Shenandoah National Park

I fredags var det midsommarafton. Midsommar är inte något amerikaner direkt firar här, så jag ville gärna dela med mig av den delen av Sverige till min värdfamilj, och jag hade erbjudit mig att laga middagen.
Under tiden S hade sovstund så bakade jag marängtårta, som skulle bli efterrätten.
Sen när jag slutade så fortsatte jag med pysslandet i köket, och till middag gjorde jag ost-och skinkpaj, med en god sallad till.
Vanligtvis hemma så brukade vi ha både potatis, köttbullar, prinskorv, ägg, lax, sallad, bröd, och en del annat. Men eftersom vi är bara tre stycken som äter här, så ville jag inte jag göra för mycket, så då tyckte jag att paj passade bra.
Mina värdföräldrar tyckte om både pajen och marängtårtan med jordgubbar och grädde, och det var väldigt uppskattat!
Det var första gången som jag gjorde paj själv, så är glad att den blev bra...
En bra midsommarafton i USA!
I lördags blev det fjällvandring!
Jag hämtade upp Ying vid Vienna metro vid 8.30-tiden, sen så åkte vi till Shenandoah National Park! Jag har velat åka dit sen jag kom hit, så är glad att det äntligen blev av.
Jag sa till min värdfamilj att vi ville komma hög upp, med bra utsikt, men inte behöva köra så långt in parken för att komma dit. Körtiden från entrén till nationalparken till andra sidan av nationalparken är nästan åtta timmar, så ville inte sitta i en bil hela dagen. Och jag fick tips av min värdpappa att gå vandringleden som hette Overall Run, som hade både höjd, och ett vattenfall på slutet, och var fram och tillbaka 6,5 miles(lite över 1 mil). Vi tyckte det lät bra, så vi gick den. Vägen dit var väldigt lätt gått, och det var plant och nerför stora delar av tiden. Men det betydde då uppför nästan hela vägen tillbaka, och det var betydligt jobbigare.
Men utsikten vid vattenfallet var riktigt häftigt och mäktig!
Även om det var jobbigt på vägen tillbaka, så var det en riktig bra dag, med fantastisk utsikt och perfekt väder för vandring.
Och middag åt vi på Spelunker´s, vilket är en klassisk amerikansk restaurang, innan vi åkte tillbaka.
Men när vi åkte tillbaka så började ett riktigt åskoväder. Det var det värsta ovädret sen jag kom hit, och det värsta ovädret jag någonsin har kört bil i. Jag fick fyra tornadovarningar på telefoner under tiden vi körde. Jag körde sakta, men det gick bra till slut. Men när jag släppte av Ying vid metron så regnade och blixtrade det så mycket att jag fick köra in i parkeringsgaraget en stund, och vänta tills det värsta var över, för jag kunde inte änns se vägen, och det kändes inte säkert att köra vidare på en gång. Och det var flera än jag som gjorde samma sak. Satt där i ca 15 minuter, sen gick det bra att köra igen. Och på vägen från metron så slutade det nästan regna helt, så då gick det bra.
En bra midsommardag, om man bortser från ovädret!
Igår så var det midsommarfirande i Carderock Park, MD, det som jag var på förra året, och jag hade mer än gärna velat åka dit igen, men jag hittade ingen som hade en plats över i bilen, och mina värdföräldrar ville inte att jag skulle köra dit själv. Så det blev att jag stannade hemma istället.
Men jag var ganska trött efter vandringen, så det blev en eftermiddag i rummet framför TVn istället, och det gick bra det med.
På kvällen träffade jag Lisa. Vi åt middag på Silver Diner, det var riktigt gott, och jag hade aldrig varit där innan. Kommer absolut gå dit igen någon gång.
Och sen var vi på bio och såg Spy, med Melissa McCarthy. Det var inte den bästa filmen jag har sett, men den var helt okej.
 
Sammanfattningsvis hade jag en bra midsommarhelg, hoppas ni hade det också!
 
Idag hade jag en kort jobbdag, eftersom de hade en läkartid med S kl.14.15.
Och han hade sovstund från strax efter kl.12. Så effektiv jobbtid(tiden då S är vaken) blev inte mer än 3,5 timmar idag. Men imorgon väntar en 10-timmardag igen, så det var skönt med en kortare dag idag.
Efter jobbet så satte jag mig på balkongen och började skriva brev till farmor.





Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: