Matkurs

I helgen var det då dags för min andra helgkurs, denna gång var det American Melting Pot: Cuisine from Different Cultures, och den anordnades av Sojourner Douglass College Weekend Program.
I infon vi fick innan kursen stod det att vi skulle få lära oss om mat från olika delar av USA. Jag trodde då att detta skulle vara mer en matlagningskurs, och att vi skulle få laga mat, men så var det inte. Det var mer en "foodtasting"-kurs.
Vi var till olika restauranger i DC och fick smaka på olika maträtter. Kursen var helt okej, inte det jag trodde det skulle vara, men bra ändå.
 
Åkte till metro Navy Yard på lördagsmorgonen, och mötte upp resten av klassen, och lärararna och tourguiderna som skulle guida oss genom Georgetown under dagen.
Mötte upp Josefin, som jag var till IKEA med, som också skulle läsa kursen. Träffade även två andra au pairer från Sverige, Maja och Elin.
Vi var 45 stycken som läste kursen, så vi blev uppdelade i två grupper för att allt skulle bli lite lättare och snabbare.
 
Första restaurangen vi besökte var Agua301, vilket är en mexikansk restaurang, med en modern touch. Där fick vi provsmaka på två rätter, Paellla och Lomo Saltado.
Andra restaurangen var J.Paul´s, och där fick vi smaka på krabbsoppa och minihamburgare.
Tredje restaurangen vi besökte var Sea Catch, och där fick vi krabbkaka/krabbhamburgare, hemmagjorda chips och coleslaw.
Till efterrätt och som avslutning på dagen gick vi till Baked and Wired, vilket är ett väldigt populärt café i Georgetown. Där fick vi smaka på två olika sorters kakor, en chokladkaka med marsmallows, och en slags toscakaka.
Andra dagen var det samling vid metro U Street, vilket är i Washington DC. Och temat första delen av dagen var etiopiskt. Det var inte riktigt min smak. Jag provsmakade, men tyckte inte alls om det. Grunden i det flesta alla etiopiska rätter är ett slags bröd som man äter med istället för kniv och gaffel, och sen olika slags fyllningar/grytor/grönsaker på det. Brödet tyckte jag inte alls om, så därför blev det att inte åt något alls den förmiddagen.
Första restaurangen var Uptown, och andra restaurangen var Zenebech, och det var i stort sett lika mat på bägge restaurangerna.
Efter U Street så tog vi metron till Eastern Market, och gick runt på marknaden en timme innan vi gick vidare till de resterande restaurangerna för dagen.
Tredje restaurangen var mer amerikansk mat igen, Zest - American bistro, och där fick vi provsmaka på en slags köttgryta och grits(en slags majsgrynsgröt). Enligt mig var det mycket godare än det tidigare under dagen.
Och fjärde och sista restaurangen för dagen var Las Placistas, vilket var en mexikansk restaurang. Där fick man provsmaka lite av varje, det fanns nachos och salsa, quesadillas, kött, kokbanan(plantain), guacamole, och ananas.  Min favorit var quesadillas, åt flera stycken.
Till efterrätt fick vi salted caramel donut.
Även om kursen inte var som jag trodde att den skulle vara, så är jag ändå glad att jag valde den. Fick provsmaka på mycket god mat, och jag kommer troligtvis gå tillbaka till några av dessa restauranger igen innan jag åker hem.





Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här: