Tbc-test

Idag var jag till Akademiska sjukhuset och tog tuberkulintest(tbc).
Det är ett test man måste göra för att få åka till USA.
 
Jag fick börja med att berätta om varför jag skulle ta ett tbc-test, och sen betala i kassan.
Det kostade 70 kr. Mycket billigare än vad jag trodde det skulle kosta, så det var bra.
 
Jag fick sitta ner och vänta en stund, och sen blev jag uppropad efter bara någon minut.
Inne på rummet dubbelkollade de mitt personnummer, och att de var tbc-testet jag skulle ta.
Hon varnade mig om att det skulle svida till lite när man sprutar in vätskan. Och det kan jag säga, det gjorde det.
Men eftersom jag var beredd på det, så gick det bra ändå.
 
Testet innebär att man injicerar en PPD-vätska(purified protein derivative) i huden. Och efter tre dygn avläses PPD-reaktionen. Man mäter då hur stor indurationen, det vill säga förhårdnaden kring injektionsstället blivit.
 
Det tog ca 10 minuter från det att jag anmälde mig i kassan, tills att jag var klar. Så det gick snabbt och smidigt.
 
På måndag ska jag tillbaka för att läsa av testet.
 
Och på tisdag ska jag göra hälsoundersökningen.
Då är det några saker jag kan bocka av på listan av saker som måste göras innan jag åker.
 
Imorgon måste jag också göra klart visumansökan online. Det har varit så mycket att läsa, och det har inte varit så lätt att förstå allting. Men imorgon ska jag verkligen sätta mig ner med allting, och försöka få det klart.
 
Igår var det precis åtta veckor tills jag ska åka. Idag är det 55 dagar tills jag åker.
Jag tycker tiden hittills sen vi matchade har gått så fort...
 
Jag har även börjat titta lite på resväskor. Kan man köpa det nu, eller ska man vänta tills man har fått reda på vilket flygbolag man ska åka med? Eller har alla flygbolag nästan samma mått på väskorna? Ni som ska åka, har åkt, hur gjorde ni?




Astrid

Jag tror de flesta flygbolag har liknande mått. Är du osäker så kan du ju kolla upp olika flygbolag. Det mest troliga är att du åker med British Airways eller Icelandic Air så jag hade kollat upp dem först och främst.

Svar: Tack för kommentaren. :)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-03-07 22:10:51
Elin

Åkte med Lufthansa och air Berlin och de hade samma. Men kolla typ SAS hemsida där står måtten. Brukar vara 25kg på stora väskan, jag hade med mig två stora väskor till USA och fick då betala 500kr för min extra väska. Medans en jag åkte me hade övervikt och fick betala 900kr. Så tänk på det!
Dock är de väldigt krångligt att kånka på två stora väskor + en liten kabinväska + datorväska men allt går om man vill. Lycka till! ;) köpte mina väskor på ekohallen, tips!

Svar: Tack för kommentaren. :)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-03-08 07:27:27
Matilda

Jag åkte med finnair och har för mig att deras mått var annorlunda mot brittisk airways som jag åkte med hem från USA :) men min väska var stor och klarade bådas mått :)

Svar: Tack för kommentaren. :)
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-03-08 11:29:10
Hanna

Hej! Detta är ju ett relativt gammalt inlägg men fick fram det när jag googla. Jag ska också åka som au pair och måste göra ett tbc-test i Uppsala. Var på akademiska gjorde du det och behövde du boka tid eller var det drop in? :)

Svar: Vad roligt att du också ska åka som au pair! Ja, jag gjorde mitt tbc-test på akademiska, och man behöver inte boka tid, det är bara att gå dit när de har öppet. Man gör testet, sen får man gå tillbaka på återbesök efter några dagar och få provsvaren.
aupairelisabet.blogg.se

Kommentaren skrevs den: 2014-12-08 14:08:50

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: