Thanksgiving

I torsdags var det Thanksgiving här i USA, en dag då man ska tänka på allt man är tacksam för.
Tog det lugnt på förmiddagen, och gick även till Harris Teeter och kollade runt lite.
På eftermiddagen blev det middag, det som nästan verkar vara det man gör på Thanksgiving. Man är hos sina nära och kära, och äter mycket mat.
Min värdpappa och hans mamma hade fixat med maten under hela dagen, och till middag fanns det kalkon såklart, stuffing, körsbärskräm, någon slags corn pie, potatismos...
Och till efterrätt blev det äppelpaj och pumpapaj, med grädde.
Lite annorlunda mat var det, men gott. Mina favoriter var kalkon och stuffing, och efterrätten!
 
I fredags var det Black Friday, vilket är USAs största shoppingdag.
Jag åkte till Tyson´s Corner, för att kolla in rean, och för att se hur mycket folk det var. Det liknande lite mellandagsrean i Sverige.
Jag gick runt där i några timmar och kollade lite.
På uppdrag av min värdmamma så köpte jag saker till deras kyrka, och till deras Giving Tree som de har i kyrkan.
De är en julgran där man kan välja ut och köpa saker till familjer som kanske inte har så mycket pengar, och som önskar sig något speciellt. Jag köpte saker till en nio månaders bebis, treårig flicka, och till en sextonårig tjej.
Efter rean blev det gymmet.
Fick paket av mamma idag! Saker som jag ville ha hit, och lite annat... Sälentröja, lucialinne, glitter, saffran och dalahäst i glas. Tack så mycket!
I lördags blev det en brevskrivardag. Jag skrev klart breven till farmor och till morfar&mormor.
Åkte även till Pier1 som ligger vid gymmet, en butik som har lite allt möjligt. Allt från porslin och glas, till ljus och dekorationer. Köpte saker till min adventsljusstake.
Fick en chokladkalender av mina värdföräldrar idag. Min värdmamma sa; För att det är advent imorgon och för att det snart är jul, så köpte vi denna till dig.
Väldigt snällt tycker jag!
Igår så åkte jag med min värdfamilj till en Christmas Tree Farm, och valde ut gran till jul.
Det var trevligt, och klassiskt amerikanskt. Är glad att jag får följa med dem på speciella saker, och få uppleva så mycket av USA som jag kan.
Det var ca 15 grader och solsken, så kunde knappt tro att det var sista november.
Och idag tändes första ljuset i adventsljusstaken. De firar inte direkt advent här, så gjorde en adventsljusstake som nu står på köksbordet. Min värdmamma uppskattade det verkligen, och tyckte det var jättefint.
På kvällen var det sista luciaträningen, innan uppträdanden börjar nästan helg.





Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: