det har tagit längre tid för, så jag är glad att det gick ganska fort ändå.
 
Det vara ingen kö alls när jag kom dit så jag fick börja med att gå fram till en säkerhetsingång och berätta varför jag var där. Sen fick jag ta av mig jackan, visa legitimation och visa skosulorna innan jag blev insläppt.
När jag kom in så fick jag lägga mina saker på ett rullband och lämna ifrån mig mobiltelefonen och kameran.
Sen fick jag gå vidare till själva väntrummet som var en annan byggnad.
 
I väntrummet blev jag mött av en säkerhetsvakt som frågade vad jag sökte för visa, och sen fick jag gå fram till en disk där en kvinna satt bakom en glasskärm och sa "Passport and all documets please".
Jag hade alla papper med mig i en mapp och jag hade med mig en del papper som jag inte hade behövt med mig. Men hade med mig alla papper som stod på SI´s checklista för säkerhets skull.
 
Sen fick jag sitta ner och vänta. Det var ändå ganska många där, så visste inte riktigt hur lång tid det skulle ta. Men det blev mindre efter ett tag.
Jag blev uppropad första gången för att ta fingeravtryck, sen fick jag sitta ner och vänta igen.
Blev sen uppropad för att göra intervjun som tog bara någon minut. Först dubbelkollade hon mina fingeravtryck, sen fick jag svara på frågorna; kan du berätta mer om din värdfamilj, om jag har pratat med dem något, och när jag pratade med dem sist. Jag berättade att det är en familj som bor i Fairfax, VA, som har en liten pojke, och att jag har skypat med dem några gånger, och att vi har mailat ganska mycket. Sen så sa hon att "Your Visa has been approved", och att visumet skulle komma på posten om senast 7 dagar.
 
Jag har inte pratat engelska sen senast jag pratade med min värdfamilj, men det gick ganska bra ändå.
 
Sen gick jag tillbaka till ingången/utgången för att få tillbaka min mobiltelefon och kamera.
 
Det fanns inte så mycket att göra i väntrummet, som det är i de flesta väntrum. Det fanns några tidningar, och TV´n var på, men jag satt mot samma vägg som TV´n var så jag hörde den bara. Men när jag hade varit där en stund så kom det en familj dit som hade en liten tjej med sig, så hon gick runt lite, och hon gick förbi mig några gånger och hon tittade på mig och log lite, och hon sa hej till mig en gång också. Så det var lite bättre underhållning i alla fall än att titta i en tidning.
 
Säkerhetsvakterna, de var svenskar. När de pratade med de personerna som kom dit så pratade de engelska, men när de böt av varandra så pratade de svenska. Jag satt närmast utgången så jag kunde höra dem prata.
Och han som lämnade tillbaka min mobiltelefon och kamera, han pratade också svenska med mig.
 
Så nu är ännu en sak avbockad på min checklista. Nu väntar jag bara på att jag ska få tillbaka mitt pass.
 
Det blev ett ganska långt inlägg om mitt besök, men jag tänkte att kanske kan det hjälpa någon som ska dit, och få veta mer om hur det är?
 
Idag är det 7 dagar innan jag ska åka! Kan knappt fatta det...





Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: